Testovania piatakov potvrdili veľké regionálne rozdiely

Výsledky testovania piatakov potvrdzujú veľké regionálne rozdiely. Medzi najúspešnejším okresom a tým najmenej úspešným je v matematike rozdiel vyše 42 percentuálnych bodov. Agentúru SITA o tom informovalo Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu SR (MŠVVaŠ SR).

03.02.2020 13:08
monitor testovanie škola Foto: ,
Ilustračné foto.
debata (10)

Podotýka však, že celkovo sa žiaci piateho ročníka základných škôl v matematike aj v slovenčine výrazne zlepšili. Priemerná úspešnosť piatakov prekročila 60 percent. Testy písalo takmer 49-tisíc školákov.

Výsledky testovania piatakov potvrdzujú veľké regionálne rozdiely. Medzi najúspešnejším okresom a tým najmenej úspešným je v matematike rozdiel vyše 42 percentuálnych bodov. Agentúru SITA o tom informovalo Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu SR (MŠVVaŠ SR). Podotýka však, že celkovo sa žiaci piateho ročníka základných škôl v matematike aj v slovenčine výrazne zlepšili. Priemerná úspešnosť piatakov prekročila 60 percent. Testy písalo takmer 49-tisíc školákov.

„Opakovane sa potvrdzujú veľmi veľké regionálne rozdiely na úrovni vedomostí žiakov,“ uviedlo ministerstvo. Poukazuje, že rozdiel medzi výsledkami škôl v matematike je viac ako 42 percentuálnych bodov. To predstavuje približne 13 úloh. Žiaci zo sociálne znevýhodneného prostredia mali v testoch priemernú úspešnosť takmer 20 percent, teda správne vyriešili približne šesť úloh. Žiaci bez tohto znevýhodnenia mali úspešnosť 65,4 percenta, a teda vyriešili zhruba 20 úloh. Podobne je to aj v slovenčine. Rozdiel medzi výsledkami škôl v najúspešnejšom okrese a najmenej úspešnom okrese je 37 percentuálnych bodov. Žiaci zo znevýhodneného prostredia správne vypracovali približne sedem testových úloh, čo predstavuje úspešnosť takmer 25 percent.

V porovnaní s rokom 2018 sa úspešnosť v matematickom testovaní zvýšila o 4,1 percentu­álneho bodu na úroveň 63,4 percenta. V slovenčine sa úspešnosť zdvihla o viac ako 6,4 percentuálneho bodu na takmer 65 percent. K zlepšeniu celkového výsledku podľa MŠVVaŠ SR prispeli viaceré jeho aktivity, napríklad aj výzva v roku 2018 na nenávratný finančný príspevok Čitateľská, matematická a prírodovedná gramotnosť v základnej škole. Školy mali predkladať aktivity nad rámec aktuálneho vzdelávacieho programu a na využitie extra hodín, ktoré boli financované z eurofondov. Ministerstvo dodáva, že pre vysoký záujem žiadateľov bola pôvodná alokácia navýšená o tri milióny eur na 18 miliónov.

Testovanie 5 sa konalo 20. novembra 2019 na takmer 1 500 školách. Testy písalo spolu vyše 48-tisíc piatakov. Z nich bolo viac ako 3 600 so zdravotným znevýhodnením. Na testovaní sa zúčastnilo vyše 2 000 žiakov zo sociálne znevýhodneného prostredia. Cieľom testovania piatakov je sledovanie úrovne vedomostí a zručností žiakov. Zároveň je jeho úlohou získať objektívne informácie o ich výkone pri vstupe na druhý stupeň základných škôl. Testovanie poskytuje spätnú väzbu školám o pripravenosti žiakov pri prechode z prvého stupňa na druhý.

10 debata chyba
Viac na túto tému: #školstvo #testovanie