PISA: Asi tretina detí číta z donútenia

, 03.12.2019 10:42, aktualizované: 19:13

Najnovšie výsledky v testovaní PISA ukazujú, že pätnásťroční žiaci sa v rámci krajín OECD zlepšili v matematickej gramotnosti. Výrazne však zaostávajú v čitateľskej a prírodovednej gramotnosti.

VIDEO: Pozrite si, čo hovorí ministerka školstva Martina Lubyová na výsledky testovania PISA.

Už pravidelne každý tretí rok sa slovenskí žiaci zapájajú do medzinárodnej štúdie OECD PISA. Na reprezentatívnej vzorke 15-ročných žiakov na všetkých typoch škôl sa sleduje úroveň vedomostí a zručností z matematickej, čitateľskej a prírodovednej gramotnosti. Podľa zistenia z tohto testovania si žiaci v matematickej oblasti polepšili, no v čitateľskej a prírodovednej je výkon žiakov podobne ako v predchádzajúcom cykle PISA 2015, pod priemerom krajín OECD.

Počty žiakom idú lepšie ako čítanie

V matematickej gramotnosti sa zaznamenalo štatisticky významné zlepšenie výsledkov. Slovenskí žiaci dosiahli výkon na úrovni 486 bodov, pričom priemerný výkon krajín OECD je 489 bodov. Žiaci sa teda dostali na úroveň priemeru krajín OECD a oproti poslednému cyklu v roku 2015 sa výrazne zlepšili. Vtedy dosiahli svojím výkonom 475 bodov, pričom priemer krajín OECD je 491 bodov.

Ministerka školstva Martina Lubyová (SNS) tento úspech pripisuje zvýšeniu počtu hodín matematiky, skvalitneniu vzdelávania učiteľov s tým, že ich vyškolili 1 600 za dva roky. Ba aj monitorovaniu znalostí piatakov, ktoré zaviedli pred štyrmi rokmi. Pričom v Testovaní 5 sú úlohy veľmi podobné tým, ktoré sa riešia v rámci štúdie PISA.

Na druhej strane v čitateľskej a prírodovednej gramotnosti 15-roční žiaci dlhodobo zaostávajú. Slovensko dosiahlo v čitateľskej gramotnosti výkon na úrovni 458 bodov, priemer krajín OECD je 487 bodov. Tak ako vo všetkých predchádzajúcich cykloch aj v PISA 2018 sa výkony slovenských žiakov v čitateľskej gramotnosti nachádzajú pod priemerom krajín OECD.

Podľa riaditeľky Národného ústavu certifikovaných meraní vzdelávania (NÚCEM) Romany Kanovskej za neúspechom v čitateľskej gramotnosti je najmä fakt, že deti vôbec nečítajú. „Máme výsledky, že čítanie sa nezlepšilo oproti predošlému zisťovaniu v roku 2009. Zhruba 30 percent detí číta, lebo musí a 35 percent žiakov vôbec nečíta beletriu ani literatúru faktu,“ povedala Kanovská s tým, že deti strácajú záujem o knihy a čítanie, čo znižuje ich dobré výsledky.

Na výsledky vplýva sociálne zázemie

V prírodovednej gramotnosti nie sú slovenskí žiaci na tom tiež najlepšie. V minuloročnom testovaní dosiahli výkon na úrovni 464 bodov. Priemerný výkon krajín OECD je však až 489 bodov.

V prírodovednej gramotnosti dosiahli naši žiaci výsledok v priemere o 3 body vyšší oproti výsledku dosiahnutému v roku 2015, čo nepredstavuje významný rozdiel. V štúdiách PISA sú od roku 2006 výkony žiakov SR v prírodovednej gramotnosti pod priemerom krajín OECD.

Ako uviedla ministerka, celonárodný priemer má tendenciu klesania pre deti z marginalizovaných skupín. Podľa Lubyovej na Slovensku má na výsledky žiakov veľký vplyv sociálne zázemie, čo svedčí o segregovanosti systému. Ministerstvo chce, aby sa výsledky detí z chudobného prostredia dali porovnať s ostatnými deťmi, aby sa náš celonárodný priemer posunul oveľa vyššie. Mala by sa zvýšiť inkluzívnosť systému a podľa slov šéfky rezortu sa ministerstvo školstva viac zameria na tento problém.

„Základné školy boli doslova ochudobnené o populáciu s vyššími kompetenciami tým, že najlepší žiaci odchádzali na osemročné gymnáziá. Vidno to ešte aj v dnešných výsledkoch,“ mieni šéfka rezortu školstva.

Lubyová poukázala aj na skutočnosť, že pri testovaní majú základné školy a stredné školy bez maturity oveľa horšie výsledky ako gymnáziá s tým, že rezort školstva už znížil percento žiakov, ktorí sa môžu dostať na osemročné gymnáziá, čo by sa pri nasledujúcom testovaní malo odraziť aj na výsledkoch.

Štúdia PISA

  • PISA poskytuje údaje o vedomostiach a zručnostiach 15-ročných žiakov, škôl a krajín v oblasti čitateľskej, matematickej a prírodovednej gramotnosti. Uskutočňuje sa od roku 2000 v trojročných cykloch. Slovenská republika sa na tejto štúdii prvýkrát zúčastnila v roku 2003, už ako členská krajina OECD. Hlavnou sledovanou oblasťou ostatného cyklu PISA 2018 bola čitateľská gramotnosť.
  • Testovanie sa vo väčšine zúčastnených krajín vrátane Slovenska, realizovalo výhradne elektronickou formou, teda žiaci vypracovávali dvojhodinový test na počítači. Po skončení testu žiaci ešte vyplnili žiacky dotazník a riaditelia zapojených škôl vypĺňali školský dotazník.
  • Do cyklu 2018 štúdie sa zapojilo 79 krajín (37 krajín OECD a 42 tzv. partnerských krajín a regiónov). Celkovo bolo do testovania zapojených približne 600-tisíc žiakov sveta.
  • Na hlavnom meraní štúdie PISA 2018 sa zúčastnilo 385 škôl (ZŠ, 4-ročné a 8-ročné gymnáziá, SOŠ). Celkovo bolo na Slovensku otestovaných 6 770 15-ročných žiakov, z toho 3 423 dievčat a 3 347 chlapcov.

Agentúrna správa bola vymenená za autorský článok denníka Pravda.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#žiaci #výsledky
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku