Kampaň ku komunálnym voľbám na štartovacej čiare

Kandidátky sú odovzdané a záujemcovia o miesta vo vedení samospráv zrejme pripravení do boja. Do dátumu komunálnych volieb zostáva menej ako dva mesiace. Podľa sociológa Pavla Haulíka je však kampaň stále iba v zahrievacom kole. Kandidátov zatiaľ vidieť najmä na bilbordoch. S blížiacim sa voľbami sa to ešte môže zmeniť.

13.09.2018 13:00
komunalne volby 2018, kampan, bilbord,... Foto: ,
Kandidát opozície v Bratislave Ján Mrva čelí antikampani, jeho bilboardy prelepili hanlivým nápisom
debata (12)

Termín na podávanie kandidátnych listín vypršal v utorok 11. septembra o polnoci. Ďalší adepti na starostov, primátorov či poslancov sa tak už prihlásiť nemôžu. Kandidáti teraz majú dva mesiace na to, aby si priklonili voličov na svoju stranu. Voľby do orgánov samospráv sa budú konať v sobotu 10. novembra.

Bilboardy sú stále populárne

Sociológ Pavel Haulík hodnotí, že aj napriek blížiacemu sa dátumu volieb kampaň stále neprepukla naplno. „Súčasná fáza je také zahrievacie kolo, kandidáti potrebujú poslať voličom posolstvo, že budú kandidovať. Zatiaľ to robia najmä bilbordmi, a preto to vyzerá, akoby bola kampaň v plnom prúde. No jej gro nás stále iba čaká, zapojené do nej budú aj iné médiá, napríklad miestne televízie,“ dodáva Haulík, podľa ktorého doterajší priebeh kampane nijako nevybočuje z rámca, ktorý je pre komunálne voľby bežný.

Kandidáti najmä vo veľkých mestách stavili aj tentoraz na vonkajšiu reklamu, najmä bilbordy. Haulík pripúšťa, že ak to kandidát preženie a oblepí celé mesto svojou podobizňou, môže to na voliča pôsobiť odpudzujúco. Stále ide však o jednu z najčastejších foriem predvolebnej propagácie.

„Nič sa nemá preháňať. No niektorí kandidáti, ktorí majú zlú štartovaciu pozíciu, sú noví, neznámi, začínajúci, tak vlastne nemajú na výber a musia, ak na to majú prostriedky, siahnuť aj po takejto forme. Nemyslím si, že by to bolo veľmi efektívne, ale v prípravnej fáze, v ktorej sa práve nachádzame, je to cesta, aby volič zistil, že aj toto je jeden z kandidátov,“ myslí si sociológ.

Denník Pravda oslovil sedem veľkých bilbordových agentúr. Pýtali sme sa, či zaznamenali oproti voľbám spred štyroch rokov vyšší alebo nižší záujem o prenájom reklamných plôch na bilbordoch, a kde je dopyt najvyšší. Reagovali dve agentúry, v odpovediach sa zhodli.

„Záujem o bilbordy v súvislosti s komunálnymi voľbami je porovnateľný so stavom pri minulých voľbách,“ povedal pre Pravdu obchodný riaditeľ agentúry ISPA Miloš Karpáti, podľa ktorého je najväčší dopyt vo veľkých mestách. Podobne komentoval záujem kandidátov aj Ladislav Kotrč, obchodný riaditeľ agentúry Arton. „Je to takmer rovnaké. V "bohatých“ mestách je veľký záujem, v chudobných – Rožňave či Rimavskej Sobote – minimálny," spresnil.

Kandidáti sú na očiach

Majiteľ reklamnej agentúry Igor Brossmann mieni, že bilbordy majú na rozhodnutie voličov zásadný vplyv. „Pretože základnou vecou kandidátov je, aby boli medzi ľuďmi. A čím je väčšie mesto, tým je ťažšie obehnúť niekoľkokrát všetkých ľudí. To znamená, že keď sú kandidáti, resp. ich tváre na očiach, tak to supluje ich osobný kontakt s voličmi,“ vysvetlil Brossmann.

Jednoznačne povedať, aké komunikačné kanály sú pre kampaň kandidátov najúčinnejšie, je podľa Haulíka zložité. „Sú rozdiely medzi jednotlivými mestami, obcami. V malých obciach a mestách prichádza do úvahy ako tá najefektívnejšia aj osobná kampaň, vo väčších mestách ešte stále platí, že najväčší efekt môžu prinášať miestne televízie. Fantázii sa medze nekladú, skôr vidím problém v tom, aby kandidáti neprestrelili. Ak by robili príliš intenzívnu kampaň, mohli by sami seba voličom znechutiť,“ vysvetľuje sociológ.

Začala sa aj negatívna kampaň

Predseda Združenia miest a obcí Slovenska (ZMOS) Michal Sýkora v súvislosti s nadchádzajúcou kampaňou vyhlásil, že jej štýl naznačí mnohé o pripravenosti kandidátov viesť obce a mestá, spolurozhodovať či riešiť problémy. „Ukáže mieru schopnosti viesť kultivovaný dialóg, spájať ľudí pre dobré myšlienky, ale aj to, do akej miery sú kandidáti zorientovaní v pomerne širokej problematike miestnej územnej samosprávy,“ nazdáva sa Sýkora.

Sýkora zdôraznil, že pred štyrmi rokmi kandidáti často využili kampaň najmä na osobnú prezentáciu, polarizáciu verejnej mienky, urážky súperov či klamanie voličov. „Tento prístup negarantuje vyššiu volebnú účasť, ale nabúrava medziľudské vzťahy v komunitách a profesionálne vzťahy medzi kolegami. Namiesto harmónie, serióznosti a úprimnosti ponúka osobné ataky, osočovanie a urážky,“ uviedol predseda ZMOS-u.

Negatívna kampaň voči niektorým kandidátom sa nevyhla ani tohtoročným voľbám. V Bratislave napríklad neznámy páchateľ prelepil bilbordy kandidáta opozície Jána Mrvu. Pôvodný volebný slogan nahradil nápisom „homofób a konšpirátor“. Na druhej strane republiky zatiaľ kandidát na primátora Košíc Jaroslav Polaček bojuje s podozrením, že mal zneužívať svojho syna, hoci vyšetrovateľ trestné stíhanie zastavil. Polaček tvrdí, že úspešne absolvoval detektor lži a ani súdna znalkyňa z odboru psychológie nezistila u dieťaťa žiadne následky po fyzickom, psychickom či sexuálnom násilí.

Kandidáti sú už známi

Počas stredy začali prenikať na verejnosť aj posledné mená kandidátov na primátorov krajských miest. Ich oficiálny počet v Bratislave nie je zatiaľ známy, podľa agentúry TASR bude kandidátov desať. V Košiciach kandiduje 14 adeptov, v Banskej Bystrici štyria, v Nitre jedenásti a v Žiline šesť. V Prešove sa do volieb zapojí sedem uchádzačov, v Trnave osem a v Trenčíne štyria. Jednotlivé volebné komisie teraz musia listiny skontrolovať a zaregistrovať, až potom zverejnia oficiálne zoznamy kandidátov.

Bilbordy majú zásadný vplyv

Bilbordové kampane majú na rozhodnutie voličov zásadný vplyv, vysvetľuje expert na reklamu a majiteľ reklamnej agentúry Igor Brossmann. Boj proti takejto forme reklamy s odkazom na vizuálny smog je podľa jeho názoru len krátkodobý trend. „O chvíľu bude téma, že ľuďom prekáža reklama v online prostredí. A potom bude zase prekážať reklama vo vlakoch. A takto sa to krúti po špirále,“ podčiarkol odborník.

Je väčší záujem o bilbordy zo strany kandidátov v komunálnych voľbách ako po iné roky?

Veľmi som sa nad tým nezamýšľal. Ale asi skôr nie.

Má takáto reklama vplyv na rozhodnutie voličov?

Bilbordy majú zásadný vplyv. Pretože základnou vecou kandidátov je, aby boli medzi ľuďmi. A čím je mesto väčšie, tým je ťažšie obehnúť niekoľkokrát všetkých. To znamená, že keď sú kandidáti, resp. ich tváre na očiach, tak to supluje ich osobný kontakt s voličmi. Takže to vyvoláva dojem, že sú všade. Tento emocionálny rozmer, ktorý súvisí so znalosťou tej značky je kľúčový. Keďže to nestihnú všetko obehnúť, tak potrebujú byť videní.

Isté zahraničné výskumy však dokazujú opak. Je Slovensko výnimkou?

Nemyslím si, že sme výnimkou. Myslím si, že ľudské pohnútky sú všade vo svete rovnaké a keď chcem zvoliť nejakého kandidáta a chcem ho preferovať, tak prvá základná vec je, že ho musím poznať. To znamená, že musím hľadať nástroje na to, aby to ľudia vedeli. A tie nástroje sú mediálne. Niekde sú to bilbordy, niekde televízia. Konzumácia médií môže byť v rôznych krajinách rôzna. To je jedna vec a druhá vec je, že oproti tomu pôsobia rôzne protinálady, ktoré sú aj módne, aj racionálne, aj emocionálne. Takže ak je v tejto chvíli menší záujem, alebo môže byť menej bilbordov, tak je to preto, že pri istých cieľových skupinách je dnes významná téma, že je to vizuálny smog. Takže tí kandidáti nechcú byť spájaní s tzv. vizuálnym smogom.

Pôsobí bilbord ako negatívna kampaň pre vizuálny smog?

Dnes sú bilbordy v istej časti verejnosti vnímané negatívnejšie, ako to bolo pred niekoľkými rokmi. To sú také módne trendy, ktoré sa samozrejme menia. Predtým bolo módne povedať, že reklama v televízii nefunguje, pretože ľudom prekáža, že film je prerušovaný reklamou, ale neuvedomujú si, že vďaka tej reklame ho môžu pozerať zadarmo. Takže, tak ako je dnes upriamená pozornosť na vonkajšiu reklamu, predtým bola upriamená napríklad na televíznu reklamu.

Je to krátkodobý trend?

Teraz je to téma a témy prichádzajú – odchádzajú. O chvíľu bude téma, že ľuďom prekáža reklama v online prostredí. A potom bude zase prekážať reklama vo vlakoch. A takto sa to točí po špirále

Nájdu sa aj takí kandidáti, ktorí v kampani útočia na svojich protikandidátov. Je aj negatívna kampaň efektívna?

Žiaľ, negatívna kampaň je veľmi efektívna. Pretože my ľudia fungujeme tak, že negatívne informácie nás priťahujú a zapĺňajú náš mozog a srdcia oveľa viac ako pozitívne informácie.

© Autorské práva vyhradené

12 debata chyba
Viac na túto tému: #samospráva #predvolebná kampaň #komunálne voľby 2018 #kandidát na primátora