V Bratislave a Košiciach štrajkovali vodiči MHD. Situácia je kritická, znie z hlavného mesta

Výstražný hodinový štrajk sa v pondelok ráno dotkol v Košiciach približne 90 percent spojov MHD, vozidlá zostali stáť na konečných zastávkach. V Bratislave sa do tohto dobrovoľného štrajku zapojilo zhruba 60 až 65 percent vodičov. Spoje smerujúce k nemocniciam či školám premávali bez obmedzení. Pre TASR to potvrdili odborári. Štrajkom chceli upozorniť na to, že štát stále finančne nepomohol ich dopravným podnikom s výpadkom príjmov spôsobeným pandémiou nového koronavírusu.

, 12.04.2021 08:14, aktualizované: 11:11
mhd štrajk bratislava Foto: ,
Výstražný štrajk v bratislavskej MHD. 12. apríl 2021.
30

VIDEO: Štrajk MHD v Bratislave.

„Nezaznamenali sme žiadne problémy či ,pokyvkávanie' dopravy. Bola plynulá, hlavne čo sa týka nemocničných spojov na Ružinov, Kramáre a Antolskú v Petržalke. Všetko, čo sme deklarovali, sme splnili,“ povedal pre TASR predseda Základnej organizácie Integrovaného odborového zväzu (ZO IOZ) pri Dopravnom podniku Bratislava (DPB) Július Orbán.

Podľa predsedníčky ZO IOZ pri Dopravnom podniku mesta Košice (DPMK) Andrey Vindišovej bol tento výstražný štrajk nutný. „Naši zamestnanci pracovali aj v čase pandemických opatrení, jazdili a vykonávali aj údržby. Nemôžu za to, že cestujúca verejnosť necestovala. Školáci boli doma, pracujúci zamestnanci mali home office,“ povedala pre TASR.

Pripomenula, že štrajk nie je namierený proti mestu Košice či vedeniu DPMK. „Ak sa nedozvieme kladné stanovisko z vlády, z NR SR, je možné, že dôjde ešte k iným krokom,“ uviedla. Kompenzácia úniku tržieb za jeden mesiac v košickom dopravnom podniku by podľa jej slov zabezpečila kúpu dvoch nových autobusov MHD. Vindišová tvrdí, že ak finančná kompenzácia za výpadok tržieb nebude poskytnutá, hrozí rušenie či krátenie liniek, obmedzenie dopravy aj prepúšťanie zamestnancov dopravných podnikov. V DPMK zatiaľ k prepúšťaniu nedošlo. „Zatiaľ sme sa vždy so zamestnávateľom dokázali dohodnúť, ešte to vieme pokryť. Je však veľmi reálne, ak kompenzácie v blízkej budúcnosti nebudú poskytnuté, že nastane prepúšťanie aj v DPMK,“ dodala.

V čase štrajku zdieľané bicykle zadarmo

Počas hodinového ranného štrajku MHD v hlavnom meste mohla cestujúca verejnosť využiť zadarmo kapacity zdieľaných bicyklov. Jeden z prevádzkovateľov bikesharingu touto formou reagoval na dopravné obmedzenia. Na odomknutie bicykla je potrebné si siahnuť mobilnú aplikáciu, kde sa nachádza aj mapa staníc a bicyklov, ktoré si je možné požičať. „Bicykel sa odomkne automaticky po tom, ako si užívateľ naskenuje jeho kód cez mobil. Po jazde je možné bicykel vrátiť na ktorúkoľvek stanicu v Bratislave vyznačenú v mobilnej aplikácii,“ dodal Žarnovický.

Situácia je kritická

Zástupcovia zamestnancov dopravných podnikov, ktoré prevádzkujú MHD v mestách Bratislava, Košice a Prešov, vstúpili 23. marca do štrajkovej pohotovosti. Cestujúcich sa nedotkla, ale bola viditeľná napríklad označením na vozidlách. Prevádzkovatelia MHD v mestách Bratislava, Košice, Prešov a Žilina už vo februári upozorňovali, že situácia vo verejnej doprave je po januári kritická a bez pomoci od štátu môže prísť k rušeniu liniek a k prepúšťaniu. Výpadok tržieb v dôsledku koronakrízy označili za enormný.

Napríklad výpadok tržieb bratislavského dopravného podniku sa od začiatku pandémie vyšplhal na 25 miliónov eur. „Dopravné firmy na celom Slovensku, ktoré zabezpečujú MHD v 54 mestách, môžu čerpať prvú pomoc od štátu za výpadok tržieb z cestovného, okrem štyroch dopravných podnikov (vrátane DPB), v ktorých pracuje spolu 5000 ľudí,“ upozorňuje DPB. V bratislavskej MHD už nepremáva šesť liniek s menším dopytom cestujúcich a v prípade, ak štát nedorieši finančnú kompenzáciu, môžu byť podľa dopravcu obmedzené aj ďalšie linky.

Ministerstvo dopravy pre TASR v uplynulých mesiacoch opakovane uviedlo, že nemá zákonnú a ani finančnú možnosť, ako koronakrízou zasiahnutým mestským dopravným podnikom pomôcť. Deklarovalo však, že hľadá spôsoby, ako situáciu riešiť. Rezort videl možný priestor v rámci pripravovanej schémy pomoci pre cestnú dopravu. Pre koaličnú krízu sa však tieto návrhy v marci nedostali na koaličnú radu.

Heger: Štrajkovať počas rokovania nedáva zmysel

V piatkovom stanovisku ministerstvo dopravy pre TASR skonštatovalo, že po vzájomnej dohode si problematiku finančnej pomoci samosprávam, pod ktoré dopravné podniky patria, zobral rezort financií. Ministerstvo financií na otázky doteraz neodpovedalo.

Premiér Eduard Heger (OĽANO) uplynulý víkend uviedol, že vláda naďalej hľadá najefektívnejší spôsob pomoci tomuto sektoru. Ako spresnil, čakali na dáta od samospráv, tie koncom februára prišli a ukázali, že mestá nedopadli tak zle, akoby mohli. Napriek tomu si myslí, že „vykopávať otvorené dvere“ počas rokovania, nie je cesta. „Štrajkovať, keď s niekým rokujem, nedáva zmysel,“ vyhlásil v Sobotných dialógoch v RTVS.

Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy
30 debata chyba
Viac na túto tému: #štrajk MHD #MHD Košice #MHD Bratislava #MHD