Árpád Érsek zostáva ministrom dopravy

Minister dopravy a výstavby Árpád Érsek (Most-Híd) zostáva vo funkcii. Národná rada (NR) SR odmietla zámer opozície odvolať ho. Prítomných bolo 93 poslancov, za vyslovenie nedôvery hlasovalo 44 zákonodarcov, proti bolo 48, jeden sa zdržal. Na odvolanie člena vlády by bolo potrebných 76 hlasov, teda súhlas nadpolovičnej väčšiny poslancov.

, 05.04.2019 09:08, aktualizované: 16:19
debata (59)

Mimoriadnu schôdzu k odvolávaniu Érseka iniciovala opozičná SaS a podporili ju aj poslanci Sme rodina a nezaradení poslanci. Ako najzávažnejší dôvod uviedli spôsob riadenia na úseku D1 Lietavská Lúčka — Višňové — Dubná Skala. Vyčítajú mu tiež meškanie diaľničných úsekov. Rezort dopravy kritiku odmieta. Érsek podľa vlastných slov vyriešil situáciu na úseku D1 s tunelom Višňové podľa najlepšieho vedomia a svedomia. Ministra podporila aj vláda, ktorá s jeho odvolaním nesúhlasila.

Minister sa poďakoval poslancom, ktorí ho podržali pri hlasovaní o jeho odvolaní z funkcie. Zároveň vyzval opozíciu, aby sa nabudúce odborne pripravila vo veciach, na základe ktorých chcú odvolávať ktoréhokoľvek ministra.

Pokus o odvolanie sa podľa ministra niesol skôr v politickom ako odbornom tóne. „Tie otázky a konštatovania som nejakým spôsob hodnotil tak, že neboli odborné, boli kvázi politické,“ skonštatoval.

„Na ministerstve dopravy, chvalabohu, nebola žiadna taká kauza, aféra, ktorá by mohla vyvolať spoločenský tlak na to, aby ma odvolali,“ zdôraznil. Súčasne podotkol, že návrh na jeho odvolanie nepodpísali ani všetci opoziční poslanci.

Bugár: Chcete odvolať ministra, ktorý nemá škandály

Opoziční poslanci chcú odvolať z funkcie ministra dopravy, ktorý nemá za sebou žiadny škandál. Vyhlásil to predseda vládneho Mostu-Híd Béla Bugár počas mimoriadnej schôdze parlamentu venovanej pokusu o odvolanie šéfa rezortu dopravy Árpáda Érseka (Most-Híd).

Ministerstvo dopravy a výstavby (MDV) SR je podľa Bugára jedno z najväčších a najnáročnejších ministerstiev. Érsek podľa neho „naskočil do rozbehnutého vlaku“ a rezort je pod jeho vedením bez škandálov. „Idete odvolávať ministra dopravy, ktorý rieši problémy a nie ich spôsobuje,“ dodal s tým, že to vníma ako politikárčenie.

Zdôraznil, že problém, ktorý opozícia označuje za najväčší dôvod pre odvolanie, Érsek zdedil. Ide o úsek D1 Lietavská Lúčka – Višňové – Dubná Skala. „Je v záujme štátu, aby sa tento úsek dokončil, a čo najskôr? Určite je, ale potom si nemohol dovoliť ísť do sporu so zhotoviteľom,“ skonštatoval Bugár.

Podľa neho sa ministrovi podarilo za krátke obdobie v oblasti dopravy veľa. Spomenul napríklad naštartovanie výstavby diaľnice na Kysuciach, obnovenie výstavby pri Ružomberku, definitívne stanovenie trasy posledného chýbajúceho úseku diaľničného úseku D1 medzi Bratislavou a Košicami či začatie výstavby D1 pri Prešove. Vyzdvihol aj najlepšie čerpanie európskych fondov na rezorte dopravy spomedzi všetkých ministerstiev. „Neviem si predstaviť, na základe čoho by ste hlasovali za odvolanie ministra,“ podotkol smerom k poslancom Bugár.

VIDEO: Minister dopravy Árpád Érsek nerozumie tomu, prečo mu poslanci kladú za vinu za posun pri výstavbe diaľnice pri Žiline.

Zemanová kritizovala Érseka v súvislosti s výstavbou D4/R7 v rámci PPP projektu

Poslankyňa NR SR Anna Zemanová (SaS) kritizovala ministra dopravy a výstavby Arpáda Érseka (Most-Híd) v súvislosti s výstavbou diaľnice D4 a rýchlostnej cesty R7 v okolí Bratislavy v rámci PPP projektu. V rozprave na mimoriadnej 44. schôdzi Národnej rady SR o odvolávaní Érseka mu vyčítala, že nezabránil vývozu kontaminovanej zeminy, nelegálnej ťažbe štrkopiesku pre výstavbu diaľnice ani tomu, že sa diaľnica D4 Bratislava, Jarovce – Ivanka sever stavia bez platného stavebného povolenia. Zmeny stavby pred dokončením podľa poslankyne neprešli procesom posudzovania vplyvov na životné prostredie.

Stavba D4 a R7 je podľa Zemanovej hrozbou pre životné prostredie. „Je to mediálny škandál s navážaním kontaminovanej zeminy a iného odpadu. Pán minister, nedodržali ste podmienky koncesnej zmluvy, kde vo viacerých bodoch máte uložené povinnosti aj možnosti, ako ste mali konať a stavbu kontrolovať,“ povedala poslankyňa. Ministra dopravy považuje za zodpovedného za to, že nezávislý dozor alebo poverení ľudia z ministerstva nedostatočne kontrolovali stavbu, hoci v čase, kedy sa začalo s navážaním uvedených materiálov, na to upozorňovali aj médiá.

„Mali ste hneď urobiť kroky, ako sa objavili tieto prvé správy. Ste za to priamo zodpovedný. Nemali by ste sa chodiť vyzvedať po polícii, ale mali by ste naháňať práve zodpovedné osoby,“ vyhlásila Zemanová. Tie mali podľa nej chodiť na stavbu, sledovať konkrétne analýzy, statické skúšky, aký materiál sa tam dováža. Poslankyňa pripomenula, že sama podala trestné oznámenie na činnosti, ktoré sa tam konajú, ale malo by byť aj na nečinnosť orgánov štátnej správy, ministerstiev dopravy a životného prostredia.

Ivan: Štát urobil v dohode so zhotoviteľom veľké ústupky

Riešenie situácie na úseku D1 Lietavská Lúčka – Višňové – Dubná Skala je najväčším dôvodom na vyslovenie nedôvery ministrovi dopravy Árpádovi Érsekovi (Most-Híd). Štát urobil v dohode o ukončení prác so zhotoviteľom obrovské ústupky. Uviedol to poslanec opozičnej SaS Miroslav Ivan v rozprave k jedinému bodu mimoriadnej schôdze.

Poslanec poukázal na to, že v prípade dohody musia ustúpiť obe strany. V prípade Višňového podľa neho „štát urobil ústupky obrovské“. Uviedol, že prípadné spory budú riešené medzinárodnou Komisiou pre riešenie sporov a ak budú námietky, riešiť sa budú arbitrážou v Rakúsku. „Táto dohoda mení teda aj to, že spory, ktoré podľa zmluvy o dielo pôvodne mali byť riešené súdmi SR, budú riešené v zahraničí,“ do­dal.

Ako ďalej podotkol, možnosť odstúpenia od zmluvy mal objednávateľ po tom, ako nebol dodržaný ktorýkoľvek z míľnikov na tejto stavbe a meškal tri mesiace. Namiesto odstúpenia od zmluvy, keď zhotoviteľ nedodržiaval termíny, sa však štát podľa neho „rozlúčil s darčekom“. Poslanec Mostu-Híd Peter Antal však reagoval, že v prípade odstúpenia by sa nestihol termín do roku 2023 tak, aby mohli byť využité eurofondy.

Ivan zároveň kritizoval, že Ministerstvo dopravy a výstavby (MDV) SR avizovalo zriadenie dopravnej autority, doposiaľ však podľa neho nič v tomto zmysle predložené nebolo. „Cieľ bol, aby sa zladili vlaky s autobusmi, ktoré objednávajú teraz samosprávne kraje,“ ozrejmil.

Zároveň nerozumie tomu, prečo ministerstvo brzdí liberalizáciu železničnej dopravy. „Ušetríme peniaze a starostlivosť o vagóny, o vlaky prenesieme na súkromný sektor,“ vyhlásil Ivan s tým, že namiesto toho sa posilňuje monopol Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK). Poslankyňa Irén Sárközy (Most-Híd) poznamenala, že za ministra Érseka sa zvýšil objem peňazí, ktorý išiel do železníc. Ivan vyčítal ministrovi aj stav ciest prvej triedy. „Chátra nám táto sieť, pán minister,“ apeloval na neho Ivan.

Pripustil, že fondy na rezorte dopravy sa čerpajú lepšie ako na ostatných ministerstvách, ale je to „jednooký medzi slepými“. V súvislosti s realokáciou európskych financií skonštatoval, že eurofondy majú byť naozaj prioritne investované do dopravnej infraštruktúry. Zdôraznil však, že sa realokuje aj v rámci operačných programov prioritných osí rezortu.

Érsek: Situáciu na Višňovom som neustále sledoval

Situáciu na úseku D1 Lietavská Lúčka – Višňové – Dubná Skala minister dopravy Árpád Érsek (Most-Híd) neustále sledoval. Uviedol to v rozprave počas mimoriadnej 44. schôdze venovanej jeho odvolávaniu z funkcie. Práve tento diaľničný úsek je podľa opozičných poslancov hlavným dôvodom na jeho odvolanie.

Za uzatvorením dohody na zrušenie zmluvy so zhotoviteľom si stojí. „Mám informácie, už vyplácajú subdodávateľov, aby vyrovnali svoje vlastné účty,“ zdôraznil Érsek s tým, že dohodu odobrila aj Európska komisia (EK), s ktorou ju konzultovali. Úseky, ktoré rozostaval Érsek a ktoré mal na stole, keď nastúpil do funkcie, podľa jeho slov nemeškajú.

Zopakoval, že ministerstvo dopravy je najúspešnejšie v čerpaní eurofondov. Zároveň dodal, že do ciest prvej triedy nikdy nešlo toľko peňazí ako v súčasnosti. Z pohľadu vodnej dopravy vyzdvihol projekt DunajBus. Podľa ministra je potrebné využiť potenciál Dunaja a na to sú podľa neho vhodné aj eurofondy. „Ja si myslím, že to nie je vyhodená investícia,“ podotkol Érsek s tým, že to funguje aj v Budapešti alebo vo Viedni. Národného leteckého dopravcu však podľa vlastných slov nemá „silu“ spraviť.

Vláda stojí za Érsekom

Vláda SR nesúhlasí s odvolaním ministra dopravy Árpáda Érseka (Most-Híd). Jeho pôsobenie v rezorte považuje za mimoriadne kvalitné. Oznámila to počas rokovania o opozičnom návrhu na odvolanie podpredsedníčka vlády Gabriela Matečná (SNS).

„Minister dopravy Árpád Érsek plní programové vyhlásenie vlády. Vyriešil niekoľko kritických situácií, v oblasti diaľničnej výstavby naštartoval viacero dôležitých stavieb. Intenzívne pracuje na zlepšení stavu ciest prvej triedy aj mostov. Prispel k rozvoju železničnej dopravy a hľadá možnosti, ako podporiť alternatívne druhy dopravy,“ uviedla

Vláda poukazuje aj na dobré čerpanie eurofondov a na to, že minister sa intenzívne venuje podpore cestovného ruchu a Slovensko opakovane dosahuje rekordné čísla návštevnosti aj prenocovaní. „V diaľničnej výstavbe sa za éry ministra Arpáda Érseka podpísali zmluvy na výstavbu troch úsekov,“ poukazuje podpredsedníč­ka vlády.

Pripomína, že išlo o úsek D1 Prešov Západ Prešov Juh, D1 Budimír Bidovce a D3 Čadca Bukov Svrčinovec. „Všetky tieto stavby postupujú podľa harmonogramu a budú dokončené načas – prvá z nich, úsek D1 Budimír – Bidovce – ešte v tomto roku,“ doplnila s tým, že sa začali aj ďalšie súťaže. „Výstavba je tak strategicky rozložená do všetkých kútov Slovenska, pričom prioritne sa riešia kritické úseky, ktoré boli technicky pripravené na výstavbu,“ doplnila Matečná s tým, že majú pribudnúť ďalšie.

Zdôraznila, že rezort dopravy pod Érsekovým vedením vyriešil problémy na úseku so zastavenou výstavbou D1 Hubová – Ivachnová, kde sa už opäť stavia. „A hlavne zásadným spôsobom prispel aj k výstavbe posledného nerozostavaného úseku medzi Bratislavou a Košicami, kde je už definitívne určená trasa,“ uvádza vláda. Poukazuje aj na ministrove kroky v oblasti vlakovej dopravy či alternatívnych foriem dopravy.

„Vláda SR pokladá pôsobenie ministra dopravy a výstavby vo funkcii za mimoriadne kvalitné, plne ho podporuje v jeho úsilí napĺňať programové vyhlásenie vlády SR v rezorte dopravy a nesúhlasí s návrhom skupiny poslancov na vyslovenie nedôvery voči jeho osobe,“ uzavrela Matečná.

Parlament sa opäť pokúsi rokovať o odvolávaní ministra dopravy Érseka

Mimoriadna 44. schôdza Národnej rady SR o návrhu časti opozície na vyslovenie nedôvery ministrovi dopravy a výstavby Arpádovi Érsekovi (Most-Híd) sa nemohla uskutočniť v pôvodnom termíne vo štvrtok, keďže ani na trikrát sa neprezentoval dostatočný počet poslancov. Opozícia a koalícia sa vzájomne obviňovali z nezodpovednosti, v dôsledku čoho nemohol parlament o odvolávaní ministra dopravy rokovať.

Opoziční poslanci považujú za najzávažnejší dôvod na vyslovenie nedôvery Érsekovi spôsob riadenia a kontroly výstavby úseku diaľnice D1 Lietavská Lúčka – tunel Višňové – Dubná Skala. Šéf rezortu dopravy je podľa navrhovateľov zodpovedný za stav cestnej a železničnej infraštruktúry, či služieb štátneho železničného dopravcu, ako aj za pasívny prístup k zlepšeniu dopravných služieb.

Návrh na vyslovenie nedôvery ministrovi dopravy podpísalo tridsať poslancov za stranu Sloboda a Solidarita (SaS) a hnutie Sme rodina, vrátane dvoch nezaradených.

Minister dopravy a výstavby Arpád Érsek bol vo štvrtok sklamaný a povedal, že napriek tomu príde aj v piatok. „Chcem to mať za sebou, nech to dopadne tak či tak. Očakávam od tých, ktorí ma chceli odvolať, nech sú tu, nech sa zaprezentujú. Bol som na to pripravený,“ uviedol Érsek.

Nechcel hodnotiť svoje pôsobenie na poste ministra, poznamenal však, že má čisté svedomie. Pokiaľ ide o riešenie situácie na stavbe D1 s tunelom Višňové, minister si myslí, že postupoval najlepšie ako mohol. „Nechcem, aby sme sa zaťažovali súdmi, lebo v tom prípade by sa stavba nedokončila. Teraz mám víziu, že sa stavba môže dokončiť do roku 2023,“ dodal.

VIDEO: Svetlo na konci tunela Višňové zhasína. Pozrite si zábery z takmer opusteného staveniska. (TV Pravda 1.3.2019)

59 debata chyba
Viac na túto tému: #NR SR #Arpád Érsek
Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy