Gröhling ohlásil reformný skok, cieľom je posunúť školstvo do 21. storočia

Od štvrtka nastáva reformný školský skok, cieľom je posunúť školstvo do 21. storočia. Počas štvrtkovej tlačovej konferencie to uviedol minister školstva, vedy, výskumu a športu SR Branislav Gröhling (SaS) s tým, že základom zmien v školstve sú tri hlavné zákony, ktoré schválila Národná rada SR.

21.10.2021 11:19 , aktualizované: 11:55
Gröhling Síthová, Zamanová Foto: ,
Zľava: Štátna tajomníčka ministerstva školstva pre národnostné školstvo, inkluzívne a celoživotné vzdelávania Svetlana Síthová, minister školstva, vedy, výskumu a športu SR Branislav Gröhling a poslankyňa NR SR Anna Zamanová (SaS).
debata (110)

Ide o novely školského zákona, zákona o pedagogických a odborných zamestnancoch a zákona o odbornom vzdelávaní a príprave. Vďaka novelám zákonov bude možné zmeniť obsah vzdelávania, výrazne digitalizovať školstvo, podporiť inkluzívne vzdelávanie či skvalitniť vzdelávanie učiteľov.

VIDEO: Minister Gröhling o zásadnej reforme školstva.

Video

Novely trojice zákonov predstavujú kostru pre reformy v školstve. Minister školstva uviedol, že dokopy ide o približne stovku zmien. „Čakajú nás najväčšie reformné mesiace v školstve. Budeme ich zavádzať do praxe cez zmeny v učive, na ktorých už teraz robí vyše 300 pedagógov a odborníkov, cez kvalitnejšie vzdelávanie učiteľov alebo cez investície a reformné plány z plánu obnovy. Mnohé viditeľné úpravy už aj zavádzame, ďalšie postupne budeme,“ uviedol šéf rezortu školstva.

Rozvoj kritického myslenia či finančnej gramotnosti

Hlavným cieľom reformy obsahu vzdelávania je, aby všetko, čo sa deti v školách naučia, vedeli využívať v praxi. Učivo sa prispôsobí podľa šéfa rezortu školstva dnešnej dobe a odstráni sa prílišné memorovanie poučiek. Pozornosť sa presunie na rozvoj schopností, kritického myslenia, digitálnej, environmentálnej či finančnej gramotnosti u žiakov.

Ďalšou zmenou je aj kvalitné vzdelávanie učiteľov. „Kvalitné vzdelávanie učiteľov veľmi často robili mimovládne organizácie spolu s učiteľmi z praxe, preto v zákone umožňujeme vzdelávanie aj pre neštátnych poskytovateľov,“ dodáva minister. Vzdelávať učiteľov už nebudú podľa Gröhlinga úradníci, ale učitelia z praxe. Vzniknúť v tejto súvislosti má aj 40 regionálnych centier, dve z nich sú už vytvorené.

Vznikne „katalóg inovácií“

Ďalšie zmeny nastanú v oblasti podpory inovácií a modernizácie výučby. Na jednom mieste budú zhromaždené nové spôsoby vzdelávania, osvedčené metódy a prístupy k modernej výučbe v podobe „katalógu inovácií“. Školy budú môcť tieto prístupy automaticky zaviesť do svojej výučby bez ďalšieho schvaľovania.

UK / Univerzita Komenského / Čítajte viac Oklamal Gröhling vysoké školy? Univerzita Komenského ide znovu protestovať

Vznikla aj nová pozícia školského digitálneho koordinátora, ktorý má na starosti vzdelávanie učiteľov aj žiakov vo využívaní digitálnych technológií a v ich zavádzaní do výučby. Už teraz sa v školách táto pozícia pilotne zavádza a záujem o ňu prejavilo 414 škôl.

Zmeny sa dotknú aj systémovej podpory žiakov so znevýhodnením. Zákony definujú pojem inkluzívne vzdelávanie. Vďaka reforme poradenského systému budú mať žiaci podľa ministra školstva dostupnejšiu starostlivosť a odborné poradenstvo.

Maturity sa nezrušia

Maturitná skúška sa v tomto školskom roku bude konať a nebude zrušená, uviedol ďalej Gröhling. „Budeme sa pozerať na obsah jednotlivých skúšok, budeme sa pozerať na to, ako budú zostavené komisie,“ povedal šéf rezortu školstva. V súčasnej situácii, keď je už určité percento žiakov aj učiteľov zaočkované, maturitná skúška podľa slov ministra školstva bude.

V súvislosti so zrušením maturitnej skúšky 2022 už vznikla aj petícia, pod ktorou je aktuálne podpísaných viac ako 16 200 ľudí. Signatári petície tvrdia, že prichádza do úvahy možnosť maturít formou priemeru známok za uplynulé štyri roky štúdia. Poukazujú tiež na to, že im chýba množstvo vedomostí. Na akúkoľvek redukciu učiva alebo jeho dobiehanie je už teraz podľa signatárov petície priveľmi neskoro.

Zvyšovanie platov je otázne

Gröhling verí, že v nasledujúcich týždňoch dospeje v súvislosti so zvyšovaním platov učiteľov k pozitívnemu výsledku. Šéf rezortu chce, aby k zvyšovaniu platov učiteľov došlo. „Je mi ťažko povedať, či to bude alebo nie,“ uviedol šéf rezortu školstva. Ako doplnil, nezávisí to len od neho. V tejto súvislosti rokuje nielen s ministrom financií Igorom Matovičom, ale aj s predsedom vlády Eduardom Hegerom (obaja OĽANO).

Nespokojnosť s tým, že sa v návrhu rozpočtu na rok 2022 nemyslelo na zvyšovanie platov učiteľov, vyjadril napríklad Odborový zväz pracovníkov školstva a vedy na Slovensku, ale aj Slovenská komora učiteľov.

110 debata chyba
Viac na túto tému: #školstvo #reforma školstva #Branislav Gröhling