NDS zbúrala unikátne preliezačky pri diaľnici D1, skončili v násype

Poznal ich snáď každý, kto cestoval po diaľnici D1 z Trnavy do Bratislavy. Pár kilometrov pred hlavným mestom bolo odpočívadlo známe svojimi ikonickými detskými preliezačkami. Teraz definitívne ustúpilo výstavbe diaľnice.

27.03.2021 14:18 , aktualizované: 17:54
ihrisko, triblavina Foto:
Ikonické detské preliezačky skončili v násype diaľnice.
debata (116)

Detské ihrisko Relax BCD na diaľničnom odpočívadle Triblavina v týchto dňoch zničili bagre a sutina z nich sa stala súčasťou násypu.

„Príkaz znel jasne: Zničiť a zahrabať. A klamať, klamať a klamať. Národná dialničná spoločnosť sa správa ako Taliban. Chceme vedieť kto o tom rozhodol a či sa mu dnes bude dobre zaspávať,“ napísalo na svojom facebooku k tejto udalosti Slovenské centrum dizajnu (SCD), ktoré je príspevkovou organizáciou rezortu kultúry a venuje sa propagácii a prezentácii dizajnu.

Ikonické detské preliezačky skončili v násype...
Ikonické detské preliezačky skončili v násype...
+3Ikonické detské preliezačky skončili v násype...

Oddychovú zónu postavili ešte v roku 1987. Autormi detského ihriska boli akademický sochár Alexander Bilkovič a architekti Viktória Cvengrošová a Virgil Droppa, laureát Ceny Emila Belluša za celoživotné dielo.

Podľa SCD Národná diaľničná spoločnosť klamala, že tvrdila, že ihrisko zachráni. „Donedávna keď vytvorili násyp okolo nich, tak tvrdili, že je tam preto, aby odpočívadlo ochránil. Klamali,“ tvrdí centrum.

Podľa protokolu o vykonaní štátnej expertízy o stavebnom zámere „Diaľnice D1 Bratislava – Trnava križovatka Triblavina“ z júna 2012 ale vyplýva, že objekt mal byť zbúraný.

NDS avizuje právne kroky

Podľa NDS stav preliezačiek znemožnil ich presunutie na odpočívadlo Zeleneč a jeho dvaja spoluautori udelili dialničiarom súhlas s demoláciou. Vydané bolo aj stavebné povolenie. Uviedla vedúca oddelenia komunikácie NDS Eva Žgravčáková. „Ostro sa vyhradzujeme voči tvrdeniam Slovenského centra dizajnu, že Národná diaľničná spoločnosť sa správa ako Taliban. Rovnako sa ostro ohradzujeme voči tvrdeniam Slovenského centra dizajnu, že klameme," spresnila. Vyhlásila, že Slovenské centrum dizajnu svojim stanoviskom „osočuje Národnú diaľničnú spoločnosť, poškodzuje jej dobré meno, na základe čoho podnikneme všetky právne kroky“.

Žgravčáková uviedla, že v roku 2012 autori najskôr udelili súhlas s premiestnením diela na odpočívadlo Zeleneč. Ako ďalej dodala, keďže technický stav diela vylúčil jeho premiestnenie bez vážneho poškodenia a zároveň nespĺňalo bezpečnostné požiadavky, autori vydali súhlas s jeho demoláciou.

„Rovnako sme o uvedenom informovali aj autorskú spoločnosť LITA so sídlom v Bratislave. K demolácii objektu sme pristúpili pred mesiacom, od roku 2019 autori diela ani autorská spoločnosť nepristúpili k odvolaniu súhlasu s demoláciou,“ doplnila.

VIDEO: Aktuálne zábery z výstavby nultého obchvatu Bratislavy
Video
116 debata chyba
Viac na túto tému: #diaľnica D1 #Národná diaľničná spoločnosť #Triblavina