Keď bol Marek Liška z Hradca Králové ešte gymnazistom, na hodine matematiky si písal poznámky – o postupe pri riešení príkladov a postrehy z triedy. Dával ich potom spolužiakom, a tak sa krok za krokom nakopila takmer celá látka. „Matematika ich nebavila, chcel som to zmeniť, a táto forma zafungovala,“ povedal o zrode učebníc pre spolužiakov.
V Česku majú už ucelený rad deviatich učebníc matematiky podľa tém, od základných poznatkov až po diferenciálny počet. Posledné dva tituly pre štvrtý ročník – Kombinatorika, Štatistika a Komplexné čísla prídu na rad do konca roka. V prvých mesiacoch nového školského roka ponúknu slovenskú verziu Matiky pre spolužiakov – Základné poznatky a Rovnice a nerovnice, Planimetriu, Funkcie a Goniometriu priamym oslovením slovenských stredných škôl.
Marekovi práce na učebniciach a rozvoj startupu PreSpolužiakov zabrali všetok čas, až tak, že sa nemohol naplno venovať štúdiu matematiky a informatiky na pedagogickej fakulte. Štúdium na dva roky prerušil, pribral dvoch spoluautorov – gymnazistu a vysokoškoláka. Ponuka učebníc v roku 2016 v Česku zaujala učiteľov i 21-tisíc študentov na 32 stredných školách, a o rok sa záujem strojnásobil. Podobný očakávajú aj na Slovensku.
V prvom kontakte pred prázdninami oslovili 30 škôl, do sedemnástich už putovali prvé knihy. Nazvali ich skúšobný set. Teda, učebnice nie sú skúšobné – napokon, sú odskúšané v Česku a autori do nových vydaní zakomponovali aj vylepšenia podľa pripomienok žiakov. „Na skúšku si učebnice učitelia kúpia, majú čas na ich prelúskanie, a keď ich nebodaj nezaujme náš spôsob, môžu nám ich vrátiť a my im vrátime peniaze,“ hovorí Marek Liška o priamej distribúcii na Slovensku. Očakáva pritom podobný záujem, ako je v Česku a nádeja sa, že rodičia tieto knihy svojim deťom kúpia.
Výroková logika
Výrok je tvrdenie (oznamovacia veta), pri ktorom sa dá určiť, či je alebo nie je pravdivé. Výrok má často tvar oznamovacej vety. Výrokom nie je opytovacia veta alebo veta, pri ktorej nemôžeš jednoznačne povedať, či je alebo nie je pravdivá (napr. „Dobrý deň“, nemôžeš bez kontextu určiť, či je alebo nie je dobrý deň). Výrokom môže byť aj rovnosť dvoch matematických výrazov, kde sa dá jednoznačne určiť pravdivosť.
O výrokoch môžeš diskutovať (polemizovať) a následne určiť, či sú alebo nie sú pravdivé. Napríklad pri výroku „Dnes je štvrtok“ môžeš povedať, či je alebo nie je dnes štvrtok. Ale pri upozornení „Pozor na psa“ nemôžeš určiť, či to je pravda alebo nie je, keďže je to jasne dané upozornenie, ktoré vyjadruje, že si máš dávať pozor na psa.
Výroky sú napríklad | Výroky nie sú napríklad | |
---|---|---|
Dnes je štvrtok. | Dobrý večer. | |
Chodím rád do školy. | Pozor na psa. | |
2 + 3 = 4 | x + 1 = 3 | |
Voda sa varí pri 100 °C | Ako sa máš? |
Ambíciou autora je, aby matematika nebola v škole utrpením, aby nebola brzdou v rozhodovaní sa študentov o ďalšom štúdiu. „A tiež, aby rozvíjala každodenné matematické predstavy, uvažovanie, logické úsudky. Napríklad i pri nakupovaní, rozhodovaní sa o úveroch, skrátka, má slúžiť aj na získanie finančnej gramotnosti. "Alebo pri rozhodovaní sa o štúdiu matematickej informatiky či ekonómie,“ dodáva Liška, v súčasnosti externý študent ekonómie. Tvrdí, že ho baví vysvetľovať, objasňovať cesty ako pochopiť poznatky, nielen bifľovať sa neobľúbené predmety. Preto má ambície dokončiť chémiu, otvoriť rad učebníc z fyziky, ale aj z dejepisu a českého jazyka, perspektívne zo slovenčiny.
„Matematiku treba trénovať a naša učebnica zrozumiteľne prináša príklady a ich riešenia tak, akoby ste boli u kamaráta na doučovaní,“ hovorí Liška o metodike svojej učebnice. Niektoré príklady obsahujú aj QR kódy, a hoci v noci, keď sa učiteľov či spolužiakov nepatrí rušiť telefonátom, on-line sa možno dostať k ešte podrobnejším postupom.
Napriek on-line životu mladých ľudí, Liška si pre svoj projekt zvolil klasické papierové vydanie kníh, a nie e-book. „Človek sa rád učí z papiera, stále sme v medziobdobí, keď elektronický papier ešte celkom nenahradil klasický papier. Papier má pre nás ešte stále väčšiu hodnotu ako elektronický pdf formát,“ vysvetľuje. Knihu treba otvoriť, môžete ju žmoliť a čmárať do nej nielen číslice, ale hoci aj kvetinky. Napokon, matematické zošity bývajú počmárané najviac zo všetkých. A čmáranice otvárajú tvorivosť, podnecujú predstavivosť. Istotne aj tú matematickú.