Razia NAKA pre kšefty s odpadom

, 15.10.2018 15:19, aktualizované: 18:51
doprava, D4 R7, vystavba. obchvat,
Na stavbu diaľnice D4 a rýchlostnej cesty R7 sa mala používať znečistená zemina. Autor: ,

Kauza znečistenej zeminy, ktorá sa mala používať na stavbu diaľnice D4 a rýchlostnej cesty R7 v okolí hlavného mesta, sa pohla ďalej. Polícia zadržala konateľa firmy, ktorá mala vyvážať takúto pôdu nielen na stavbu ciest, ale aj na skládku pri Moste pri Bratislave.

Elitní policajti z NAKA mali včera viacero razií. „Policajti vykonali procesné úkony, ktoré súvisia s vyšetrovaním environmentálnej trestnej činnosti,“ potvrdila bratislavská policajná hovorkyňa Lucia Mihalíková. Prehľadali rodinný dom v Limbachu aj skládku odpadu v Moste pri Bratislave. „Domové prehliadky a prehliadky iných priestorov a pozemkov sa vykonávajú na základe príkazu sudcu, a to na viacerých miestach v Bratislave, seneckom a pezinskom okrese,“ doplnila Mihalíková. Bližšie informácie polícia poskytne neskôr.

Podľa informácií z polície beží vyšetrovanie, bolo vypočutých množstvo svedkov a poskytnutých mnoho fotografií a videí, ktoré zaznamenávali sypanie stavebného odpadu na stavbu obchvatu D4/R7.
Miroslav Dragun, riaditeľ Inštitút pre rozvoj Bratislavského kraja

Cieľom polície bol konateľ eseročky NDD Michal G., krátko pred obedom ho policajti vyviedli z domu v Limbachu v putách. Firma je podozrivá z toho, že na skládku v Moste pri Bratislave a aj pod obchvat D4 vyvážala nebezpečný odpad. Rodinný dom, kde konateľa polícia zadržala, je podľa obchodného registra sídlom spoločnosti, žije v ňom stopercentná spoločníčka firmy Kvetoslava I. Šéf firmy podozrenia jednoznačne popiera. „Skládka je legálna, žiaden nebezpečný odpad sme nevyvážali,“ vyhlásil krátko pred nastúpením do policajného auta pre TV Markíza.

Z obchodného registra vyplýva, že NDD do roku 2016 zabezpečovala najmä obstarávateľské služby v stavebníctve. Pred dvoma rokmi sa začala orientovať na likvidáciu odpadu aj na poskytovanie služieb v poľnohospodárstve a záhradníctve. Podľa portálu FinStat sa spoločnosť NDD, s. r. o., minulý rok dostala do zisku z –1 040 eur na 23 830 eur a tržby jej narástli o 675 percent na 61 990 eur.

„Nemal som o nebezpečnom odpade žiadne info, ale už nie som prekvapený ničím,“ skonštatoval starosta obce Most pri Bratislave František Mastný. Spresnil, že skládka je využívaná a slúži firmám, ktoré niečo stavajú či búrajú. „Nejde ani presne o skládku, ide o zariadenie na využívanie odpadov na povrchovú úpravu terénu, čiže pri stavebnej činnosti. Neslúži tak obyčajným ľuďom, že vezmem si fúrik a zaveziem odpad, to určite nie,“ vysvetlil pre Pravdu starosta. Dodal, že obec so skládkou nemá nič spoločné, patrí súkromníkovi.

„Myslím si, že vo vzťahu k akejkoľvek envirokriminalite ako znečisťovanie vody, nelegálne skládky či ich neriešenie musí štát zasahovať podstatne prísnejšie,“ reagoval na zásah NAKA premiér Peter Pellegrini (Smer). Poškodzovanie životného prostredia treba podľa neho prestať podceňovať a trestať ho rovnako tvrdo ako akúkoľvek inú ekonomickú trestnú činnosť.

Stavba diaľnice D4 a rýchlostnej cesty R7.
Stavba diaľnice D4 a rýchlostnej cesty R7. Autor: Ľuboš Pilc, Pravda

Minister dopravy Árpád Érsek (Most-Híd) uviedol, že v máji na stavbu diaľnice poslal rezort inšpekciu. „Ministerstvo je neprávom obviňované, že vydáva povolenia na skládky, ale takú kompetenciu nemá. Boli sme však prví, ktorí sme reagovali,“ dodal Érsek. Pripomenul, že na výber stavebníka nemal dosah. „Vyhrala najnižšia cena,“ podotkol minister.

Konzorcium Obchvat nula, ktoré diaľnicu stavia, včera na otázky Pravdy neodpovedalo. Ešte v apríli sa proti podozreniam, že používa znečistený materiál, ohradilo a obvinenia odmietlo. Zdôraznilo, že podmienkou je nulová kontaminácia zeminy.

Polícia sa začala prípadom údajného vývozu kontaminovanej zeminy z areálu bývalej autobusovej stanice na bratislavských Mlynských nivách na stavbu D4 a R7 zaoberať v júli. Začala trestné stíhanie vo veci neoprávneného nakladania s odpadmi. Znečistenú zeminu objavila aj na skládke v Moste pri Bratislave.

Na používanie nebezpečného stavebného materiálu upozornila Bratislavská vodárenská spoločnosť (BSV). V podnete na Slovenskú inšpekciu životného prostredia naznačila, že z lokality, kde stála autobusová stanica, sa môže vyvážať kontaminovaná zemina na úsek stavby D4 – Podunajské Biskupice a Ivanka pri Dunaji. Analýza hodnotenia environmentálnej záťaže znečistenej pôdy podľa BVS ukázala vysoké ohrozenie podzemných vôd.

Podnet v apríli podal aj Inštitút pre rozvoj Bratislavského kraja. Ten tvrdil, že pri budovaní obchvatu v okolí Jarovského ramena sa používa aj stavebný odpad, ktorý sa zakrýva zeminou. „Podľa informácií z polície beží vyšetrovanie, bolo vypočutých množstvo svedkov a poskytnutých mnoho fotografií a videí, ktoré zaznamenávali sypanie stavebného odpadu na stavbu obchvatu D4/R7,“ povedal pre Pravdu Miroslav Dragun, riaditeľ inštitútu. Dúfa, že včerajšia razia pomôže pri vyšetrovaní ich podnetu. „Jediný výsledok, ktorý dnes máme, je, že polícia či už v Jarovskom ramene, alebo v ľavom brehu Dunaja začala trestné stíhanie vo veci,“ dodal Dragun. Trvá na tom, aby nebola udelená pokuta za znečisťovanie životného prostredia. „Chceme, aby znečisťovateľ bol povinný znečistenie odstrániť na svoje náklady. Udelením pokuty by sa navozený odpad zlegalizoval,“ tvrdí Dragun.

Znečistenie okolo autobusovej stanice spôsobilo bombardovanie rafinérie Apollo počas druhej svetovej vojny, ale tiež bývalé chemické fabriky v tejto oblasti. Po zbúraní stanice sa vykopaná zemina mala odvážať do recyklačného zariadenia na úpravu. O tom, či pôda musí ísť na recykláciu, rozhoduje odborný geologický dohľad. Na stavbu rýchlostných ciest sa môže využívať len vyčistená zemina, ktorá bola klasifikovaná ako použiteľný materiál.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#polícia #D4 #zásah #NAKA #envirokriminalita #skládka odpadu
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku