Šikanu v Humennom má na stole polícia

Pred pár dňami sa dostalo na verejnosť video, ktoré zachytáva šikanovanie medzi študentmi Strednej odbornej polytechnickej školy v Humennom. Celému incidentu, ktorý prebiehal na ulici, sa prizerali ostatní žiaci. Agresor donútil druhého chlapca pokľaknúť a pobozkať mu obe nohy. Po tom, čo to obeť urobila a prosila, aby mala pokoj a mohla odísť, jej útočník pripomenul, že ak ešte raz niečo napíše, príde ju dobiť, ba čo viac, zabiť.

14.12.2018 13:00
šikana, bitka, utláčanie, Foto:
Ilustračné foto.
debata (2)

Podľa krajského policajného hovorcu v Prešove Daniela Džobaníka tento prípad už riešia, konkrétne odbor kriminálnej polície okresného riaditeľstva v Humennom. „Vyšetrovateľ 16. novembra začal trestné stíhanie pre trestný čin nebezpečného vyhrážania a pre trestný čin vydierania,“ spresnil Džobaník. Za súbeh dvoch trestných činov hrozí vinníkovi až 6-ročné väzenie, keďže v tomto prípade ide o mladistvého, sadzba sa znižuje o polovicu.

Anton Švelta, riaditeľ školy, ktorú obidvaja chlapci navštevujú, pre Pravdu povedal, že upozornili políciu v momente, keď sa im video dostalo do rúk od vystrašených rodičov. Následne taktiež poslali písomné stanovisko zriaďovateľovi – prešovskej župe. „Incident sa však nestal areáli našej školy,“ doplnil riaditeľ.

Isté opatrenia škola napriek tomu urobila. Ako informovala hovorkyňa Prešovského kraja Dáša Jeleňová, žiak, ktorý šikanoval svojho spolužiaka, bol pokarhaný riaditeľom. Ďalšie konzekvencie podľa nej zrejme prijme vedenie po skončení vyšetrovania. Jeleňová pripomenula, že na tejto škole podobné prípady doteraz nezaevidovali. „Podľa doterajších informácií zo zariadení v našej zriadovateľskej pôsobnosti sa darí riešiť náznaky šikanovania ešte v zárodku. Žiaci na školách sú informovaní, že konanie s prvkami psychického či fyzického násilia, prejavy agresie sú nielen previnením proti školskému poriadku, ale môžu naplniť skutkovú podstatu priestupku alebo trestného činu,“ podčiarkla hovorkyňa.

Ľuboš Tužinský z kancelárie hlavného školského inšpektora upozorňuje, že žiak sa musí správať slušne aj mimo vyučovania. Hovorí to vyhláška pre základné školy, ktorá neplatí pre stredné školy. Učiteľ však pri klasifikácii správania podľa Tužinského môže brať do úvahy dodržiavanie morálnych zásad zo strany študenta aj na verejnosti.

Ak by sa žiak dopustil šikanovania v škole, ktoré rieši polícia, škola nemusí čakať na právoplatný rozsudok, ale môže pristúpiť k zníženiu známky zo správania, prípadne študenta podmienečne vylúčiť.

Na otázku, či sa dalo predísť takejto forme agresie, detská psychologička Eva Gajdošová priznáva, že v škole museli niečo zachytiť predtým, napríklad verbálne alebo jemné fyzické násilie. „Skúsenosti zo školskej praxe potvrdzujú, že učitelia majú možnosť prelomiť bludný kruh a žiakom výrazne pomôcť len v prvých troch fázach šikanovania. Ak šikanovanie prerastie do ďalších fáz, čo je aj tento prípad, bez odborníkov si sami neporadia,“ zdôraznila psychologička. Šikanovanie je podľa Gajdošovej vždy poruchou vzťahov skupiny, ktorá podľahla „infekcii“.

Upozorňuje na päť štádií, ktoré sa začínajú miernymi, prevažne psychickými formami násilia – ponižovaním, znevažovaním, výsmechom – tie ďalej prechádzajú cez fyzickú agresiu a pritvrdzovaním manipulácie až po dokonané šikanovanie, keď už normy agresorov prijíma väčšina žiakov. „V tomto pokročilom štádiu žiaci nechcú prezradiť, kto ubližuje. Tvrdia, že nič nevideli, násilie bagatelizujú, obeť sa kritizuje a znevažuje a hovorí sa, že si to spôsobila sama. Agresori sa oceňujú a hľadajú sa poľahčujúce okolnosti, v triede je atmosféra strachu,“ objasnila psychologička.

Dodala, že len málokto v triede sa dokáže postaviť tomuto tlaku a skupina sa šokujúcim spôsobom mení. „Násilie sa začína považovať za normálne, dokonca za skvelú zábavu. Zvyšky ľudskosti sú vytesnené alternatívnou identitou, prijímajúcou ideológiu násilia, v ktorej nie je miesto pre súcit s utrpením a kde celkom chýba pocit viny,“ pokračuje Gajdošová.

Školská psychologička Denisa Pecháčková zo Základnej školy Mládežnícka v Púchove hovorí, že za šikanovaním môžu stáť viaceré dôvody – zábava, túžba vybudovať si postavenie v skupine alebo pomsta. Jej pôvod možno hľadať aj v rodinách, najmä takých, kde dochádza k fyzickému násiliu. Podľa Pecháčkovej prítomnosť psychológa na škole nemusí znamenať, že šikanovanie tam nie je.

„Je na každej škole a preto je nutné robiť prevenciu, rozprávať sa s deťmi, a tým riziko eliminovať. Šikanovanie musí mať nulovú toleranciu. Preto je správne, že prípad z Humenného bol postúpený polícii. Nemenej dôležitá je otázka zodpovednosti svedkov, teda aj chlapca, ktorý video natáčal, a ostatných prítomných. K čomu dopomôže vyšetrovanie,“ uzatvorila školská psychologička.

Na elimináciu šikany sa využívajú dve odlišné metódy

  • Metóda reštrikcie – prinútenie vinníka trestom alebo hrozbou zastaviť agresívne správanie – napr. vylúčením zo školy, znížením známky zo správania, preložením žiaka do druhej triedy, pobytom v detskom diagnostickom ústave.
  • Metóda uzmierenia – premena vzťahov medzi obeťou a agresorom. Ide o riadené spoločné hľadanie nápravy v atmosfére triedy. Nečakaná dôvera a láskavý prístup k agresorovi môže niekedy viesť k zlomu agresívnych postojov. Učiteľ sa v emočne vypätej situácii zachová inak, ako agresor očakáva, resp. ako je zvykom u iných autorít. Tým sa môže prelomiť bludný kruh a otvoriť cesta k oslabeniu patologického správania. Pedagóg potrebuje ovládať diagnostiku sociálnych vzťahov v triede, aby vedel, či ide o počiatočné štádium šikanovania. Dôležitá je aj pomoc psychológov, ktorí pracujú s celou triedou.

© Autorské práva vyhradené

2 debata chyba
Viac na túto tému: #šikana #Humenné