VIDEO: Vyššie pokuty pre vodičov. Mobil za volantom vyjde na 100 eur

, 09.01.2019 11:32, aktualizované: 18:33

Slovenské cesty sú stále bezpečnejšie. Vlani na nich zomrelo historicky najmenej ľudí, zásadne však pribudlo obetí spomedzi chodcov. Polícia upozorňuje aj na zvýšený výskyt vodičov pod vplyvom alkoholu, nedisciplinovanosť a neskúsenosť mladých vodičov, ktorí spôsobia štvrtinu všetkých nehôd, a stále častejšie používanie mobilu pre šoférovaní. Na vodičov sa chce preto pripraviť novou technikou, avizuje tiež vyššie pokuty.

VIDEO: Aké sú príčiny nehôd a čo s tým polícia bude robiť. Pozrite si video TV Pravda.

Za minulý rok na cestách zomrelo 229 ľudí, čo je o 21 menej ako vlani. O dlhodobejšom pozitívnom trende svedčí aj porovnanie so štatistikami spred desiatich rokov, keď počet úmrtí dosiahol až 558. Platí to aj pre dopravné nehody vo všeobecnosti. Pred dekádou ich polícia zaznamenala 59 008, vlani nehodovosť klesla na 13 873 prípadov, čo je o 140 menej ako v roku 2017.

„V rámci okolitých štátov, ale aj celkovo v rámci Európskej únie dnes máme jedny z najlepších výsledkov pri smrteľných dopravných nehodách. Tieto dobré výsledky robia zo Slovenska bezpečnú krajinu, kde sa pri pohybe po dopravných komunikáciách netreba báť o život,“ vyhlásil prezident Policajného zboru Milan Lučanský.

Požadujeme preto nakúpiť fotoďalekohľady, ktoré nám pomôžu aj pri kontrole používania bezpečnostných pá­sov.
riaditeľ odboru dopravnej polície Prezídia Policajného zboru Ľuboš Rumanovský

Najlepšie výsledky spomedzi susedov ukazuje prepočet usmrtených osôb na milión obyvateľov. V Poľsku údaje hovoria o 68 úmrtiach, v Maďarsku je to 64, v Česku 54 a Rakúsku 46, na Slovensku prepočet ukazuje 42 úmrtí na milión obyvateľov. V rámci Slovenska dopadol najlepšie Bratislavský kraj, najhoršie bol vlani na tom Nitriansky kraj, kde zahynulo 33 ľudí.

Polícia však vlani zaznamenala zásadný, až 20-percentný, nárast smrteľných nehôd na úkor chodcov. Kým v roku 2017 prišlo o život 49 najzraniteľnej­ších účastníkov cestnej premávky, minulý rok ich počet stúpol na 59. Napriek tomu, že v dlhodobom porovnaní sa dá stále hovoriť o pozitívnom trende (v roku 2008 to bolo až 184), polícia vyzýva chodcov na zvýšenú opatrnosť najmä v zimných mesiacoch. V letnom období zomreli mesačne dvaja chodci, v decembri ich prišlo o život až deväť.

„Vidíme, že od októbra do marca máme sychravé počasie a skôr padá tma. Chcem preto apelovať na chodcov, aby vtedy maximálne dbali o svoju bezpečnosť a dodržiavali pravidlá. Sú stanovené pre vašu bezpečnosť,“ odkázal viceprezident polície Róbert Bozalka a pripomenul, že najdôležitejšie je, aby boli chodci pre vodičov vždy viditeľní. „U všetkých ostatných účastníkov cestnej premávky bol zaznamenaný pokles. U cyklistov o 3 osoby, u motocyklistov o 4 a u vodičov a spolujazdcov o 25,“ dodal Bozalka.

Polícia žiada fotoďalekohľady

Políciu stále trápia mladí vodiči. Aj keď tí, ktorí nešoférujú dlhšie ako päť rokov, tvoria len menej ako 12 percent vodičov, vinníkom nehody sú až v 26 percentách prípadov. Štatistika, kde sú rozdelení podľa dĺžky držania vodičského oprávnenia, ukazuje, že šoféri s vodičským preukazom od šiestich do desiatich rokov spôsobia iba 17 percent nehôd a funkčne starší vodiči s vodičským od 31 do 35 rokov sa na nehodách podieľajú dvomi percentami.

Rýchla jazda a používanie mobilného telefónu pri šoférovaní sú dve najčastejšie príčiny dopravných kolízií. Vedenie Policajného zboru chce na to reagovať nákupom novej modernej techniky. Do vybavenia polície pribudnú merače rýchlosti, fotoďalekohľady, ktoré vodiča s telefónom zaznamenajú až na jeden kilometer. Ničeniu ciest majú zabrániť mobilné váhy, ktoré odhalia preťažené nákladné vozidlá.

„Pri nehodách je najčastejšou príčinou porušovanie povinností vodiča a ako vieme, je to hlavne samotné telefonovanie. Požadujeme preto nakúpiť fotoďalekohľady, ktoré nám pomôžu aj pri kontrole používania bezpečnostných pásov,“ povedal riaditeľ odboru dopravnej polície Prezídia Policajného zboru Ľuboš Rumanovský s tým, že by sa v budúcnosti za akúkoľvek manipuláciu s telefónom mali pokuty zdvojnásobiť. V blokovom konaní stúpnu na 100 eur, v správnom až na 200. Pribudnúť by mali aj testery na drogy. Nákup techniky má byť financovaný z fondu poisťovní a peniaze môžu byť použité pre hasičov, bezpečnosť cestnej prevádzky a odstraňovanie nehôd. Problémom už niekoľko rokov zostáva alkohol za volantom. Nárast takýchto nehôd vlani stúpol z 1 585 v roku 2017 na 1 643. Pri kontrolách zaevidovali vlani až 9 612 prípadov požitia alkoholu, kým rok predtým ich bolo o 590 menej.

„Trend za desať rokov je klesajúci, ale za posledné roky nám počet nehôd zapríčinených pod vplyvom alkoholu začal stúpať. Priemerne nám vychádza viac ako 26 zistení alkoholu na deň. Po prerátaní na hodiny každú trištvrtehodinu sme pri výkone služby zistili, že vodič bol pod vplyvom alkoholu. Tento rok to preto budeme sledovať a venovať sa tomu,“ zdôraznil Bozalka. „Fenomén alkoholu na cestách stále je, a preto proti nemu chceme bojovať aj tým, že nakúpime analyzátory dychu,“ uzavrel Rumanovský.

Pôvodnú agentúrnu správu sme nahradili autorským článkom z denníka Pravda.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#polícia #dopravná polícia #Milan Lučanský
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku