Získal Kellner najvplyvnejšie spravodajstvá? Na Slovensku dominanciu Markízy prevzala po rokoch TV JOJ

Najbohatší Čech Petr Kellner kúpil najväčšie televízne stanice v našom regióne, kým v Česku tým získal aj najsledovanejšie spravodajstvo, na Slovensku už Markíza o svoju dominanciu prišla.

04.11.2019 16:02
debata (3)

Veľkou témou týchto týždňov je najväčší mediálny obchod tohto roka, o ktorý sa postaral český veľkopodnikateľ, Petr Kellner. Do jeho telekomunikačného portfólia pribudli najväčšie televízne stanice hneď piatich európskych krajín, medzi ktorými sú aj Slovensko a Česko. Súčasne tento dvojmiliardový obchod otvoril tému mediálneho vplyvu, keď sa viaceré médiá postupne presúvajú od zahraničných investorov späť do rúk miestnych podnikateľov.

Práve televízie sú najvplyvnejším klasickým médiom, a to najmä z pohľadu spravodajstva. Len na Slovensku sleduje túto jeseň hlavné spravodajské relácie troch najväčších televíznych staníc pravidelne každý deň okolo 1,5 milióna divákov a ostávajú tak hlavným zdrojom informácií veľkej časti populácie.

Markíza a Nova si ako prvé veľké komerčné stanice v oboch krajinách vytvorili vplyvnú pozíciu a najmä pre ich spravodajstvá bol v zákulisí o ich ovládnutie pravidelne záujem. Českú televíziu Nova vlastnil Kellner už aj v minulosti, pričom tá si dodnes udržala s hlavnými správami vedúcu pozíciu s miliónovým publikom. V prípade Slovenska sa situácia za ostatné roky zmenila a Markíza o svoju pozíciu prišla.

Zásadný zlom nastal v priebehu roka 2016, keď sa konkurenčná TV JOJ so svojimi hlavnými správami postupne na Televízne noviny doťahovala, od leta 2016 ich už začala aj pravidelne predbiehať. Noviny TV JOJ si dnes štvrtý rok udržujú pozíciu najvplyvnejšieho televízneho spravodajstva na Slovensku, spravodajstvo JOJ navyše počas tejto jesene na seba viaže najviac divákov z celého trhu.

TOP 10 najsledova­nejších programov jesene (1.9.2019 – 3.11.2019)

  Názov Stanica Dátum Rtg% Shr% Rtg000
1 NAJLEPŠIE POČASIE TV JOJ 29.19.2019 14,5 30,2 676
2 NOVINY TV JOJ TV JOJ 3.11.2019 14,4 28,2 674
3 NOVINY TV JOJ TV JOJ 20.10.2019 14,2 29,5 662
4 ČESKO SLOVENSKO MÁ TALENT TV JOJ 2.11.2019 14 29,4 655
5 NOVINY TV JOJ TV JOJ 6.10.2019 13,9 28,4 650
6 NOVINY TV JOJ TV JOJ 27.10.2019 13,7 28,9 638
7 NOVINY TV JOJ TV JOJ 29.9.2019 13,6 29,4 635
8 Počasie Markíza 14.10.2019 13,4 30,2 625
9 NOVINY TV JOJ TV JOJ 13.10.2019 13,3 29,3 622
10 NOVINY TV JOJ TV JOJ 7.10.2019 13,3 30,1 622

Hlavné spravodajstvá Markízy a JOJ sleduje túto jeseň pravidelne cez pol milióna divákov, priemer Televíznych novín bol za prvé dve mesiace (september, október 2019) 515-tisíc divákov, Noviny TV JOJ si priemerne zaplo 547-tisíc divákov. Komerčné spravodajstvá nasleduje verejnoprávna Jednotka so Správami RTVS, tie za toto obdobie sledovalo priemerne 294-tisíc divákov.

Televízne noviny Markízy v ich histórii najvýraznejšie oslabili zmeny na začiatku roka 2008, kedy televízia zasiahla do zabehnutého formátu spravodajstva a predĺžila ich na takmer hodinu. Urobila tak rozdelením Televíznych novín na dva spravodajské programy, čím v exponovanom čase o 19. hodine prišli o pol milióna divákov a začali sa celkovo vzdiaľovať miliónovej diváckej hranici. Druhá komerčná stanica TV JOJ v tom istom čase nasadila na 19. hodinu nový spravodajský formát Krimi Noviny, ktorý postupne preberal Markíze divákov.

Tieto dve zmeny formovali sledovanosť hlavných slovenských správ počas ďalších rokov. Kým komerčná „dvojka“ so svojimi Novinami TV JOJ dnes dosahuje vyššiu sledovanosť ako pred zmenami v 2008, Televízne noviny klesli na polovičné čísla. Dôvodom bola posilnená konkurencia práve v podobe krimi spravodajstva na JOJ, ale tiež vysunutie Správ RTVS z pol ôsmej na 19. hodinu v roku 2012.

3 debata chyba
Viac na túto tému: #predaj #Markíza #TV JOJ