Dôchodkyňu neošetrili: Nemala som certifikát. Lekárka: Išlo mi o jej zdravie

Onkologickú pacientku Stanislavu Vranovú (75) poslali z neurologickej ambulancie v Dubnici nad Váhom domov bez ošetrenia. Objednaná bola na obstrek boľavého chrbta. Kým ona vraví, že ju nechceli vziať preto, že cez víkend nebola na testovaní a nemala certifikát, lekárka argumentuje, že chránila iba jej zdravie.

05.11.2020 10:00
Stanislava Vranová Foto: ,
Stanislava Vranová sa nedočkala obstreku.
debata (190)

Obstrek už staršia pani raz absolvovala, v pondelok mala prísť po druhý raz. K lekárke Magdaléne Perichtovej z Dubnice nad Váhom sa však nedostala. Hneď vo dverách ju stopla sestrička.

„Pýtala odo mňa certifikát z testovania. Vravela som jej, že nemám, pretože mám 75 rokov a som onkopacientka. Povedala mi, že ju to nezaujíma, majú nariadenie nikoho bez certifikátu nezobrať. Tak som išla preč,“ hovorí sklamaná pani. Dodáva, že chrbát ju veľmi bolí, v noci sa nevyspí ani s liekmi proti bolesti.

Lekárka Magdaléna Perichtová oponuje, že v tomto prípade nešlo o certifikát, ale o ochranu zdravia pacientky.

„V rámci núdzového režimu bolo lekárom odporúčané, aby pacientov, ktorí sú rizikoví, do svojich ambulancií nepozývali ani na pravidelné kontroly, hlavne nie chronických,“ hovorí Perichtová. Podľa nej pacienti, ktorí majú zdravotné problémy, majú najprv kontaktovať telefonicky svojho lekára, a ten zhodnotí ich stav a povie, či majú prísť na vyšetrenie. V prípade pani Vranovej išlo podľa nej o obstrek a nešlo teda o život ohrozujúci stav.

„Obstrek je medicínska metóda, ktorá nezachraňuje život. Ako ambulantní lekári nevieme v našich priestoroch zabezpečiť, aby sa nemiešali pacienti covidoví a necovidoví, odporúčame takýmto pacientom, aby nechodili na vyšetrenie. Ak sa tu aj ukážu, tak ich vrátime, pretože ich nechceme ohroziť,“ vysvetľuje lekárka.

Kto má pravdu?

Podľa prezidenta Asociácie súkromných lekárov Mariána Šótha nie je možné jednoznačne povedať, kto je v tomto prípade v práve. „Pokiaľ dnes niekto nemá modrý lístok na slobodu, je teoreticky zavrhnutý a nemá kam ísť,“ povedal Šóth s tým, že na toto selektovanie poukazuje už od minulého týždňa. Hovorí, že aj mnohí starší pacienti preto radšej išli na celoplošné testovanie.

„Mnohým sa pošťastilo nestáť dlho v radoch, ale stretol som sa aj s tým, že nám tam ochoreli,“ hovorí Šóth. Dodáva, že chápe, že v tomto období realizovať obstrek u 75-ročnej panej môže byť úľavou pre pacientku, ale chápe aj lekárku, ktorá zvážila realizovať radšej dištančnú formu. „Možno aj z hľadiska pacientky, aj z hľadiska priestoru, ktorý má v čakárni. Ak zvolila vyčkávací postoj, neublížila tým pacientke,“ uzavrel Šóth.

Hovorkyňa Úradu pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou Erika Kováčiková hovorí, že úrad v zmysle zákona posudzuje poskytnutú zdravotnú starostlivosť a správnosť medicínskych postupov. Vo všeobecnosti problematika odmietnutia poskytnúť zdravotnú starostlivosť, teda keď zdravotná starostlivosť vôbec nebola poskytnutá, do kompetencie úradu nepatrí. „V súvislosti s pandémiou úrad priebežne dostáva aj podania a otázky, ktoré nepatria do jeho kompetencie,“ potvrdzuje však Kováčiková.

Obstrek mala dostať

Podľa hovorkyne ministerstva zdravotníctva Zuzany Eliášovej onkologickí pacienti, ktorí sa celoplošného testovania nemohli zo zdravotných dôvodov zúčastniť, mali určenú výnimku. Ak teda ženu odmietli vyšetriť bez certifikátu tak, ako opisuje pacientka, a ak zároveň mala doklad – lekársku správu o svojej diagnóze, tak jej zdravotná starostlivosť mala byť poskytnutá.

„Vo všeobecnosti platí, že lekár by mal pacienta vypočuť, poskytnúť telefonickú konzultáciu a na základe toho definovať, či ide o odkladnú, alebo neodkladnú zdravotnú starostlivosť. Neodkladnú zdravotnú starostlivosť je lekár povinný pacientovi poskytnúť. Súčasne platí výnimka aj na preventívne prehliadky. Faktom zároveň je, že ošetrujúci lekár vie najlepšie posúdiť možnosť odloženia starostlivosti alebo dôležitosť jej poskytnutia ľuďom, ktorí sa nezúčastnili plošného testovania,“ vysvetľuje Eliášová.

Pri poskytnutí zdravotnej starostlivosti je zároveň dôležitým rozmerom zníženie rizika prenosu infekcie na minimum, teda s použitím správnych osobných ochranných pomôcok podľa druhu kontaktu, respektíve zdravotného výkonu, doplnila Eliášová.

SLK: Neodmietajte pacientov

Slovenská lekárska komora (SLK) vyzýva lekárov, aby v aktuálnej situácii spojenej s novým koronavírusom neodmietali pacientov s akútnymi ťažkosťami a ani tých, ktorí idú na preventívnu prehliadku. Pacientov nabáda zasa k tomu, aby do ambulancií chodili len v najnutnejších prípadoch. Vo štvrtok o tom informovala mediálna manažérka SLK Nancy Závodská. ADVERTISING

Komora tak reaguje na zvýšený počet podnetov od lekárov a pacientov, týkajúcich sa aktuálnych usmernení pokiaľ ide o návštevy v ambulanciách. „Vzhľadom na tieto množiace sa otázky dochádza z nášho pohľadu k zhoršeniu, niekedy až k zlyhaniu komunikácie medzi pacientmi a lekármi. Radi by sme preto v tejto súvislosti apelovali na obidve strany a pomohli riešiť spoločne vzniknutý komunikačný problém,“ uviedla.

Lekári sa podľa SLK majú riadiť usmerneniami hlavného hygienika SR Jána Mikasa. „Neodkladnú zdravotnú starostlivosť a preventívne prehliadky je lekár povinný poskytnúť aj pacientom, ktorí nemajú negatívny test na nový koronavírus,“ zdôraznila.

(TASR)

190 debata chyba
Viac na túto tému: #zdravotníctvo #koronavírus