Národný dopravca – Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) s ich zaradením do prevádzky musel počkať na ukončenie technicko-bezpečnostných skúšok a skúšok kompatibility s infraštruktúrou. Celý proces sa aj kvôli pandémii a tiež omeškanej rekonštrukcii trate zľahka predlžil. Všetkých päť ozubnicových elektrických jednotiek (OEJ) bolo dodaných spolu s multifunkčným rušňom a pluhom. Ako prvá vyrazila na trať ráno zubačka Stredohrot, ktorá smerovala do Tatranskej Lomnice. Následne druhá zubačka s názvom Kostolík vyrazila z popradskej stanice na Štrbské Pleso.
„Vďaka svojmu hybridnému pohonu môžu vozidlá jazdiť ako na klasickej trati TEŽ (Štrbské Pleso – Starý Smokovec – Poprad/Tatranská Lomnica), tak aj na ozubnicovej trati OŽ (Štrba – Štrbské Pleso). „Prevádzka na ozubnicovej trati je plánovaná v horizonte niekoľkých týždňov. Podľa doterajších plánov by mali moderné vozidlá nahradiť legendárne „zubačky“ na OŽ začiatkom budúceho roka. Zatiaľ budú jazdiť v jednočlennom radení. Schválenie dvojitého radenia je naplánované súčasne s ozubnicovým schválením. Po ich nasadení aj na ozubnicovej železnici poskytnú komfortné cestovanie na úrovni 21. storočia,“ povedal Tomáš Kováč, riaditeľ odboru komunikácie a hovorca ZSSK.
Zároveň dnešným dňom sa spúšťa v týchto vozidlách predaj cestovných lístkov využitím mobilných automatov. Platba za cestovné lístky je možná iba bezhotovostným spôsobom, teda platobnou kartou. Predaj cestovných lístkov priamo vo vlaku zabezpečuje ZSSK ako doplnkovú službu a prednostne odporúča nákup cestovného lístka on-line, ešte pred nástupom do vlaku.
Jednotky môžu jazdiť maximálnou rýchlosťou 80 km/h. Každá z nich ponúka 91 miest na sedenie, 2 miesta pre invalidné vozíky, multifunkčné časti pre bicykle a detské kočíky. Vybavené sú modernými bezpečnostnými a informačnými systémami, kamerovým systémom a systémom na anonymné počítanie cestujúcich. Samozrejmosťou je klimatizácia, elektrické zásuvky či wi-fi pripojenie na internet. Nesú mená piatich málo známych tatranských štítov – Bradavica, Kostolík, Stredohrot, Ganek a Vysoká.
Projekt v hodnote 38,8 milióna eur je z najväčšej časti financovaný z Kohézneho fondu EÚ, ďalej zo štátneho rozpočtu a z vlastných zdrojov ZSSK.