Gröhling: Od budúceho roka bude školstvo pod jednou strechou

Zjednotenie systému riadenia školstva prinesie podľa ministra školstva, vedy, výskumu a športu SR Branislava Gröhlinga (SaS) zefektívnenie a zjednodušenie riadenia školstva. Šéf rezortu školstva to uviedol po rokovaní vlády. Ako ďalej vysvetlil, školstvo bolo od roku 2013 riadené a financované z rezortu vnútra a rezortu školstva. Ministri to na dnešnom rokovaní zmenili schválením novely zákona o štátnej správe v školstve a školskej samospráve. Zmena by mala do platnosti vstúpiť od 1. januára 2022.

14.04.2021 12:24 , aktualizované: 12:39
Gröhling Foto: ,
Minister školstva Branislav Gröhling (SaS) počas rokovania vlády 7. apríla 2021.
debata (5)

Gröhling podotkol, že toto nesystémové rozhodnutie spôsobilo duplicitu niektorých úloh pre školy, viedla sa dvojitá administratíva a riadenie škôl bolo komplikované a neprehľadné. „Tomuto rozbitému systému v školstve je koniec a robíme krok smerom k tomu, aby bol systém riadenia jednoduchší, prehľadnejší a efektívnejší,“ uviedol.

V roku 2013 došlo ku kroku v riadení a financovaní škôl a školských zariadení na Slovensku. V dôsledku tejto zmeny časť škôl a školských zariadení riadi a financuje ministerstvo školstva a časť ministerstvo vnútra. „Nesystémovosť a komplikovanosť je najmarkantnejšia pri (ne)dosahu rezortu školstva na špeciálne školy a školské zariadenia, ktoré riadi a financuje rezort vnútra,“ uvádza rezort školstva v predloženom materiáli.

Ministerstvo školstva v predloženom materiáli konštatuje, že v niektorých prípadoch prichádza k segregácii žiakov z marginalizovaných rómskych komunít, či k chybnému alebo cielenému zaraďovaniu žiakov bez mentálneho znevýhodnenia do prúdu špeciálneho školstva. Dôsledkom je, že žiaci, ktorí sú takýmto spôsobom neprávom zaraďovaní do špeciálnej školy, po ukončení vzdelávania nezískavajú takzvané nižšie stredné vzdelanie. Okrem toho tiež títo žiaci získavajú iba primárne vzdelanie, teda ekvivalent ukončeného prvého stupňa bežnej základnej školy (ISCED 1) a tiež následne nemajú možnosť pokračovať vo vzdelávaní na bežnej strednej škole, čím sa signifikantne znižujú ich šance zamestnať sa a nájsť uplatnenie v dospelom živote.

zvolen, škola Čítajte viac O dva týždne by sa do škôl mohli vrátiť všetci žiaci

Cieľom eliminovať segregáciu

V súvislosti s nadmernou segregáciou žiakov z marginalizovaných rómskych komunít do špeciálnych škôl čelí od apríla 2015 Slovenská republika infringementu zo strany Európskej komisie. „Zákon má za cieľ odstrániť aktuálne nesystémové prerozdelenie kompetencií, riadenie a financovanie škôl a školských zariadení, ale aj zjednotiť kompetencie pod rezort školstva s cieľom prispieť k efektívne fungujúcemu rezortu,“ uviedol rezort školstva. Úlohou zákona je tiež dohliadnuť na efektívne fungovanie špeciálnych škôl určených pre žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami, najmä s mentálnym znevýhodnením, či eliminovať prípady chybnej alebo cielenej segregácie žiakov zo sociálne znevýhodneného prostredia do špeciálnych škôl.

Podľa ministerstva školstva návrat k modelu miestnej štátnej správy v školstve v pôsobnosti ministerstva školstva zabezpečí prevzatie súčasnej agendy odborov školstva okresných úradov v sídle kraja bez zmien v jej obsahu i prevzatie zriaďovateľských pôsobností pri niektorých druhoch škôl a školských zariadení. Nastane tiež zjednotenie a sprehľadnenie financovania regionálneho školstva v jednej rozpočtovej kapitole, či odstránenie doterajších obmedzení v praktickom výkone činnosti okresných úradov – odborov školstva – spôsobených práve dvojkoľajným systémom riadenia.

Juraj Marušiak Čítajte viac Obušky namiesto obedov
5 debata chyba
Viac na túto tému: #školstvo #Branislav Gröhling