Sankcie za rýchlosť či telefonovanie za volantom sa majú sprísniť

Sankcie za výrazné prekročenie rýchlosti či za telefonovanie za volantom sa majú sprísniť. Vyplýva to z navrhovanej novely zákona o cestnej premávke, ktorú v stredu odobrila vláda. Legislatívu musí ešte schváliť Národná rada (NR) SR.

06.04.2022 11:53 , aktualizované: 17:25
debata (14)

Medzi porušenia pravidiel cestnej premávky závažným spôsobom sa má zaradiť držanie a obsluhovanie telefónu bez systému „voľné ruky“ počas vedenia vozidla. „Zvýšia sa horné hranice pokút v blokovom (zo 100 na 150 eur) i riadnom správnom konaní (z 200 na 300 eur). Zároveň bude možné za tento priestupok uložiť zákaz činnosti a porušenie sa bude rátať medzi tri závažné priestupky počas 12 mesiacov,“ priblížila Marta Fabianová z tlačového odboru Ministerstva vnútra (MV) SR.

Prísnejšie sankcie sa majú týkať aj vodičov, ktorí budú opakovane výrazne prekračovať rýchlosť. A to v obci minimálne o 50 kilometrov za hodinu a mimo obce o najmenej 60 kilometrov za hodinu. Takéto prekročenie rýchlosti sa má tiež zaradiť medzi porušenia pravidiel cestnej premávky závažným spôsobom.

„Znamená to, že sa bude rátať medzi tri závažné priestupky počas 12 mesiacov, keď sa už vodič musí podrobiť opatreniam ako napríklad doškoľovací kurz v autoškole, preskúšaniu odbornej spôsobilosti či preskúmaniu zdravotnej alebo psychickej spôsobilosti,“ spresnila. Výška pokuty sa v tomto prípade nemení. V blokovom konaní je najprísnejšia peňažná pokuta za rýchlosť od 250 do 800 eur, pri riadnom konaní je to od 500 do 1000 eur.

Minimálny vek na získanie vodičského preukazu C, CE, D, DE sa má znížiť

Vodičské preukazy C a CE by mohli získavať už vodiči vo veku 18 rokov namiesto súčasných 21. Pri vozidlách skupín D a DE by sa mal minimálny vek znížiť z 24 na 21 rokov. Podmienkou má byť absolvovanie kurzu základnej kvalifikácie. Slovenská legislatíva sa tak má zosúladiť so smernicou Európskej únie. Vyplýva to z novely zákona o cestnej premávke, ktorú v stredu schválila vláda.

„Vodičské oprávnenie skupiny D a DE, ktoré bolo udelené po dovŕšení veku 21 rokov a jeho držiteľ získal len zrýchlenú základnú kvalifikáciu, bude do dovŕšenia veku 23 rokov oprávňovať len na vedenie vozidiel pravidelnej autobusovej dopravy na autobusovej linke, ktorá nepresahuje 50 kilometrov,“ dopĺňa rezort. Dané obmedzenia majú platiť do dovŕšenia základného minimálneho veku na vedenie motorových vozidiel skupiny D a DE, teda do 24 rokov.

Príslušníci ozbrojeného bezpečnostného zboru, ozbrojeného zboru, Hasičského a záchranného zboru alebo profesionálni vojaci, ktorí získajú vodičský preukaz na skupiny C a D v skoršom veku, ako je základný minimálny vek, by ich mali môcť využívať iba na území Slovenskej republiky.

Medzi podmienky na udelenie vodičského oprávnenia by sa malo doplniť aj preskúmanie zdravotnej spôsobilosti osobitne vo vzťahu k závislosti od alkoholu, inej návykovej látky alebo liečiva a odbornému poradenstvu, ak žiadateľ v priebehu posledných piatich rokov ako vodič motorového vozidla bez vodičského oprávnenia porušil pravidlá cestnej premávky požitím alkoholu alebo inej návykovej látky alebo odmietnutím podrobiť sa vyšetreniu na ich zistenie.

Vodičské oprávnenie skupiny B by sa mohlo rozšíriť na vozidlá s pohonom na alternatívne palivá do 4250 kilogramov.

Minister vnútra Roman Mikulec (OĽANO) po rokovaní vlády pripustil, že nižší vek vodičov autobusov a kamiónov môže zvýšiť riziko nehodovosti. Zároveň však pripomenul, že záujemca bude musieť absolvovať aj špeciálne školenia a skúšky. Ako objasnil, hlavným dôvodom zmeny vekovej hranice je nedostatok vodičov.

14 debata chyba
Viac na túto tému: #vodičský preukaz #pokuty za rýchlosť