O doplnkové hodiny sa zaujíma ani nie desiatka lekárov

Doplnkové ordinačné hodiny veľa vody nenamútili. Neobjednáva sa na ne ani jeden pacient. Lekári v novinke, ktorá platí od januára, zmysel nevidia, prekáža im najmä elektronické objednávanie. To podľa nich nedokáže nahradiť osobný kontakt s pacientom. Objednávkový systém je pod kontrolou štátu najmä preto, aby lekári do času, keď môžu za ošetrenie vyberať peniaze, nepresúvali gro svojich pacientov. O túto službu na celom Slovensku zatiaľ nemá záujem ani desať ambulantných doktorov, celkom ich máme takmer 25-tisíc.

16.02.2019 15:00
lekari, doktor, zdravotnícrvo, Foto:
Lekári v novinke, ktorá platí od januára, zmysel nevidia.
debata (1)

Portál, cez ktorý si pacient môže rezervovať termín, spravuje Národné centrum zdravotníckych informácií, ktoré kompetenčne spadá pod rezort zdravotníctva. „Záujem je veľmi nízky, vyplýva to z toho, že lekári ani pacienti nemajú dostatok informácií, ako by to malo fungovať. Pacienti aj lekári sú ohľadom tejto služby ešte neistí," myslí si Peter Blaškovitš, generálny riaditeľ Národného centra zdravotníckych informácií (NCZI).

Ak chce lekár medzi svoje služby zaradiť doplnkové ordinačné hodiny, musí požiadať o povolenie vydavateľa licencie, čiže samosprávny kraj alebo ministerstvo zdravotníctva. Počet lekárov, ktorí o takéto povolenie požiadali, je minimálny. „Rátame ich na jednotky, napríklad v Košiciach sú to traja, v Bratislave a Žiline po jednom lekárovi," rýchlo vyrátal Blaškovitš. Ich žiadosti ešte nie sú vybavené, schválené môžu byť až po tom, čo sa lekár zaregistruje v Informačnom systéme na objednávanie osôb, ktorý prevádzkuje NCZI. Do piatka tak podľa hovorcu národného centra Borisa Chmela neurobil ani jeden .

Ambulancie na registráciu musia používať národný softvér, ktorý funguje od januára, alebo softvér, ktorý je certifikovaný, čiže prejde overením zhody s národným systémom. Tento týždeň NCZI certifikovalo dva takéto systémy, registrácia by preto mala byť jednoduchšia. „Záujem už prejavili aj iní prevádzkovatelia softvérov, služba sa pomaly rozbieha," informoval Blaškovitš.

Lekári tvrdia, že v doplnkových hodinách nevidia žiadny prínos. V niektorých ambulanciách beží bezplatné objednávanie na čas, keď pacient nečaká a ani neplatí. „Pacientov si vieme objednať telefonicky, tak aby nečakali viac ako 10–15 minút. Zatiaľ nám to takto stačí, nerozmýšľam na tým, že by som to menila," vysvetlila všeobecná lekárka Blanka Otrusiníková zo Senca. „Nie, neuvažujem nad zavedením mimoriadnych hodín. Pacienti o to záujem nemajú. Keby sa ma na to aktívne pýtali, určite by som nad tým uvažoval," poznamenal všeobecný lekár Mário Baranovič z Prešova.

Všeobecná lekárka Mária Jančová z Banskej Bystrice sa ešte neocitla v situácii, že by ju pacient žiadal o rezerváciu termínu. „Ordinujem aj v popoludňajších hodinách, takže s vyšetrením nie je problém, " pripomenula lekárka, ktorá si myslí, že doplnkové ordinačné hodiny sú zaujímavejšie pre špecialistov, ktorý zažívajú väčší nápor pacientov. „Objednávanie pacientov je súčasťou umenia lekára poskytnúť zdravotnú starostlivosť správne. Robiť to elektronicky cez eZdravie je nezmysel,“ reagoval Andrej Janco, prezident Slovenskej lekárskej únie špecialistov. Dodal, že nič nemôže nahradiť osobný kontakt lekára a pacienta. „Informačný systém nevie, čo pacienta trápi a nevie posúdiť jeho zdravotný stav. My nad zavedením doplnkových ordinačných hodín neuvažujeme," dodal prezident únie, ktorá združuje okolo 600 špecializo­vaných zdravotníckych zariadení aj všeobecných lekárov. Janco zároveň upozornil, že môže nastať situácia, keď si pacient za vyšetrenie zaplatí a aj tak bude musieť čakať. „Keď príde k lekárovi urgentný prípad, musí ho lekár vybaviť prednostne aj pred platiacimi pacientmi," pripomenul.

Ministerstvo zdravotníctva sa motivovať lekárov k využívaniu mimoriadnych hodín nechystá. „Zavedenie doplnkových ordinačných hodín je dobrovoľné, je teda plne na lekároch, či túto možnosť využijú, alebo nie," informovala hovorkyňa rezortu Zuzana Eliášová.

Národné centrum zdravotníckych informácií očakáva, že postupne sa záujem zvýši, ľudia len potrebujú čas, aby si na ňu zvykli. „Napríklad nábehová krivka pri elektronických receptoch a evyšetrení bola približne rok,“ priblížil Ján Tomášik, riaditeľ sekcie produktového manažmentu NCZI, ktorý podobný priebeh očakáva aj pri elektronizácii objednávania sa k lekárovi.

Doplnkové ordinačné hodiny by mali fungovať mimo bežných pracovných hodín ordinácie. Samotné objednanie spoplatnené nie je, za vyšetrenie si však pacienti môžu priplatiť až do výšky 30 eur. Objednať sa dá len elektronicky a to cez Národný portál zdravia, kde si občan vyberie svojho lekára a termín vyšetrenia. Zo zákona by mal byť takto objednaný pacient vyšetrený do 20 dní.

Ľudia sa na konkrétny termín objednávajú už dnes, a to v rámci bežných ordinačných hodín. Za rezerváciu zaplatia aj 20 eur, objednávanie však funguje cez súkromné portály, ktoré nepodliehajú zdravotníckej legislatíve. Tá totiž lekárom vyberanie poplatkov za objednanie nedovoľuje.

TV Pravda: Lekárka: Chrípka je vážne ochorenie, nie je to iba prechladnutie (vysielané 10.2.2019)

Video

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #lekári #ordinačné hodiny