Detská železnička v Košiciach sa dočkala novej výhybne

Detská železnička patrí medzi unikáty a vyhľadávané atrakcie v Košiciach. Najnovším magnetom pre návštevníkov môže byť zrekonštruovaná výhybňa v stanici Vpred, ktorá sa na toto miesto vrátila presne po 30 rokoch.

17.06.2019 15:00 , aktualizované: 15:28
debata (1)

VIDEO: Čím láka turistov Detská železnička?

Video

Investícia za takmer 90-tisíc eur umožnila obnovu pôvodnej druhej koľaje v tejto stanici a osadenie výhybiek, takže vlaky obľúbenej turistickej úzkokoľajky sa opäť budú môcť križovať. Na stanici zároveň pribudli odstavné koľaje na deponovanie niektorých vozňov.

„Košická detská historická železnica počas takmer celej svojej existencie využívala stanicu Vpred, a to až do likvidácie druhej staničnej koľaje a výhybiek v 90. rokoch minulého storočia. Za touto likvidáciu stála najmä snaha znížiť prevádzkové náklady detskej železnice. Dnes, keď záujem o našu historickú rekreačnú železnicu rastie, je však obnovenie výhybne potrebné z prevádzkových aj dopravných dôvodov,“ uviedol Ľubomír Lehotský, predseda občianskeho združenia Detská železnica Košice, ktoré turistickú atrakciu prevádzkuje.

Novozriadená stanica má štyri výhybky, osadených bolo 130 metrov novej koľaje a pribudlo aj 130 metrov odstavných koľají a v celej stanici bol tiež úplne vymenený koľajový zvršok. Prostriedky na obnovu koľajiska získalo združenie z európskych fondov. Ide o súčasť cezhraničného slovensko-maďarského projektu obnovy dvoch susediacich úzkorozchodných železníc – Košickej detskej historickej železnice a železnice v Miškovci – Lillafüredi Állami Erdei Vasút.

„Naša železnička ročne prevezie 45-tisíc návštevníkov a cez zastávku Vpred môžeme v súčasnosti prechádzať vždy len jedným smerom, čo brzdí premávku na trati. Vpred pritom leží v polovici trate a už pri projektovaní železnice bol navrhnutý tak, aby sa tu mohli vlaky navzájom križovať,“ približuje Lehotský, ktorý si od najnovšej atrakcie sľubuje zvýšenie záujmu návštevníkov. Do budúcnosti sa na tomto mieste plánuje aj zriadenie staničky. „Je to však beh na dlhú trať,“ doplnil Lehotský.

K pravidelným križovaniam vlakových súprav by malo dôjsť v lete, väčšinou počas víkendov. Združenie sa snaží železničku pozdvihnúť od roku 2012, keď začalo s jej prevádzkou po štátnom železničnom dopravcovi. Nadšenci postupne spojazdnili celý historický vozový park, rozšírili počet rušňov a vozňov na železničke a v minulom roku postavili prvú murovanú staničnú budovu.

Z histórie železničky

Košická detská historická železnica bola vybudovaná v rokoch 1955 až 1956 ako Pionierska železnica. Dráhu financovalo ministerstvo dopravy a šlo o prvú rekreačnú železnicu vo vtedajšom Československu. Okrem iného však podľa vzoru podobných železníc vo vtedajšom Sovietskom zväze slúžila aj na výchovu a motiváciu mladých železničiarov. Takéto železničky neskôr vznikli aj v Prešove, Plzni, či iných mestách Československa. Zachoval sa však iba tá v Košiciach.

Detská železnica je v skutočnosti historickou muzeálnou železnicou. Nielen čo sa týka jej povahy a jedinečnosti, ale aj čo sa týka veku dochovaných vozidiel a dopravných zariadení. Mnohé boli síce časom zničené, no veľa sa dá obnoviť alebo nanovo vybudovať ako verná kópia. Trať v súčasnosti meria 3,9 kilometra, má unikátny rozchod 1 000 mm, taký je iba na električkovej trati v Bratislave a tatranských električkách a zubačkách. V stanici Čermeľ sú dosiaľ používané historické výhybky a koľajnice zo štiavnickej železnice. Dráhové vozidlá, okrem motorového rušňa, sú zapísané ako hnuteľná národná kultúrna pamiatka v ústrednom zozname pamiatkového fondu.

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #Košice #železnička