Veľká hanba. Až pätina vodičov ignorovala zdvihnutú bielu palicu

Tohtoročná dopravno-preventívna akcia Deň bielej palice v uliciach slovenských miest potvrdila, že väčšina vodičov signál bielou palicou zo strany nevidiaceho či slabozrakého chodca pozná a vie, že mu treba zastaviť.

14.10.2021 06:00 , aktualizované: 17:57
debata (1)

Skonštatoval to organizátor akcie – Únia nevidiacich a slabozrakých Slovenska (ÚNSS) s tým, že počas štvrtka zaregistrovali 5188 áut, z toho figurantom 4170 vodičov zastavilo a 1018 nevidiaceho ignorovalo.

Sumárne čísla podľa únie ukazujú, že na signál figuranta nezastavilo 19,6 percenta vodičov. Oproti roku 2019 ide o mierne zhoršenie, v ňom totiž vodiči dosiahli v celkových výsledkoch 18,8 percenta. „V Nitrianskom kraji nezastavilo nevidiacemu len 7,1 percenta vodičov. Naopak, štatisticky najhorším je Bratislavských kraj, v ktorom až 27,2 percenta vodičov odignorovalo signalizáciu figuranta,“ spresnila ÚNSS.

Kým v roku 2019 bolo do akcie zapojených 50 miest a 55 priechodov, do tohto ročníka bolo spočiatku prihlásených 37 miest a 41 priechodov. „Žiaľ, zhoršujúca sa situácia v regiónoch spôsobila, že naši figuranti spolu s hliadkami dopravnej polície boli napokon v 33 mestách a na 38 priechodoch po celom Slovensku,“ spresnila hlavná koordinátorka Dňa bielej palice Ivana Frčová.

Biela palica nevidiacim a slabozrakým ľuďom pomáha pri orientácii v priestore, je ako predĺžená ruka a vydáva špecifické zvuky pri kontakte s rôznymi materiálmi. Na druhej strane pomáha ľuďom v okolí identifikovať nevidiaceho človeka. Človek s poruchou zraku pred prechodom cez cestu vystrie palicu smerom do vozovky asi na úrovni pása a tým signalizuje, že chce prejsť na druhú stranu.

„Myslím, že ohľaduplnosť vodičov sa rokmi zlepšuje,“ hovorí Michaela Dlhá z Únie nevidiacich a slabozrakých Slovenska, ktorá má len zvyšky zraku. Na uliciach však podľa nej robia problémy cyklisti a najnovšie aj ľudia na elektrických kolobežkách, ktorí s nimi jazdia po chodníkoch.

„Išla som po ulici a nezodpovedný kolobežkár ma skoro nabral. Ešteže tam boli ľudia, ktorí ma odtiahli nabok,“ porozprávala Dlhá pre Pravdu.

VIDEO: Čo všetko symbolizuje biela palica.

Video

Podľa nej by sa mala zvýšiť aj ochota ľudí, aby človeku so zrakovým postihnutím povedali aspoň to, či už môže prejsť cez cestu. „Aj vodič, ak chce dať znamenie človeku, že môže prejsť, nemal by naňho trúbiť, lebo toho sa človek zľakne a nevie, či má stáť alebo ísť. Ak naňho bliká, nevidiacemu je to na nič. Mal by radšej otvoriť okno a zakričať naňho, že môže ísť,“ hovorí.

„Ak chcete pomôcť nevidiacemu na ulici, oslovte ho a opýtajte sa, či niečo nepotrebuje. Prípadne ak na vás nereaguje, dotknite sa jeho predlaktia alebo ramena, aby vedel, že hovoríte naňho. Nevidiaci vám sám najlepšie povie, čo potrebuje a ako mu pomôcť,“ priblížila Dlhá. Pripomína, že nie je vhodné človeka niekam tlačiť alebo ťahať a snažiť sa ho nasilu napríklad previesť cez cestu, ak o to nepožiada.

Tento rok biela palica oslavuje 90. narodeniny. Prvýkrát ju zaviedli ako výraznejšie označenie nevidiacich vo Francúzsku v roku 1931. „Postupne sa šírila do celého sveta a v 60. rokoch Organizácia spojených národov vyhlásila 15. október za Deň bielej palice,“ povedal predseda Únie nevidiacich a slabozrakých Slovenska Branislav Mamojka.

Nevidiaci podľa neho používajú dlhšiu a slabozrakí kratšiu navigačnú palicu. "Ňou vyskúšajú terén a posúdia, či môžu bezpečne ísť ďalej. V súčasnosti už existuje veľa rôznych orientačných pomôcok, napríklad GPS so zvukovým výstupom alebo rôzne ultrazvukové senzory, ale žiadne zariadenie nie je dostatočne presné, aby vedelo identifikovať všetky schodíky, hrbolčeky na ceste a podobne.

Výdobytky techniky sú dobrým doplnkom, ale nenahradia bielu palicu," tvrdí nevidiaci Mamojka. Doplnil, že podľa dostupných údajov sú v európskych krajinách priemerne 1,5 až 2 percentá ľudí nevidiacich alebo ťažko slabozrakých. Na Slovensku je to podľa neho 50– až 70-tisíc ľudí.

Skúšali aj šoférovať

„Tento rok sme prvýkrát realizovali akciu, počas ktorej sme umožnili nevidiacim a slabozrakým šoférovať. Bolo to mimo cestnej premávky, s inštruktorom z autoškoly a vo vozidle s dvojitým ovládaním. Tak si mohli aj títo ľudia vyskúšať, aké je viesť motorové vozidlo,“ priblížil Tomáš Vrábel z policajného prezídia, ktorý má v gescii bezpečnosť cestnej premávky.

„Predtým sa s inštruktorom dohodli, aké signály budú používať. Napríklad inštruktor nevidiaceho navigoval podľa polohy ručičiek na hodinách, ako má točiť volantom,“ vysvetlil Vrábel. Aj on si vyskúšal viesť auto s okuliarmi, ktoré zhoršovali videnie. „Už pri malých rýchlostiach to bolo veľmi ťažké,“ tvrdí. Preto musí každý, kto robí vodičský preukaz, absolvovať test zrakovej spôsobilosti. Vrábel tiež pripomína, že keď sa nevidiaci a slabozrakí chodci pohybujú s bielou palicou, upozorňujú ňou na seba a pomáhajú predchádzať kolíziám.

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #nevidiaci #biela palica