„Po dôkladnom zvážení aktuálnej situácie som sa rozhodol odstúpiť. Mám ľudsky aj profesionálne svoju úroveň, ktorá je pre mňa dôležitá a ktorú by som si rád zachoval,“ tajuplne zdôvodnil Martin Erdössy svoje rozhodnutie opustiť vedenie správcu koľají. Jeho nástupca prichádza z vnútra spoločnosti.
„Minister dopravy akceptuje rozhodnutie generálneho riaditeľa ŽSR a na jeho post na návrh Správnej rady ŽSR vymenuje Juraja Tkáča, ktorý pôsobil na železniciach ako námestník generálneho riaditeľa pre ekonomiku, je skúsený manažér a pozná situáciu v ŽSR. Minister Árpád Érsek (Most-Híd) od Juraja Tkáča očakáva, že bude aktívne pristupovať k riešeniu situácie a rozvoju železničnej siete na Slovensku a spoločnosť finančne stabilizuje,“ reagovalo ministerstvo dopravy na odstúpenie Erdössyho.
Martin Erdössy v októbri hovoril o návrhu štátneho rozpočtu na budúci rok ako o likvidačnom. „Súčasný stav železničnej infraštruktúry, ktorý je výsledkom dlhoročného podfinancovania, je využívaný na mediálny boj a devalváciu organizácie a jej manažmentu, napriek tomu, že by mal viesť k zmene spôsobu dotovania železníc. Odborná diskusia o zmene spôsobu financovania je neodkladná a je nevyhnutné, aby jej výsledkom bolo zavedenie systémového financovania ŽSR,“ reagoval na návrh rozpočtu Erdössy.
Ministerstvo dopravy sa vtedy bránilo. „Po náročných rozhovoroch s Ministerstvom financií SR sa nám podarilo vyrokovať, aby táto zvýšená dotácia ostala v rozpočte aj na rok 2019 a Železnice Slovenskej republiky teda dostávajú na opravu a údržbu väčší objem financií ako v minulosti,“ uviedla hovorkyňa ministerstva Karolína Ducká. Zároveň dodala, že nie je možné hovoriť o likvidačnom procese.
Minister financií Peter Kažimír na kritiku vedenia ŽSR k návrhu rozpočtu upozornil, že železničné spoločnosti musia presvedčiť o efektívnosti míňania peňazí. „Sme pripravení urobiť v istom období aj hĺbkové hodnotenie v rámci projektu Hodnota za peniaze, ako sa peniaze míňajú, ako sa investuje, koľko majú spoločnosti zamestnancov a či je všetko v poriadku,“ uviedol.
Šéf rezortu dopravy Érsek tiež v danom čase reagoval, že zo štátneho rozpočtu na opravy ŽSR dostáva 250 miliónov eur spolu s ďalšími 22 miliónmi eur, ktoré získal od ministra financií. Z eurofondov má správca koľají k dispozícii 230 miliónov eur. Navyše má spoločnosť k dispozícii vlastné zdroje, ktoré získava napríklad od vlakových dopravcov za používanie infraštruktúry. ŽSR žiadali v roku 2019 prevádzkovú dotáciu zo štátneho rozpočtu vo výške 316,5 milióna eur. Spoločnosť chcela na nevyhnutnú údržbu použiť 55 miliónov eur. Na verejnosť prenikali informácie o zanedbanej údržbe koľají spolu s nedostatkom náhradných dielov. ŽSR chceli na financovanie projektov zvyšujúcich bezpečnosť a modernizáciu 39,12 milióna eur. Návrh rozpočtu počítal so sumou 8,32 milióna.
V rámci modernizácie prebiehajú práce na hlavnej trati Bratislava – Žilina, kde sa zvyšuje maximálna rýchlosť na 160 km/h. V budúcnosti má modernizácia pokračovať zo Žiliny smerom do Košíc. Napriek zvyšujúcemu sa záujmu o cestovanie vlakom modernizácia ostatných železničných tratí sa nekoná. //// Agentúrnu správu sme nahradili autorským článkom denníka Pravda.