Zákon proti byrokracii bude účinný od 1. septembra

Úradníci už nemôžu od občanov žiadať výpisy z obchodného a živnostenského registra ani z katastra nehnuteľností. Je to v súlade so zákonom proti byrokracii, ktorý nadobudne účinnosť 1. septembra. Zákon mení myslenie úradníkov. Povedal to vo štvrtok vicepremiér pre investície a informatizáciu Richard Raši (Smer).

30.08.2018 15:52
Richard Raši Foto: ,
Podpredseda vlády SR pre investície a informatizáciu Richard Raši.
debata (1)

Zákon by mal ušetriť občanom viac ako 13 miliónov eur a vyše 600-tisíc hodín času. Vicepremiér dodal, že od 1. januára 2019 k nim pribudne výpis a odpis s registra trestov. Zákon proti byrokracii sa dotýka približne 40-tisíc úradníkov, ktorých čaká komplexná zmena pri získavaní výpisov z obchodného a živnostenského registra a z katastra, uviedol s tým, že v zákone sú aj sankcie za jeho porušenie od 1000 eur do 5000 eur pre inštitúciu. V súvislosti s mimovládnymi organizáciami, ktoré keď budú potrebovať výpisy z uvedených registrov a katastra, úrad si ich nájde sám.

Úradníci sa školia

V prvom kole bolo vyškolených 400 úradníkov, ktorí učili ďalších kolegov, školenia sa robili aj dištančnou formou, a vzdelávanie bude pokračovať ďalej, uviedol Raši. V súčasnosti pracujú na tom, aby úradník, ktorý pracuje s výpismi, bol identifikovateľný. Zmeny v registroch musí urobiť konkrétny úrad, Úrad popredsedu vlády SR pre investície a informatizáciu nemá oprávnenie spraviť v nich konkrétne zmeny, zdôraznil.

Orgánom verejnej moci, ktoré nie sú integrované do Centrálneho systému referenčných údajov, ponúkol úrad možnosť využívať portál OverSi, kde nájdu potrebné výpisy. Úradníci majú k dispozícii Ústredné kontaktné centrum s telefónnym číslom. Zmenu v registroch musí urobiť zodpovedný úrad. Vicepremiér ďalej uviedol , že spúšťajú portál stopbyrokracii.sk, kde je aj platforma pre občanov, z ktorej môže občan poslať svoj podnet alebo problém. Na webe budú informácie a príručky pre úradníkov, priblížil.

Ďalšie výpisy pridajú v roku 2019

V roku 2019 plánujú pridať ďalšie výpisy ako potvrdenia o návšteve školy, potvrdenie o nedoplatkoch na sociálnom a zdravotnom poistení a daniach. V príprave je národný projekt o Dátovej integrácii, ktorý by sa mal začať do polovice roku 2019, informoval riaditeľ odboru riadenia IT projektov ÚPVII Ján Bačko. S procesom debyrokratizácie začal vtedajší vicepremiér Peter Pellegrini (Smer).

1 debata chyba
Viac na túto tému: #zákon #richard raši #byrokracia