Nehoda autobusu: Polícia pracuje aj s verziou, že sa šofér naťahoval po mobil

Príčina stredajšej zrážky nákladného auta s autobusom neďaleko Nitry, ktorá si vyžiadala 12 životov, nie je známa, vyšetrovatelia pracujú s viacerými verziami. Z doterajších informácií sa zdá, že vinníkom je vodič nákladiaka. Podľa informácií denníka Pravda polícia pri vyšetrovaní tragickej nehody pracuje aj s verziou, že sa šofér nákladiaka v kritickom okamihu naťahoval po niečo, mohol to byť aj mobil.

14.11.2019 10:20 , aktualizované: 18:56
debata (92)

Polícia začala trestné stíhanie pre trestný čin všeobecného ohrozenia. „Okolnosti a miera zavinenia tejto tragédie sú predmetom vyšetrovania. Na mieste udalosti stále prebieha obhliadka miesta nehody a vyšetrovateľ vypočúva svedkov tragédie,“ informovala polícia na sociálnej sieti. Vraky oboch vozidiel čakajú na expertízu.

Komentovať príčiny nehody je zatiaľ podľa ministerky vnútra Denisy Sakovej (Smer) predčasné. „Na mieste boli aj naši kolegovia z Policajného zboru, aj prokurátor, experti z Ústavu súdneho inžinierstva. Je niekoľko variantov, počkáme si na výsledky expertízy,“ reagovala Saková.

Zlatomoravecká cesta, na ktorej v stredu vyhaslo 12 ľudských životov, je už prejazdná. Informovala o tom polícia v stredu poobede na sociálnej sieti. Policajti s hasičmi odstraňovali následky nehody do neskorých nočných hodín.

Polícia pri vyšetrovaní tragickej nehody na I/65 pri Malante v súčasnosti podľa informácie denníka Pravda pracuje s troma verziami:

1. Šofér nákladného auta sa načahoval po niečo, mohol to byť aj mobilný telefón, a v tej chvíli vybočil z jazdnej dráhy. Keď sa snažil vrátiť do svojho pruhu, plne naložené auto sa rozhojdalo a vodič nad ním stratil kontrolu. Keďže schádzal práve z kopčeka, aj jeho rýchlosť prekročila povolený limit. Oprotiidúci autobus sa snažil nákladiaku vyhnúť, náves ho však zasiahol do pravej strany a doslova rozpáral až po chvost. Cestujúci, ktorí sa nachádzali v tejto časti autobusu doplatili na nehodu najtragickejšie.

2. Streda bola daždivá a zamračená, šofér nákladného auta neprispôsobil jazdu podmienkam na ceste. V čase nehody iba začínalo mrholiť, cesta bola ešte suchá. Hoci v úseku, kde sa nehoda stala, nie sú vyjazdené koľaje od ťažkých kamiónov, celkový stav cesty nie je dobrý a je plná dier iných poškodení.

3. Zlý technický stav nákladiaku. Polícia však aj uvažuje nad možnosťou, že zemina s kameňmi bola naložená nerovnomerne a to mohlo pri zvýšenej rýchlosti spôsobiť hojdanie návesu. Kontrolovať však bude technický stav celého auta.

Podľa analytika išlo o nezvládnutý spôsob jazdy vodiča nákladiaka

„Z našich skúseností vieme povedať, že k rozkývaniu vozidla naloženého materiálom často dochádza aj v súvislosti so zlou kvalitou vozovky, konkrétne tu hovoríme o vyjazdených koľajach. Taktiež treba zohľadniť aj technický stav vozidla, či vodič počas jazdy nedostane defekt a rovnako je dôležitý aj objem samotného nákladu. Okrem toho treba vždy zohľadniť pri jazde aj počasie a v neposlednom rade to môže byť i ľudský faktor,“ naznačil viaceré alternatívy prezident združenia cestných dopravcov ČESMAD Pavol Jančovič.

Za nehodou vidí dopravný analytik Ján Bazovský jednoznačne nezvládnutý spôsob jazdy vodiča nákladiaka. Príčin, prečo vedenie auta nezvládol, môže byť viacero a dokonca v rôznych kombináciách. „Môže to byť nepozornosť vodiča, ktorý mohol obsluhovať telefón, ale napríklad aj hľadať niekde pod nohami fľašu s vodou. Keď zbadal autobus, snažil sa vrátiť do svojho pruhu a pri tom mohol otočiť riadením prudšie a stratil kontrolu. Samozrejme, vplyv mohli mať aj koľaje na ceste a technický stav vozidla. Pri prílišnom zaťažení môže aj pri nepostrehnuteľných koľajach predná náprava stratiť kontakt s vozovkou a vozidlo sa stáva neovládateľným. Do úvahy prichádza aj vôľa riadenia či iné technické problémy. Kombinácií môže byť viac, za jazdu je ale zodpovedný vodič. Ostatné faktory môžu mať vplyv skôr na mieru zavinenia,“ priblížil Bazovský.

Podľa analytika samotná rýchlosť zásadným spôsobom prekročená nebola. „Znalci majú k dispozícii brzdnú dráhu, poškodenie vozidiel, z ktorého vedia určiť miesto a silu nárazu, rozmiestnenie trosiek. Zo zdeformovaných častí vedia vypočítať aj rýchlosť oboch vozidiel. Možnosť preťaženia nákladiaka sa zas experti dozvedia odvážením zeminy, ktorá na mieste ostala," vysvetlil Bazovský, ako sa bude nehoda vyšetrovať. Na základe znaleckých skúmaní a vypočutia svedkov budú vedieť experti povedať, ako k tragédii došlo. Kľúčové bude vyjadrenie oboch vodičov.

Pri tragickej nehode zahynulo 12 ľudí. Deväť z nich pochádzalo z obce Kolíňany, medzi obeťami je manželský pár, dvaja stredoškoláci, dievča, ktoré práve dokončilo štúdium na vysokej škole, 70-ročná dôchodkyňa. Ďalšie tri obete boli sedemnásťročné dievčatá z Jelenca.


Video: Pozrite sa, čo ostalo z autobusu, ktorý v stredu postavili a odtiahli
Video

© Autorské práva vyhradené

92 debata chyba
Viac na túto tému: #nehoda autobusu #polícia SR