Podľa novely by ostalo povolené telefonovanie za volantom s pomocou handsfree, zakázané však má byť držanie mobilu v ruke. Okrem toho sa toto pravidlo má vzťahovať aj na iné telekomunikačné, audiovizuálne alebo podobné zariadenia. Za porušenie týchto pravidiel sa zároveň zdvojnásobnia pokuty.
Za dôležité zmeny rezort považuje tiež úpravu parkovania na chodníku tak, aby „nebolo možné jazdiť po chodníku, ale zaparkovať len na chodníku priľahlom k ceste“ alebo striedavé radenie, tzv. zipsovanie, aj pri zbiehaní jazdných pruhov.
Rezort chce tiež rozšíriť vodičské oprávnenia pre mladých vodičov. „Navrhujeme, aby bolo možné vodičské oprávnenie skupiny C a CE udeliť už v 18 rokoch (oproti 21 rokom) a vodičské oprávnenie skupiny D a DE už v 21 rokoch (oproti 24 rokom),“ uviedol rezort.
Jednou z vecí, ktoré chce ministerstvo riešiť, sú dopravné nehody spôsobené neskúsenými vodičmi. Plánuje preto rôzne preventívne opatrenia pre vodičov s nízkou praxou.
V návrhu rezort spresňuje jazdu cyklistov s 0,5 promile alkoholu v krvi na cestičke pre cyklistov a v obci. Novinkou by tiež mala byť povinnosť vytvoriť záchranársku uličku v kolóne na diaľnici.
Zmeniť sa má aj postavenie účastníkov cestnej premávky. „Osoba na kolobežke s pomocným motorčekom sa výslovne zaradí medzi vodiča nemotorového vozidla, v súčasnosti sa totiž zaraďuje medzi chodcov,“ avizuje rezort.
Ministerstvo chce novelou upraviť a zjednodušiť aj evidenciu a prehlasovanie vozidiel. „Vypúšťa sa povinnosť vlastníka vozidla predkladať dopravnému inšpektorátu tie rozhodnutia okresného úradu, ktoré inšpektorátu už okresný úrad zaslal v elektronickej podobe,“ doplnil rezort. V minulosti museli policajti skontrolovať každé vozidlo pri jeho prehlasovaní napríklad z okresu do okresu, podľa nového zákona to tak nebude.