Šéf ŽSR končí. Zlomil mu väz spor o financovanie?

, 26.11.2018 11:15, aktualizované: 27.11.2018 11:12
železnice, vlak
V poslednom období obľúbená železničná doprava čelí tvrdej kritike pre poruchy a meškanie vlakov. Autor: ,

Vedenie Železníc Slovenskej republiky (ŽSR) bude mať nového šéfa. Martin Erdössy odchádza z funkcie na základe vlastného rozhodnutia. Na jeho miesto nastúpi Juraj Tkáč. Erdössy sa do povedomia dostal počas kritiky návrhu štátneho rozpočtu na rok 2019, s ktorou nesúhlasil ani minister dopravy, ani šéf rezortu financií.

„Po dôkladnom zvážení aktuálnej situácie som sa rozhodol odstúpiť. Mám ľudsky aj profesionálne svoju úroveň, ktorá je pre mňa dôležitá a ktorú by som si rád zachoval,“ tajuplne zdôvodnil Martin Erdössy svoje rozhodnutie opustiť vedenie správcu koľají. Jeho nástupca prichádza z vnútra spoločnosti.

„Minister dopravy akceptuje rozhodnutie generálneho riaditeľa ŽSR a na jeho post na návrh Správnej rady ŽSR vymenuje Juraja Tkáča, ktorý pôsobil na železniciach ako námestník generálneho riaditeľa pre ekonomiku, je skúsený manažér a pozná situáciu v ŽSR. Minister Árpád Érsek (Most-Híd) od Juraja Tkáča očakáva, že bude aktívne pristupovať k riešeniu situácie a rozvoju železničnej siete na Slovensku a spoločnosť finančne stabilizuje,“ reagovalo ministerstvo dopravy na odstúpenie Erdössyho.

Martin Erdössy v októbri hovoril o návrhu štátneho rozpočtu na budúci rok ako o likvidačnom. „Súčasný stav železničnej infraštruktúry, ktorý je výsledkom dlhoročného podfinancovania, je využívaný na mediálny boj a devalváciu organizácie a jej manažmentu, napriek tomu, že by mal viesť k zmene spôsobu dotovania železníc. Odborná diskusia o zmene spôsobu financovania je neodkladná a je nevyhnutné, aby jej výsledkom bolo zavedenie systémového financovania ŽSR,“ reagoval na návrh rozpočtu Erdössy.

Nový šéf ŽSR Juraj Tkáč
Nový šéf ŽSR Juraj Tkáč
Nový šéf ŽSR Juraj Tkáč
Nový šéf ŽSR Juraj Tkáč

Ministerstvo dopravy sa vtedy bránilo. „Po náročných rozhovoroch s Ministerstvom financií SR sa nám podarilo vyrokovať, aby táto zvýšená dotácia ostala v rozpočte aj na rok 2019 a Železnice Slovenskej republiky teda dostávajú na opravu a údržbu väčší objem financií ako v minulosti,“ uviedla hovorkyňa ministerstva Karolína Ducká. Zároveň dodala, že nie je možné hovoriť o likvidačnom procese.

Minister financií Peter Kažimír na kritiku vedenia ŽSR k návrhu rozpočtu upozornil, že železničné spoločnosti musia presvedčiť o efektívnosti míňania peňazí. „Sme pripravení urobiť v istom období aj hĺbkové hodnotenie v rámci projektu Hodnota za peniaze, ako sa peniaze míňajú, ako sa investuje, koľko majú spoločnosti zamestnancov a či je všetko v poriadku,“ uviedol.

Šéf rezortu dopravy Érsek tiež v danom čase reagoval, že zo štátneho rozpočtu na opravy ŽSR dostáva 250 miliónov eur spolu s ďalšími 22 miliónmi eur, ktoré získal od ministra financií. Z eurofondov má správca koľají k dispozícii 230 miliónov eur. Navyše má spoločnosť k dispozícii vlastné zdroje, ktoré získava napríklad od vlakových dopravcov za používanie infraštruktúry. ŽSR žiadali v roku 2019 prevádzkovú dotáciu zo štátneho rozpočtu vo výške 316,5 milióna eur. Spoločnosť chcela na nevyhnutnú údržbu použiť 55 miliónov eur. Na verejnosť prenikali informácie o zanedbanej údržbe koľají spolu s nedostatkom náhradných dielov. ŽSR chceli na financovanie projektov zvyšujúcich bezpečnosť a modernizáciu 39,12 milióna eur. Návrh rozpočtu počítal so sumou 8,32 milióna.

V rámci modernizácie prebiehajú práce na hlavnej trati Bratislava – Žilina, kde sa zvyšuje maximálna rýchlosť na 160 km/h. V budúcnosti má modernizácia pokračovať zo Žiliny smerom do Košíc. Napriek zvyšujúcemu sa záujmu o cestovanie vlakom modernizácia ostatných železničných tratí sa nekoná. //// Agentúrnu správu sme nahradili autorským článkom denníka Pravda.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#Železnice Slovenskej republiky #ŽSR #rezignácia #Juraj Tkáč
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku