Leto na cestách bolo bezpečnejšie. Výsledky policajnej štatistiky sú najlepšie za posledných päť rokov. „Veríme, že pod dobré čísla sa podpísala kombinácia našich represívnych opatrení s preventívnymi aktivitami s cieľom motivovať vodičov správať sa za volantom slušne a ohľaduplne,“ uviedol Ján Ignaták, zástupca riaditeľa odboru dopravnej polície Prezídia Policajného zboru.
Celkový počet nehôd zavinených vodičmi áut klesol oproti minulému júlu a augustu o deväť percent, z vlaňajších 2 543 na tohtoročných 2 375. Zomrelo 44 ľudí a ťažko sa zranilo 197 osôb. „Sme s tohtoročnou letnou sezónou spokojní, mali sme o 168 nehôd menej, o päť obetí menej aj počet ťažko zranených klesol o 74 osôb. Výsledok sa však nerodil jednoducho,“ spresnil Ignaták.
Po sérii dopravných nehôd, ktoré si len počas jedného júnového týždňa vyžiadali 14 životov, sa polícia rozhodla pristúpiť k prísnejším opatreniam. Zvýšila počet hliadok na cestách a pri ukladaní pokút využívala hornú hranicu sadzieb.
„Dopravná, poriadková aj železničná polícia musela nasadzovať väčšie počty policajtov. Každý radar, ktorý máme, bol využitý šesť hodín denne a výkon služby sa plánoval práve do tých miest, kde boli nehody,“ opísal letnú prácu policajtov Ignaták. Sprísnený režim na cestách pokračuje až do odvolania. „Hliadky pravidelne menia stanovišťa, aby si vodiči nezvykli, že kontrolujeme len jedno miesto,“ zdôraznil Ignaták.
Počet nehôd najvýraznejšie klesol v Prešovskom kraji, kde sa ich stalo 406. Oproti minulému roku je to o 53 havárií menej. Situácia sa výrazne zlepšila aj v Bratislavskom a v Žilinskom kraji. Viac nehôd bolo oproti minulému letu zaznamenaných iba v Banskobystrickom kraji.
Počet obetí najvýraznejšie klesol rovnako v Prešovskom kraji, kde vyhasol jeden ľudský život. Ide tak o osem osôb menej ako predchádzajúce leto. O tri obete menej zaznamenali v Banskobystrickom a Trenčianskom kraji. Počet obetí na cestách, naopak, vzrástol v Žilinskom a Košickom kraji, kde zahynulo o päť ľudí viac ako počas minuloročných letných mesiacov.
Alkohol za volantom
Nehôd pod vplyvom alkoholu bolo oproti minuloročnému letu menej o 20 percent. Zo štatistík vyplýva, že najviac nehôd opití vodiči starší ako 24 rokov spôsobovali v čase od 16. do 20. hodiny. Počet nehôd rástol najmä počas víkendov.
„Ide o pracujúcich, ktorí sú viazaní pracovným týždňom, prípadne ráno vstávajú do práce,“ vysvetlil výsledky Ignaták. Mladí vodiči do 24 rokov zapríčinili nehody pod vplyvom alkoholu rovnomerne počas celého týždňa. Dôvodom boli letné prázdniny. Kolízií, pod ktoré sa podpísali mladí, sa najviac stalo medzi polnocou a štvrtou ráno. „Počas leta si alkohol vyžiadal dve obete, obe boli usmrtené mladými vodičmi,“ skonštatoval Ignaták.
Podľa Janette Stamovej z Regionálneho úradu verejného zdravotníctva v Bratislave častým problémom býva zostatkový alkohol. Vodiči ho majú podľa nej tendenciu podceňovať. Potvrdil to aj test kontroly alkoholu v dychu, ktorý mali možnosť vyskúšať si návštevníci festivalu Uprising na bratislavských Zlatých pieskoch. Do testu sa zapojilo takmer 90 ľudí. „Viac ako štvrtine (27 %) z tých, ktorí neočakávali, že nafúkajú, bol nameraný alkohol v dychu,“ spresnila Stamová.
S pokračovaním sprísneného režimu na cestách Ľuboš Kasala, manažér dopravného spravodajstva RTVS Zelená vlna, súhlasí. „Šoférovanie v opitosti nie je náhodné porušenie predpisov, dobrých mravov a zákona, ale ide o zámer. Zámerne sa vystavujem tomu, že môžem spôsobiť problémy nielen sebe, ale aj ostatným,“ zdôraznil pre Pravdu Kasala.
Podľa Kasalu vodiči toto správanie vedia ovplyvniť. „Určite som preto za to, aby represie boli potom na vyšších hraniciach,“ dodal. Od upustenia od nulovej tolerancie alkoholu u vodičov áut nesúhlasí. „Na šoférovanie sa treba plne sústrediť, cestná premávka sa stále zahusťuje, musíme sa vysporiadávať s čoraz väčším počtom dopravných udalostí, nech sú už akékoľvek. Alkohol navyše predlžuje reakčný čas,“ vysvetlil Kasala.
Rôzne tabuľky o tom, ako dlho zostáva alkohol v tele, sú iba orientačné. Každý človek inak spaľuje alkohol. Nie je možné dať všeobecnú radu alebo vzorec, na každého má alkohol iný vplyv. Vodiči však majú možnosť kúpiť si alkohol tester, ktorý im ukáže, či si už môžu sadnúť za volant. „Vo Francúzsku je to dokonca povinnosť,“ zdôraznil Kasala. Podľa neho je dobré, že štatistiky ukázali lepšie čísla ako po minulé mesiace a roky. Myslí si však, že netreba zaspať na vavrínoch, pretože niektorí vodiči sú nepoučiteľní.
Agentúrna správa bola vymenená za autorský článok denníka Pravda.