Minister obrany Jaroslav Naď (OĽaNO) predložil vláde svoje rozhodnutie na nákup fínskych vozidiel Patria a čaká ho už len uzatvorenie medzirezortného pripomienkovania. V tom sa však proti jeho vyhodnoteniu našli viaceré zásadné výhrady. Niektoré z nich prišli aj z ministerstva financií pod vedením Naďovho straníckeho šéfa Igora Matoviča.
Naď po rokovaní vlády spresnil, že Slovensko kúpi fínske vozidlá Patria AMVXP, ktoré obstáli vo vyhodnotení najlepšie. Celková cena za zákazku vrátane vozidiel infraštruktúry a munície je 447 miliónov eur. „Vzhľadom na charakter medzivládneho kontraktu mám mandát podpísať zmluvu s fínskou vládou do konca septembra tohto roku,“ uviedol Naď. Prvé vozidlá majú prísť do ôsmich mesiacov od podpísania kontraktu.
Základ armády za 1,8 miliardy
Ministerstvo obrany pôvodne plánovalo nakúpiť 76 kusov bojových obrnených vozidiel 8×8 (BOV 8×8) za 332,2 milióna eur. Napokon však aj v dôsledku rýchlo rastúcich cien stúpla celková obstarávacia hodnota zákazky na 393 miliónov eur s DPH.
Osemkolesové transportéry spolu so 152 kusmi pásových obrnených vozidiel v predpokladanej hodnote 1,739 miliardy majú tvoriť základ Ozbrojených síl Slovenskej republiky. Sériová výroba vozidiel a ich postupné dodávky s logistickou podporou v zmysle uzatvorených zmlúv by sa mali uskutočniť medzi rokmi 2023 a 2028.
Ako najvýhodnejšia vyšla podľa zverejnenej štúdie uskutočniteľnosti obstarania fínska ponuka na 76 kusov vozidiel Patria AMVXP. Patria tesne predbehla českú ponuku s vozidlom PANDUR II od spoločnosti Tatra Defence Vehicle zo skupiny zbrojára Michala Strnada Czechoslovak Group.
Minister Naď avizoval, že materiál na schválenie vláde predloží do konca marca. Ministerstvo pre Pravdu potvrdilo, že termín stihne. „Rozhodli sme sa v najbližších týždňoch navrhnúť vláde akvizíciu vozidiel Patria,“ povedal Naď ešte 18. marca.
Len všeobecné hodnotenie
Ministerstvo už uzatvára vyhodnocovanie medzirezortného pripomienkového konania. Aj vzhľadom na len týždňovú lehotu sa doň zapojili len ministerstvo financií, ministerstvo hospodárstva, ministerstvo dopravy a Združenie bezpečnostného a obranného priemyslu Slovenskej republiky (ZBOP). Prišlo 54 pripomienok, z toho 39 zásadných. Zo zverejneného materiálu však nie je možné určiť, či ministerstvo obrany niektoré pripomienky akceptovalo a požadované zmeny zapracovalo alebo nie.
Najmä ZBOP bolo k analýze ministerstva obrany dosť kritické. „Hodnotenie, ktoré je teraz obsahom tohto dokumentu, je vo väčšine kľúčových faktorov iba všeobecné a popisné, čo neumožňuje exaktné porovnanie predložených ponúk,“ sťažuje sa združenie.
Pri svojej kritike sa opierajú o samotný text analýzy ministerstva obrany. Konštatuje sa v nej: "Krajiny poskytli nekonzistentné údaje o cene súprav náhradných dielcov, ako aj nákladov na životný cyklus. Údaje neboli dodané alebo ich dodali vo formáte, ktorý nebolo možné štandardizovane vyhodnotiť. Údaje o cenách za súpravy náhradných dielcov tak neboli brané do úvahy pri výpočte celkových životných nákladov vozidiel.“
Zbrojárske združenie preto požaduje doplniť spôsob výpočtu životného cyklu, pretože má zásadný vplyv na ceny vozidiel, a teda aj poradie porovnávaných ponúk. „Vzhľadom na to, že výpočet celkových životných nákladov vozidiel je reálne parametrom, ktorý z hľadiska ceny, a tým aj z hľadiska určenia konečného poradia predložených ponúk je parametrom zásadným, je potrebné spôsob jeho výpočtu úplne transparentne a nespochybniteľne zo strany zadávateľa objasniť,“ zdôrazňujú zbrojári.
Opcia na ďalšie stovky
V tom im dáva za pravdu aj ministerstvo financií. „Dôveryhodnosť a overiteľnosť prevádzkových nákladov je v tejto fáze dôležitá, tieto náklady majú zásadný vplyv na celkové životné náklady vozidiel (TCO), a tým pádom na finálne cenové porovnanie alternatív,“ uviedol rezort financií v pripomienke.
Dôležitosť overiteľnosti životných nákladov vybraného vozidla rastie aj vzhľadom na opciu na budúce dodávky. Aj keď ministerstvo obrany v tejto fáze obstaráva len 76 vozidiel za necelej pol miliardy eur, súčasťou kontraktu je aj uzatvorenie opcie na dodávky vozidiel v ďalších fázach projektu. Dokopy tak ministerstvo od rovnakého dodávateľa má nakúpiť až 500 vozidiel v hodnote odhadom za 2,7 miliardy eur.
Všimlo si to aj ministerstvo financií a požiadalo preto o doplnenie odhadu nákladov na ďalšie štyri plánované fázy obstarávania, ktoré sú súčasťou opcie. „Porovnanie celkových nákladov na jednotlivé fázy a nákup 500 vozidiel ako celok môže byť dôležitým meradlom pri finančnom porovnaní alternatív,“ uviedol rezort financií v pripomienke.
Ministerstvo obrany si však za výsledkom svojho vyhodnotenia stojí a naznačuje, že výhrady voči nemu sú motivované skôr sklamaním českej zbrojovky. „Ide o materiál reflektujúci požiadavky Ozbrojených síl SR a tiež princípy transparentnosti a hodnoty za peniaze. Navyše, vyhodnocovanie všetkých prijatých ponúk vykonala komisia Ministerstva obrany SR, ktorá mala spolu so stálymi členmi a externými poradcami približne 60 členov. Stanovisku preto plne dôverujeme, a to bez ohľadu na nekompetentné spochybňovanie procesu výberu zo strany neúspešnej spoločnosti,“ dodala hovorkyňa rezortu obrany Martina Kovaľ Kakaščíková.