„Keby bol takýto podnet sformulovaný, tak by zasadla validačná komisia, ktorá by sa zaoberala technicky obsahom tohto podnetu,“ povedala Lubyová.
Na viacero problematických otázok v teste zo slovenského jazyka a literatúry, ktorý písali študenti v utorok (12. 3.), poukázali aj učitelia. Podľa riaditeľa Základnej školy s materskou školou na Riazanskej ulici v Bratislave Jána Papugu ide napríklad o úlohu číslo 26, v rámci ktorej mali študenti zo štyroch možností zvoliť, v ktorej z nich sú všetky slová z ukážky neutrálne. Papuga tvrdí, že ani jedna odpoveď nie je správna.
„Treba pripomenúť, že spojenie "z ukážky“ naznačuje, že žiak má brať do úvahy pri riešení aj ukážku. Podľa Krátkeho slovníka slovenského jazyka sú slová „frflať, pakovať sa, peklo“ expresívne a slovo „fľandra“ hrubé slovo, teda tiež sa zaraďuje k expresívnym. To znamená, že vo všetkých možnostiach sa nachádza jedno expresívne slovo, teda nie je tu možnosť, v ktorej sú iba neutrálne, bezpríznakové či citovo nocionálne slová," dodal Papuga v diskusii na sociálnej sieti. Mnohí učitelia sa tu zhodujú, že niektoré otázky sú vytvorené tak, aby dokázali študentom skôr to, čo nevedia a poukážu na ich nedostatky a nie na vedomosti.
Novinkou tohtoročných písomných maturít zo slovenského jazyka a literatúry je, že všetky testy sú hodnotené elektronickým softvérom a nehodnotia ich už učitelia slovenského jazyka a literatúry. Ministerstvo si od tejto zmeny sľubuje väčšiu objektivitu a zníženie záťaže slovenčinárov.
Lubyová poznamenala, že otázkami, ktoré sú v maturitných testoch, sa zaoberá NÚCEM. „Určite nie je cieľom dávať nezmyselné otázky. Len keď dáte niečo pre desaťtisíce ľudí, nájdu sa aj ľudia, ktorí majú iný názor. Práve na to je validačná komisia, aby sa týmto zaoberala,“ povedala Lubyová. Kľúč správnych odpovedí k testom bude známy zhruba za dva týždne, od 25. marca by sa podľa neho mali začať hodnotiť odpovede maturantov.