Pred priechodom pre chodcov v Michalovciach jedno auto zastalo. Druhé, ktoré riadil kňaz na dôchodku, narazilo do šesťročnej Katky, ktorá tlačila bicykel. Zraneniam podľahla v nemocnici. Vodičovi auta dali policajti fúkať a výsledok bol negatívny. „Polícia v danej veci začala trestné stíhanie pre prečin usmrtenia. Bližšie okolnosti dopravnej nehody ako i miera zavinenia sú predmetom ďalšieho vyšetrovania aj za účasti znalca z odboru dopravy,“ povedala košická krajská policajná hovorkyňa Jana Mésarová a pripomenula, že polícia žiada svedkov, aby jej pomohli pri objasňovaní nešťastia.
Nehodu v Michalovciach mohol spôsobiť ktokoľvek
Nehodu v Michalovciach podľa prezidenta Asociácie súkromných lekárov Mariána Šótha mohol spôsobiť aj dvadsaťročný človek. „Nevzťahoval by som príčinu tragédie na vek vodiča,“ poznamenal s tým, že čo sa týka šoférov penzistov, v legislatíve už nie je čo sprísňovať.
Po dovŕšení 65 rokov musí šofér absolvovať každých päť rokov lekárske vyšetrenie u všeobecného lekára. K psychológovi ide iba vtedy, ak má jeho doktor podozrenie, že môže mať zdravotné problémy, ktoré mu môžu brániť v šoférovaní. Väčšiu pozornosť venujú zdravotníci vodičom diabetikom, epileptikom, kardiakom a vodičom s neurologickými deficitmi ako napríklad skleróza multiplex či určité formy demencie.
Lekár zhodnotí, či je vodič spôsobilý jazdiť
„Lekár podľa sumára informácií o zdravotnom stave zhodnotí, či je vodič diabetik, či sa lieči na kataraktu (sivý zákal – pozn. red.), berie lieky na riedenie krvi, či je epileptik – a na základe toho mu dá alebo nedá potvrdenie o zdravotnej spôsobilosti,“ vysvetlil Šóth, ako prebieha prehliadka. Potvrdenie môže lekár vystaviť aj s obmedzeniami. Napríklad ak človek používa okuliare alebo načúvací prístroj, nemôže jazdiť v noci, môže ísť len 50-kilometrovou rýchlosťou, nesmie jazdiť sám na diaľnici. „Ja zvyknem ľuďom po 65. roku väčšinou obmedziť spôsobilosť na vedenie auta na dva roky, hoci v zákone je klauzula o piatich rokoch. Mne to príde veľmi dlho,“ doplnil Šóth.
Psychológ si myslí, že by sa prehliadky mali sprísniť
Dopravný psychológ a viceprezident Slovenskej asociácie psychológov Karol Kleinmann má však iný názor. Seniori podľa neho tieto prehliadky ignorujú, k lekárom na vyšetrenie nechodia, a preto by sa mali sprísniť. „V starobe sa zužuje zorné pole, je to podobné videnie, ako keď má človek 1,6 promile alkoholu v krvi,“ priblížil dopravný psychológ. Pozornosť a dobré videnie sú pritom základom pri riadení.
Mladší a zdravý šofér má zorné pole 180 stupňov, to znamená, že vidí doľava aj doprava. „U starých ľudí sa toto pole zužuje a keď mu potom niekto vojde do dráhy z boku, tak sa čuduje, že ho nevidel,“ objasnil Kleinmann. Periférne vnímanie je obmedzené aj pri únave a alkohole.
Podľa dopravného psychológa lekár nedokáže odhaliť reakčné časy
Čo sa týka prehliadky, tak všeobecný lekár podľa dopravného psychológa nedokáže odhaliť reakčné časy. „Preto je dôležité psychologické vyšetrenie, ktoré môže zistiť jeho reakcie, to znamená rýchlosť, pohotovosť, pozornosť,“ naznačil viceprezident asociácie. Lekár síce podľa Kleinmanna dôchodcovi môže obmedziť potvrdenie o zdravotnej spôsobilosti, napríklad že nemôže jazdiť rýchlo alebo počas dopravnej špičky. „V zákone to všetko je, len u nás neexistuje kontrola a, samozrejme, viacerí zanedbávajú túto svoju povinnosť,“ poukázal Kleinmann na iný problém s tým, že ak si polícia neurobí poriadky, tak podobných nehôd bude pribúdať.
Psychologička Magdaléna Krasulová doplnila, že psychológ pri testoch zistí, či je ešte človek spôsobilý šoférovať, alebo už nie, a to aj u takých vodičov, kde obvodný lekár nemusí mať podozrenie na zdravotné problémy. Prístroj, ktorý majú k dispozícii, presne určí reakčný čas vodiča, intelekt, schopnosť reagovania na obrázky a vypracuje kompletný profil osobnosti s výkonovými testami. „Tento prístroj sa nedá oklamať, ak má človek problém, prejaví sa to,“ dodala psychologička. Z pohľadu odborníkov psychológov by bolo podľa nej vhodné pouvažovať nad zmenou legislatívy a šoférom nad určitou vekovou hranicou nariadiť povinné psychotesty.
Najviac nehôd spôsobili vodiči od 30 do 39 rokov
Denník Pravda sa opýtal ministerstva vnútra, či neplánuje v zákone sprísniť kontrolu u vodičov dôchodcov. Ako odpoveď sme dostali citácie zo zákona, ktoré hovoria o povinných prehliadkach, a štatistiku nehodovosti. Z nej vyplýva, že v prvom polroku tohto roka najviac nehôd zavinili vodiči vo veku od 30 do 39 rokov (904 nehôd), vodiči vo veku do 60 do 64 rokov spôsobili 186 nehôd a od 65 do 69 rokov išlo o 127 nehôd. Sedemdesiatroční a starší zapríčinili 134 nehôd.