V porovnaní s OECD sa slovenskí učitelia vzdelávajú menej, tvrdia odborníci

Na otázku, koľko programov ďalšieho vzdelávania učitelia absolvovali za posledný rok, odpovedalo 42 percent stredoškolských učiteľov, že žiaden.

24.09.2018 12:23
učitelia platy škola školstvo Foto:
Ilustračné foto.
debata (4)

Na skvalitňovanie vzdelávacieho systému má zásadný vplyv aj kontinuálny profesijný rozvoj učiteľov. U nás sa však v porovnaní s ostatnými krajinami OECD vzdelávajú podstatne menej. Povedal to na dnešnej tlačovej besede analytik projektu To dá rozum Jozef Miškolci s tým, že podľa údajov OECD sa v roku 2013 v rámci krajín OECD priemerne vzdelávalo 71 percent vyučujúcich osem dní v roku. „V prípade Slovenska to však bolo iba 39 percent v rozsahu siedmich dní,“ dodal Miškolci.

Tieto zistenia do veľkej miery potvrdzuje aj dotazníkový prieskum projektu, na ktorom sa zúčastnilo 687 škôl a 5 469 učiteľov, riaditeľov, ale aj výchovných poradcov či majstrov odbornej výchovy. Z prieskumu vyplýva, že našich učiteľov motivuje ďalej sa vzdelávať prevažne vnútorný záujem o danú oblasť. „Takúto motiváciu uviedlo 63, 9 percenta respondentov. Pre značnú časť učiteľov je však významná motivácia aj zvýšenie platu či potreba kreditov na atestáciu,“ vysvetlil analytik.

To dá rozum identifikoval na základe dotazníkového prieskumu tri zásadné problémy súčasného systému profesijného rozvoja učiteľov. Prvým je, že súčasný systém oceňuje cez získanie kreditov a príplatku ku mzde iba účasť na rôznych akreditovaných formách ďalšieho vzdelávania. Žiadnym spôsobom však už systém nesleduje a neoceňuje, či sa vďaka tomu aj reálne zvýšila kvalita výučby v našich školách. Ďalším problematickým faktorom je favorizovanie akreditovaných foriem vzdelávania. Dôsledkom je vytesňovanie a nedoceňovanie neakreditovaných foriem vzdelávania, ktoré môžu byť viac individualizované potrebám školy, prípadne ktoré si realizuje samotná škola cez interný systém výmeny vedomostí a skúseností. Tretím problémom je podľa To dá rozum systém kreditov, ktorý na mnohých vyučujúcich pôsobí dehonestujúco, iba ako záplata na akútne pociťovaný problém nízkych miezd.

Na otázku, koľko programov ďalšieho vzdelávania (akreditovaných aj neakreditovaných) učitelia absolvovali za posledných 12 mesiacov, odpovedalo 42 percent stredoškolských učiteľov, že žiaden. Naopak, štyri a viac vzdelávacích programov absolvovali len tri percentá stredoškolských učiteľov.

4 debata chyba
Viac na túto tému: #Učitelia #vzdelávanie #kurzy