Danko po treťom pokuse o otvorenie schôdze skonštatoval, že snemovňa nie je uznášaniaschopná. „Odkladám túto schôdzu na zajtra na 9. hodinu,“ vyhlásil. Zároveň vyzval opozíciu, aby vo vlastnom záujme, ak chce o tejto téme rokovať, prišla v piatok do parlamentu.
Pred médiami z neúspechu obvinil opozíciu, ktorá napriek podaniu návrhu na odvolanie, nebola prítomná v dostatočnom počte. „Opozícia si má plniť všetky povinnosti. Nemali by bezdôvodne sabotovať schôdzu národnej rady, ak nie sú pripravení sedieť v laviciach a presadzovať svoj názor,“ dodal Danko.
Érsek: Chcel som to mať za sebou
Minister dopravy skonštatoval, že mimoriadnu schôdzu venovanú jeho odvolávaniu už chcel mať za sebou.
Érsek podotkol, že ten, kto podpísal návrh na jeho odvolanie, mal aj zahlasovať, že je prítomný v sále. „Neviem, ako to dopadne zajtra, možno takisto a bude sa to ťahať. Ja by som to chcel mať čo najrýchlejšie za sebou,“ zdôraznil minister. Zároveň sa poďakoval ministrom, že ho prišli podporiť. Podľa neho však majú aj inú prácu ako to, aby ho každý deň prišli podporovať.
Na takýto prístup podľa vlastných slov nie je zvyknutý. „Ja konám na ministerstve tak, že rozhodujem na základe faktov. Keď tu boli fakty, že ma chcú odvolať, nech sa páči, mali ich odprezentovať,“ zdôraznil.
Návrh na vyslovenie nedôvery ministrovi dopravy a výstavby podpísalo tridsať poslancov za stranu Sloboda a Solidarita (SaS) a hnutie Sme rodina, vrátane dvoch nezaradených. „Prakticky všetky diaľničné úseky, ktoré vo svojom funkčnom období zdedil, meškajú a hoci je ministrom dopravy od 31. augusta 2016, nedokázal meškaniu nijako zabrániť. Informovanosť občanov – daňových poplatníkov o tom, kedy budú tieto úseky naozaj hotové a čo je príčinou zdržania, chýbajú,“ uvádza sa v návrhu skupiny poslancov na vyslovenie nedôvery ministrovi dopravy z iniciatívy liberálov.
Cesty prvej triedy ako hlavná cestná infraštruktúra podľa opozície pod vedením ministra dopravy neustále chátrajú a každý rok sa zvyšuje podiel úsekov v nevyhovujúcom alebo havarijnom stave. Narastá tiež počet mostov na cestách I. triedy v havarijnom stave a podľa poslancov je len otázkou času, kedy kolaps jedného z nich zapríčiní absolútny dopravný kolaps na cestách. Ako ďalej vyplýva z návrhu poslancov, na opravy ciest I. triedy ide ročne zhruba 50 mil. eur, čo spôsobuje ich trvalé chátranie.
Poslancom sa nepáči ani prístup ministra dopravy k riešeniu situácie na problematickej stavbe úseku D1 s tunelom Višňové. Pre výrazné meškanie prác vláda na návrh Érseka odsúhlasila uzavretie dohody o zrušení zmluvy o dielo s taliansko-slovenským združením Salini Impregilo a Dúha a výber nového zhotoviteľa na dokončenie tejto stavby. Minister mal podľa časti opozície hľadať všetky dostupné možnosti k vzájomnej dohode so zhotoviteľom.
Poslanci tvrdia, že v uzavretej dohode ustúpil iba štát. „Umožnil zhotoviteľovi odísť zo stavby prakticky bez finančných postihov a ešte k tomu nás, daňových poplatníkov, zaviazal odkúpiť zariadenie staveniska, ktoré tam zhotoviteľ zanechal. K tomu ešte náklady na bezpečnostné opatrenia a stráženie stavby až do prevzatia staveniska novým zhotoviteľom,“ upozornili poslanci. Finančné požiadavky, ktoré počas výstavby vzniesol zhotoviteľ, podľa nich stále posudzuje komisia pre riešenie sporov a nie je vylúčené, že ich aj tak zaplatí štát.
Ministerstvo dopravy a výstavby v súvislosti s iniciatívou liberálov na vyslovenie nedôvery ministrovi Érsekovi uviedlo, že SaS chce odvolať ministra za to, že stavba na Višňovom sa nezabrzdí na dlhé roky a bude pokračovať v najkratšom možnom čase, vďaka čomu sa zachránia peniaze z eurofondov. „Navyše sa postaral aj o to, aby tu znova nevznikol problém s nevyplatenými živnostníkmi a subdodávateľmi a je zarážajúce, že proti tomu protestuje strana, ktorá je podľa vlastných slov na strane podnikateľov,“ informovala hovorkyňa ministerstva dopravy Karolína Ducká. „Považujeme to za čisto politickú akciu opozičnej strany, ktorej klesajú preferencie a takto chce na seba upozorniť,“ dodala.