Ešte v stredu dopoludnia vyzvalo ministra k takémuto kroku aj hnutie OĽaNO. To zároveň avizovalo, že ak minister nebude na túto výzvu reagovať, začnú hľadať v opozícii podporu na jeho odvolanie v Národnej rade (NR) SR.
Predstavitelia SaS sú pripravení tento návrh podporiť. A to v prípade, ak minister nezačne naozaj zásadne konať a neukáže, že je ministrom tohto ministerstva a nie iba obyčajnou bábkou. „Tak budeme súhlasiť s takouto výzvou a pridáme podpisy na odvolanie ministra,“ zdôraznil poslanec SaS Miroslav Ivan na stredajšej tlačovej konferencii v NR SR.
Érsek vydá pokyn
Železnice na Slovensku boli podľa ministra Érseka zanedbávané dlhšie obdobie pred jeho príchodom na ministerstvo.
„Snažíme sa to zmeniť. Pridali sme nové vlaky, chceme modernejšie cestovanie a skrátilo sa aj priemerné meškanie. Navyše, pribudlo 15 miliónov nových cestujúcich za posledné dva roky. Ale za dva roky nemôžeme stihnúť všetko a chyby, ktoré sú, sa ,samozrejme, snažíme postupne odstraňovať,“ opísal šéf rezortu dopravy.
„Za súčasný stav je do veľkej miery zodpovedný aj Jiří Kubáček z OĽaNO, ktorý bol generálny riaditeľ sekcie železníc na ministerstve dopravy a aj on mohol konať a situáciu zmeniť a nemuselo to byť v takom štádiu, ako je to dnes,“ doplnil minister. S dnešným stavom nie je podľa vlastných slov spokojný.
„Vydám pokyn vedeniu železníc, aby vzniknuté chyby čo najrýchlejšie napravili. Samozrejme, nedá sa to urobiť z jedného dňa na druhý. Ale všetci spolu pre to musíme urobiť všetko,“ avizoval Érsek.
OĽaNO hovorí o nekompetentnosti
Podľa OĽaNO sú na čele týchto firiem „nekompetentní politickí nominanti, ktorí nemajú skúsenosti zo železničného sektora“. „Dôsledkom tohto zlého manažmentu je zlá organizácia práce, katastrofálna údržba, nejasné hospodárenie a každodenné meškania, na ktoré doplácajú cestujúci,“ opísal poslanec hnutia Ján Marosz.
Pripomenul zároveň aj nehody na železniciach, ktorých pribúda najmä v poslednom čase. Ide napríklad o požiare rušňov či prípady pretrhnutia vlakov.
Železnice potrebujú podľa Marosza odborníkov, musia im šéfovať manažéri s dlhoročnou praxou na železnici. „Ak pán minister na tieto naše výzvy nebude reagovať, tak budeme hľadať v opozícii podporu na jeho odvolanie v Národnej rade (NR) SR,“ zdôraznil Marosz.
Železnice sú zároveň podľa jeho slov čiernou dierou, kam sa lejú peniaze daňových poplatníkov. Od roku 2014 do roku 2017 sa totiž podľa hnutia strata osobného dopravcu Železničnej spoločnosti Slovensko síce znížila o necelé tri milióny eur, dotácia štátu sa pre túto firmu však zvýšila o 33 miliónov eur.
Erdössy sa odísť nechystá
„Chceme vedieť, čo v priebehu desiatich rokov chce minister urobiť s infraštruktúrou. Ktorú si chce nechať, ktorú chce vyradiť, ktorú chce prioritne určiť na osobnú dopravu a ktorú chce určiť na nákladnú dopravu,“ vymenoval Ivan. V rámci dopravných služieb ho tiež zaujíma dopravná autorita, ktorú chce ministerstvo zaviesť.
Ivan zároveň pripomenul, že za posledných 14 dní sa stalo na železniciach šesť nehôd. Sú podľa neho dôsledkom zanedbanej údržby. Za problémami železníc vidí aj finančne nákladné zavedenie vlakov zadarmo či návrat InterCity vlakov, čo malo za následok aj odchod súkromnej spoločnosti RegioJet zo severnej trati medzi Bratislavou a Košicami.
Podľa hovorkyne Železníc Slovenskej republiky (ŽSR) Martiny Pavlikovej nevidí generálny riaditeľ spoločnosti Martin Erdössy dôvod na odstúpenie zo svojej funkcie. „Nie je si vedomý žiadneho pochybenia,“ uviedla Pavliková.