Tvrdá ruka prišla po čiernom týždni v druhej polovici júna, keď za sedem dní prišlo o život 14 ľudí. „Prevencia sa nateraz končí a nastupuje represia voči tým, ktorí si z cestného zákona robia trhací kalendár,“ vyhrážal sa policajný viceprezident Róbert Bozalka po katastrofálnom týždni, keď len v piatok a sobotu zahynulo na cestách až 10 ľudí.
Po tvrdých vyhláseniach nulovej tolerancie zo strany polície sa ani po mesiaci situácia veľmi nezlepšila. Od 25. júna do 24. júla sa na slovenských cestách stalo 1 117 dopravných nehôd, čo je o 93 menej ako v rovnakom období roku 2018. Usmrtených však bolo 22 osôb, čo je o tri viac ako vlani.
Najtragickejšia bola nehoda z predminulého piatku 12. júla, pri ktorej zahynuli štyri ľudia. Dvadsaťročný vodič za obcou Turňa nad Bodvou nedal pri odbočovaní prednosť protiidúcemu vozidlu a čelne sa zrazil s autom v protismere. Priamo na mieste zomreli 25– a 51-roční spolujazdci z prvého auta, 51-ročný vodič z druhého a jeho 62-ročná spolujazdkyňa. V ten istý týždeň prišli pri zrážkach o život aj 40-ročný vodič, 67-ročný chodec a 32-ročný motocyklista, ktorý dokonca nemal ani vodičák.
Na cesty poslali každého dostupného policajta
Policajný viceprezident na cesty poslal každého dostupného policajta, aby kontrolovali a trestali vysokú rýchlosť, alkohol, používanie mobilu, čo sú najčastejšie príčiny nehôd.
Každá akcia musí vyvolať reakciu, mieni dopravný analytik Ján Bazovský. "Je to len logický krok. Paradoxom je, že táto ich represia je vlastne prevenciou, pretože kontrola aspoň na krátkom úseku spôsobí dodržiavanie predpisov. Ani vyšší počet hliadok na cestách a prísne sankcie však neodstránia príčiny nehodovosti. Akurát zvýšia percento spravodlivosti, keďže bude za porušovanie pravidiel potrestaných viac vodičov,“ upozorňuje.
Policajti za prekročenie rýchlosti o 50 km/h v obci a 60 km/h mimo obce pýtajú rovno tisícku. Za alkohol za volantom sa platí pokuta 800 eur a polícia zadrží vodičák na tri roky. Vodič, ktorý nafúka viac ako jedno promile, môže počítať rovno s ročným väzením. Len za nepoužitie smeroviek si vodiči už mesiac priplácajú nie 20 eur, ale dvojnásobok.
Bazovský: Výcvik v autoškolách nie je dostatočný
„Zo štatistík vyplýva, že každú piatu smrteľnú nehodu zaviní vodič s praxou do dvoch rokov. Každý sa vie naučiť značky a používať pedále tak, aby zvládol polhodinovú jazdu pred policajtom. Lenže sú ľudia, ktorí sú neschopní sústrediť sa na jazdu,“ pokračuje Bazovský. Hovorí, že cvičísk je menej, autoškoly ako komerčné subjekty nemajú na komplexný výcvik vodiča čas ani peniaze. Chýba nám celý komplex opatrení, metodika výučby a systém vzdelávania by sa mal začínať už v materskej škole.
Počas letných mesiacov vplýva na nehodovosť aj väčšia únava, nedostatočný pitný režim či obmedzenia na cestách. Jazda na dlhšie dovolenkové trasy proti slnku a vysoká teplota môžu vodiča ukolísať až do spánku. Zároveň netreba zabúdať na pitný režim, upozorňuje dopravný psychológ Karol Kleimann.
Hlavnými príčinami nehôd však naďalej zostáva nevenovanie sa šoférovaniu, nesprávny spôsob jazdy a prekročenie povolenej rýchlosti.
To, že účastníci cestnej premávky sú nepoučiteľní, potvrdzujú podľa policajnej hovorkyne Baloghovej aj výsledky kontrol. Od vyhlásenia tvrdých represívnych opatrení 25. júna do 23. júla policajti zistili takmer 46-tisíc priestupkov. Z tohto počtu viac ako 16-tisíc vodičov prekročilo povolenú rýchlosť, zhruba 1 150 jazdilo nesprávnym spôsobom a takmer 2 300 malo v ruke telefón.
V pomyselnom rebríčku príčin nehôd patrí popredné miesto aj alkoholu. Až 846 účastníkov cestnej premávky nafúkalo. Z nich 325 do jedného promile a 207 nad jedno promile, čo je už trestný čin, za ktorý vodičom hrozí trest odňatia slobody až na jeden rok, upozorňuje policajná hovorkyňa Baloghová.
Polícia sa poľaviť nechystá
Polícia sa preto poľaviť rozhodne nechystá. „Napriek prijatým opatreniam sa zatiaľ nepodarilo znížiť počty usmrtených osôb pri dopravných nehodách, preto budeme v opatreniach pokračovať naďalej,“ odkázala všetkým nepoučiteľným vodičom Baloghová. Sprísnené opatrenia majú platiť až do odvolania, trvať môžu aj niekoľko mesiacov.
Obdobie letnej turistickej sezóny prináša zvýšený počet áut aj ľudí v cestnej premávke a stúpa tiež riziko kolízií. „Dopravná polícia preto zintenzívnila svoju činnosť a prijala množstvo opatrení. Hliadky na nehodových miestach sú plánované na základe vlastnej analýzy odborníkov dopravnej polície na každom krajskom a okresnom riaditeľstve,“ vysvetlila policajná hovorkyňa. Okrem toho podľa nej pomáhajú motoristom aj usmerňovaním a riadením dopravy tam, kde je to práve potrebné. Kontrolujú tiež dodržiavanie pravidiel premávky v zónach, kde dochádza k ich častému porušovaniu. „Predchádza sa tak možným následkom ignorovania zákona ohrozovaním nebezpečnou jazdou nedisciplinovanými vodičmi,“ tvrdí.
Dopravný analytik je však skeptický. "Nevenovanie sa vedeniu vozidla sa žiadnou represiou odstrániť nedá. Dnes sa nevenuje nejaká zvýšená pozornosť doprave ako takej. Bohužiaľ, počet tragických dopravných nehôd rastie, pretože vodiči nie sú vedení k zodpovednosti. Treba stále pripomínať, že auto je zbraň,“ zdôrazňuje Bazovský.