Deti sa budú doma učiť menej

Zredukovať obsah učiva za posledné mesiace a zadefinovať kľúčové učivo, ktoré treba prebrať do konca školského roka. Takýto cieľ má rezort školstva.

28.04.2020 10:05 , aktualizované: 18:01
debata (100)

VIDEO: Učiva na školách bude menej. Čo škrtnú?

Video

Štátny pedagogický ústav (ŠPÚ) zadefinoval kľúčové oblasti, ktorých sa to týka. Ako na dnešnej tlačovej besede uviedol minister školstva Branislav Gröhling (SaS), zámerom je odbremeniť rodičov, deti a učiteľov. Šéf rezortu tiež informoval, že pokyny pre prijímacie skúšky na stredné školy ministerstvo školstva predstaví v stredu.

Usmernenie, ako zredukovať učivo pre deti doma, má viac ako 80 strán. „Zadefinované sú v ňom kľúčové vzdelávacie oblasti pre každý ročník základnej školy. Sú to: Jazyk a komunikácia, Matematika a práca s informáciami, Človek a spoločnosť a Človek a príroda," priblížil Gröhling. Dodal, že odporúčania budú zverejnené na stránke ministerstva školstva.

Usmernenie pripravil ŠPÚ. Ako poznamenala jeho riaditeľka Miroslava Hapalová, úmyslom usmernenia nie je nariadiť školám čo robiť, ale nástrojom ako zosúladiť obsah vzdelávania so vzdelávacím prostredím pre žiakov. Okrem kľúčových vzdelávacích oblastí sa zároveň určujú komplementárne vzdelávacie oblasti, kam patria Človek a hodnoty, Človek a svet práce, Umenie a kultúra a Zdravie a pohyb.

„V dennom vzdelávacom režime žiakov by mali byť zastúpené aktivity z oboch vzdelávacích oblastí. Rozdiel je však v tom, akým spôsobom učiteľom odporúčame ich zadávať žiakom. Zadania, ktoré sa týkajú hlavných vzdelávacích oblastí, tie môžu učitelia zadávať ako povinné a ich zadanie sa zároveň vyhodnotí. Čo sa týka podnetov na aktivity v rámci komplementárnych vzdelávacích oblastí, tie sa odporúča využiť ako doplnkové aktivity, ale od žiakov by sme v tejto situácia nemali vyžadovať povinné plnenie zadaní," doplnila Hapalová.

Rovnako prízvukovala, že sa v tejto situácii neočakáva, že žiaci si všetko osvoja. Ani od učiteľov sa neočakáva, že odučia všetko predpísané učivo. „Dôležité je, aby školy v tejto situácii nerezignovali, ale sa snažili zabezpečiť v rámci možností dostupnosť a prístupnosť vzdelávania všetkých žiakov, samozrejme, v súlade s odporúčaním Úradu verejného zdravotníctva SR," podotkla Hapalová.

Podľa rezortu školstva, žiaci 1.až 3. ročníka by mali byť učivom zaťažení 5 až 8 hodín týždenne, žiaci 4.a 5. ročník 8 až 10 hodín. Šiestaci a siedmaci by sa mali učiť 10 až 15 hodín a ôsmaci a deviataci 12 až 15 hodín týždenne. Hapalová poznamenala, že odporúčania majú pomôcť rodičom, deťom a učiteľom vytvoriť si režim, ale aj pomoc pre vzdelávací systém ako v tejto situácii reagovať.

Štát pomôže materským škôlkam

Na pomoc pre materské školy bude vyčlenených 90 miliónov eur z eurofondov. Minister školstva, vedy, výskumu a športu Branislav Gröhling (SaS) v utorok počas rokovania vlády poznamenal, že financie sa z rezortu školstva presunú na ministerstvo práce a použijú sa na platy pre viac ako 21-tisíc učiteľov v škôlkach (viac v článku Kurzarbeit má zachrániť aj materské školy).

„Keďže ekonomika je momentálne oslabená, preto zriaďovatelia pristupujú k znižovaniu platov pedagogických zamestnancov. Pokiaľ bude zlá ekonomická situácia pretrvávať, môže dôjsť aj prepúšťaniu zamestnancov,“ povedal minister školstva.

Video: Minister školstva Branislav Gröhling a minister práce Milan Krajniak o presune eurofondov do školstva.

© Autorské práva vyhradené

100 debata chyba
Viac na túto tému: #školstvo #vyučovanie #Branislav Gröhling