Nehoda sa stala o 14.07 h. „Okamžite po vysadení motora bol spustený záchranný systém. Chcem preto oceniť profesionalitu oboch pilotov a leteckej záchrannej pátracej služby vrátane veliteľa letovej prevádzky,“ uviedol minister. „Informovaní boli tiež traja najvyšší ústavní činitelia. Komisia, ktorá má vyšetriť nehodu, mieri aktuálne na miesto,“ dodal.
Pilotov z havarovaného lietadla prepustili podvečer z nemocnice do domáceho liečenia. Ako uviedol veliteľ Vzdušných síl Ozbrojených síl SR Ľubomír Svoboda, letci nie sú zranení. Letci museli ostať v nemocnici určitú dobu na pozorovaní.
Vyrobené v roku 1989
K udalosti došlo pri plnení cvičných úloh – vzdušných bojov a pri príprave na pristátie na sliačskom letisku. „Lietadlo už bolo pri pristávacej konfigurácii, malo už vysunutý podvozok a klapky,“ priblížil šéf vojenského letectva.
Lietadlo bolo podľa neho vyrobené v roku 1989 a bolo po dvoch generálnych opravách. Naposledy sa nehoda lietadla L-39 Albatros stala na území Slovenska pred 16 rokmi.
Reakcie pilotov v ťažkej situácii ocenil náčelník Generálneho štábu Ozbrojených síl SR Daniel Zmeko. Podľa neho piloti zachovali rozvahu, keď po vysadení motora nasmerovali lietadlo do neobývanej časti územia. „Dokiaľ sa táto nehoda nevyšetrí, sú pozastavené všetky lety tohto typu lietadla,“ uzavrel.
„Predtým, ako lietadlo havarovalo, bolo vidieť dva padáky. Obaja piloti sa zachránili. Lietadlo bolo nasmerované do neobývaného priestoru,“ povedal Gajdoš po rokovaní vlády. Zároveň doplnil, že bolo zdvihnutá letecká pátracia záchranná služba a do priestoru vyrazila aj komisia odboru štátnej správy na riešenie takýchto udalostí.
Nehoda sa stala asi dva kilometre vzdušnou čiarou od kúpeľov Sliač, v poli pri rieke Hron. Priestor uzavreli. Očití svedkovia na mieste priblížili, že videli, ako v priestore medzi Sliačom a Zvolenom cvičia dve vojenské lietadlá a pri cvičných manévroch sa jedno z nich zrútilo. Dvoch ľudí mala odviezť záchranka. Podľa rezortu obrany je posádke lietadla v súčasnosti poskytovaná zdravotnícka pomoc v jednej z nemocníc.
„Keďže išlo o lietadlo L-39, tak museli letieť dvaja, teda inštruktor a jeden, ktorý sa zdokonaľoval. Kto tam bol konkrétne, neviem,“ uviedol Gajdoš. Šéf obrany potvrdil, že lietadlo sa bude nahradzovať a výcvik pilotov sa bude musieť riešiť aj niekde inde. „Výcvik týchto pilotov bude zabezpečený,“ uzavrel.
Prezident pilotom zaželal skoré uzdravenie
Ľuboš Michálik z Operačného strediska Hasičského a záchranného zboru (HaZZ) v Banskej Bystrici uviedol, že obaja piloti sa katapultovali a sú pravdepodobne bez zranenia. „Stíhačka Albatros L 39 nie je vyzbrojená. Na mieste zasahujú vojenskí hasiči,“ uviedol Michálik s tým, že požiar je lokalizovaný. Zasahuje 12 príslušníkov OR HaZZ vo Zvolene a OR HaZZ v Banskej Bystrici na štyroch kusoch techniky.
„Som veľmi rád, že sa im podarilo katapultovať a naviesť lietadlo mimo obývané územie,“ napísal prezident Andrej Kiska na sociálnej sieti a obom pilotom zaželal skoré uzdravenie.
Profil lietadla L-39 Albatros
Jednomotorové prúdové dvojmiestne podzvukové ľahké cvičné lietadlo L-39 Albatros československej výroby s leteckým dvojprúdovým motorom AI-25W (TL). Lietadlo je celokovovej konštrukcie, dolnoplošník s lichobežníkovým krídlom, tandemovým usporiadaním kabíny posádky a so zaťahovacím trojbodovým podvozkom čelového typu. Svojimi vlastnosťami lietadlo umožňuje vykonávať základný výcvik vojenských pilotov, ich zdokonaľovanie sa v technike pilotáže vo dne aj v noci, a to ako v jednoduchých, tak aj v zložitých poveternostných podmienkach.
S lietadlom L-39 tiež možno uskutočňovať nácvik bojových prvkov pri dobrej viditeľnosti a, predovšetkým, nácvik bojových situácií, na čo slúži výzbroj lietadla. Výzbroj umožňuje mierenú paľbu neriadenými raketami na pozemné ciele v zostupnom lete, simuláciu odpálenia samonavádzacích rakiet pri vzdušnom boji s možnosťou kontroly zásahov, mierené bombardovanie a fotostreľbu na vzdušné aj pozemné ciele fotoguľometom.
V československej armáde sa lietadlo používalo v rokoch 1971 – 1992. V Ozbrojených silách (OS) SR sa lietadlá L-39 Albatros po modernizácii na normy ICAO a IFF používajú dodnes.