Pochybnosti okolo krajských novín sa vyrojili hneď vo dvoch oblastiach. Otázna je ich kvalita. V prvom čísle sa totiž až príliš často objavovala fotografia župana Luntera a noviny tak pripomínali propagačný leták. Druhým problémom je agentúra, ktorej kraj zveril prípravu periodika. Ide o agentúru Komplot, ktorá robila Lunterovi predvolebnú kampaň. Zákazku dostala bez výberového konania.
Lunter reagoval ešte v polovici augusta na svojom oficiálnom Facebooku. Podľa jeho slov využil úrad možnosť priameho zadania, keďže išlo o služby kreatívneho charakteru. „Zmluva s podrobným rozpisom objednaných služieb je riadne zverejnená, nevymýšľame žiadne kľučky ani skryté financovania, pretože sme presvedčení, že Úrad BBSK v tejto situácii získal najlepšiu hodnotu za peniaze,“ nazdáva sa župan.
Noviny témou zastupiteľstva
Nie každý sa s jeho vysvetlením uspokojil. Minulý štvrtok sa novinám venovalo krajské zastupiteľstvo. „V živote by som si nedovolil podpísať zmluvu s agentúrou, ktorá mi robila reklamnú kampaň, bez verejného obstarávania. Zákonne sa to možno dá vysvetliť, no je to aj etická záležitosť. Každý od nového vedenia očakával, že bude konať maximálne čisto, čestne a na úrovni, nie takýmto spôsobom,“ skonštatoval pre Pravdu krajský poslanec Ľubomír Motyčka (Smer). „Bolo to urobené neprofesionálne. Treba to sprofesionalizovať, a preto som vyslovene na zastupiteľstve požiadal, aby došlo k stretnutiu ľudí, ktorí o danej problematike niečo vedia, a aby sa vytvorili pravidlá, ako to má fungovať. Pretože to, čo sa udialo, bola ukážka toho, ako sa to nemá robiť,“ pokračuje poslanec s dôvetkom, že jeho návrh sa stretol s pozitívnym ohlasom a takéto stretnutie sa zrejme uskutoční.
Hovorca kraja Matej Bučko spresnil, že župa platí firme za grafické služby, editáciu a konzultáciu 900 eur za jedno číslo. „Výroba periodika tvorí iba menšiu časť zmluvy s agentúrou, ktorá zahŕňa konzultačné, poradenské a kreatívne služby. Vzhľadom na povahu takýchto služieb je dôležitá dôvera a kvalitné referencie dodávateľa,“ uviedol Bučko. Podľa neho priame zadanie zákaziek využíva úrad v ojedinelých prípadoch, ak ide o objednávky intelektuálneho charakteru. „Celkový objem takýchto zákaziek predstavuje iba 1,34 percenta objemu zadaných zákaziek v prvom polroku 2018. Pri využívaní tohto postupu zohľadňuje vedenie kraja princíp hodnoty za peniaze. V tomto prípade okrem využívania služieb renomovanej agentúry dostal kraj zľavu 70 percent z cenníkových cien,“ dodal hovorca.
Kritika za kvalitu
Kritika sa novinám ušla aj za kvalitu. Takmer na všetkých fotografiách v prvom čísle je zobrazený Lunter. Peter Hajdin, spolumajiteľ agentúry Komplot pre denník Pravda priznal, že fotografií župana v novinách bolo vskutku priveľa. „Túto spomínanú kritiku vnímame a rozumieme výhrade k vyššiemu podielu fotografií v informačnom letáku, na ktorých je župan,“ reagoval Hajdin. Podčiarkol, že podiel týchto fotografií prehodnotili ešte pred verejnou kritikou a redakcia pripravila druhé číslo, v ktorom výrazne znížili počet snímok, na ktorých je Lunter.
Za vydaním prvého aj druhého čísla si agentúra stojí. „Dovoľujeme si zdôrazniť ich informačno-spravodajský charakter, v ktorom dostali priestor na vyjadrenie aj krajskí poslanci zo všetkých klubov krajského zastupiteľstva a obsahoval veľké množstvo tvrdých dát o hospodárení a rozpočtových opatreniach kraja,“ uviedol Hajdin.
„Prelunterované“ noviny
Politológ Tomáš Koziak mieni, že kritika smerujúca na vedenie kraja bola oprávnená, v súvislosti s kvalitou novín aj so zmluvou bez súťaže. „Ak to bolo mimo verejnej súťaže dané firme, ktorá robila Lunterovi volebnú kampaň, môže to byť vnímané ako odmena pre túto agentúra. Určite by si mal dať väčší pozor na transparentnosť. Nebolo to správne a celkom sa mu čudujem, že k takémuto prešľapu došlo. Mal by sa ospravedlniť a zaujať určitý principiálny postoj, aby neboli žiadne pochybnosti,“ nazdáva sa politológ. Podľa jeho slov samotná práca na kampani nediskvalifikuje agentúru pri ďalšej spolupráci so župou, všetko by však malo prebehnúť cez transparentnú súťaž.
„Problém je aj v tom, ako tie noviny vyzerali. Boli "prelunterované“. To nesvedčí o tom, že to agentúra robila správne. Jeden sa môže čudovať profesionalite ľudí, ktorí to robili, veď to je kontraproduktívne. Aj Kotleba bol kritizovaný za to, že noviny použil na prezentáciu seba a svojej strany. V tomto prípade je až zarážajúce, že sa ľudia okolo Luntera nepoučili z chýb, ktoré sami kritizovali a táto kritika im priniesla až víťazstvo vo voľbách," pripomenul Koziak.
Predchádzajúci župan, extrémista Marian Kotleba si z periodika urobil vlastné propagačné médium. Objavili sa v ňom aj pochybné články, ktoré chválili vojnový Slovenský štát a jeho prezidenta Jozefa Tisa. Poslanci kraja napokon Kotlebovi zatrhli financovanie novín z peňazí župy.