Pokračovanie článku: Tender na transportéry za dve miliardy majú dostať Fíni. Obídu Česi naprázdno?

Česko verzus Fínsko. PANDUR II verzus PATRIA

V testovaní obstáli obe vozidlá. Z ich porovnania ale napokon vyšlo lepšie Fínsko. „Ponuka Českej republiky s vozidlom PANDUR II 8 × 8 SK od výrobcu Tatra Defence Vehicle spĺňa vo väčšine údajov požadované parametre. V prípade hodnotenia len samotnej ceny obstarania vozidiel je cenová ponuka Českej republiky najvýhodnejšia,“ konštatuje analýza ministerstva obrany.

V konfigurácii s vežou Turra-30 vyrábanej spoločnosťou EVPÚ z Novej Dubnice a s kanónom GTS-30/A by 76 transportérov PANDUR II vyšlo na 432 miliónov eur vrátane 20-ročného životného cyklu spolu s výcvikom a logistikou. V rovnakej konfigurácii by 76 transportérov PATRIA AMVXP stálo spolu s 20-ročným životným cyklom 405 miliónov eur.

„Zhrnutím všetkých dostupných podkladov sa fínska ponuka s vozidlom PATRIA AMVXP od výrobcu PATRIA Oy javí ako ponuka, ktorá v najväčšej miere spĺňa požiadavky Ozbrojených síl SR na bojové obrnené vozidlo na kolesovom podvozku 8 × 8. Vozidlo spĺňa bez kompromisov všetky požadované technické parametre vrátane tých, ktoré boli stanovené ako kľúčové/prioritné z hľadiska použitia pre potreby Ozbrojených síl SR,“ uzavreli analytici ministerstva obrany.

„V cenovom hodnotení posunul ponuku českej strany na druhé miesto fakt vyšších nákladov na prevádzku vozidiel a životný cyklus, ktoré boli potvrdené aj po dodatočnom spresnení údajov. Pre zabezpečenie schopnosti plávania vozidla PANDUR II 8 × 8 SK v konfigurácii s balistickou ochranou na úrovni tri je nevyhnutné vykonať úpravu vozidla aplikovaním plavákov, ktoré rozširujú šírku vozidla o jeden meter. Zároveň protimínová ochrana zostáva na nedostatočnej úrovni 3a. Rizikovým faktorom je, že na zostavenie vozidla v konfigurácii požiadaviek Slovenska bude potrebný dlhší čas. Toto riziko môže predĺžiť čas potrebný na dodávku prvých overovacích vozidiel na vykonanie vojskových skúšok,“ dôvodní analýza.

„Ponuka fínskej strany bola zároveň vyhodnotená na prvom mieste v bodovom hodnotení všetkých jednotlivých častí. Zaslaná ponuka bola spracovaná prehľadne v zmysle požiadavky, čo dáva veľký predpoklad eliminácie prípadných skrytých nákladov pri uzatváraní kontraktu. V ponuke fínskej strany boli definované aj variantné riešenia vežového kompletu, kanóna a navrhnuté a vyčíslené možnosti technických riešení požiadaviek ministerstva obrany,“ vyhodnotili analytici.

Fínskej Patrii pomohol aj fakt, že podvozková časť bola za predchádzajúceho vedenia ministerstva obrany vyvíjaná aj v spolupráci s Ozbrojenými silami SR a veľa špecifických požiadaviek bolo zapracovaných do tejto ponúkanej verzie.

„V tejto fáze nákupu vozidiel by bolo eliminované riziko časového zdržania vyvíjania technických a konštrukčných riešení. Vozidlo svojimi technologickými parametrami vytvára rezervu výkonu pre zaťažovanie konštrukcie pre ostatné požadované varianty vozidiel a v dohľadnej dobe by nebolo nutné zásadne meniť výkonové parametre. Zásadným faktom je aj skutočnosť, že pri preferovanej požiadavke na schopnosť plávať pri požadovanej balistickej a mínovej odolnosti (3; 3a/b) nie je nutná konštrukčná úprava vozidla,“ približuje rezort obrany dôvody preferovaného výberu.

© Autorské práva vyhradené

84 debata chyba
Viac na túto tému: #armáda