O dodávky transportérov sa bijú Nemci so Švédmi

Vyhrali historický tender na pásové transportéry Nemci? Až 152 kusov pásových bojových obrnených vozidiel v hodnote 1,739 miliardy eur má údajne získať nemecká spoločnosť Rheinmetall s vozidlom LYNX KF41. Tvrdí to nemecký vojenský portál European Security and Defence. Moldava nad Bodvou, kde chce Rheinmetall postaviť svoj nový závod, by sa tak mohla stať novým centrom zbrojárskej výroby na Slovensku.

, 26.05.2022 14:38, aktualizované: 20:33
debata (11)

Vyhrali historický tender na pásové transportéry Nemci alebo Švédi? Až 152 kusov pásových bojových obrnených vozidiel v hodnote 1,739 miliardy eur má podľa nemeckého vojenského portálu European Security and Defence získať nemecká spoločnosť Rheinmetall s vozidlom LYNX KF41. Rezort obrany však zverejnil dokument, podľa ktorého v skúškach najlepšie obstál švédsky transportér CV90.

VIDEO: Pásový transportér Lynx KF41.

Tender na obstaranie nových pásových obrnených transportérov oznámilo slovenské ministerstvo obrany ešte vlani na jeseň. Už niekoľko mesiacov prebieha vyhodnocovanie zaslaných ponúk od výrobcov a do predvýberu postúpili už len traja najlepší uchádzači – nemecké vozidlo LYNX, španielske ASCOD a švédske CV90.

Trojica vozidiel už bola aj otestovaná vo Vojenskom technickom a skúšobnom ústave na Záhorí, kde absolvovali strelecké, ergonomické, jazdné skúšky, ako aj skúšky jazdných vlastností a technických parametrov. Rozhodnúť sa má ministerstvo obrany do konca júna, keď plánuje predložiť vláde odporúčanie na nákup vozidiel.

„Urobíme všetko pre to, aby sme do konca júna na vládu predložili konkrétny návrh, tak ako sme to sľúbili. Je to presne v súlade s plánom a všetko ide presne podľa harmonogramu,“ ubezpečil minister obrany Jaroslav Naď (OĽaNO) 5. mája po stretnutí so zástupcami spoločností slovenského obranného priemyslu v priestoroch spoločnosti Konštrukta Defence v Dubnici nad Váhom.

Aj keď má ministerstvo ešte viac ako mesiac času, v zásade by už malo byť rozhodnuté. V súčasnosti by mal rezort pracovať už len na príprave analytického materiálu. „Výsledky skúšok budú zapracované do pripravovanej štúdie uskutočniteľnosti, ktorej zverejnenie je plánované na konci mája 2022,“ informovalo ministerstvo obrany ešte 11. mája.

Nemecký portál European Security and Defence v texte Česká a slovenská vojenská priemyselná spolupráca naznačuje, že prebiehajúci tender na pásové obrnené vozidlá za 2 miliardy eur vyhrá nemecká spoločnosť Rheinmetall. „Nemecká spoločnosť Rheinmetall vyhrala tender na dodávku 152 kusov KF41 LYNX,“ uvádza autor článku, v ktorom ďakuje hovorkyni ministerstva obrany Martine Kovaľ Kakaščíkovej za pomoc pri príprave článku.

Ministerstvo obrany na otázky denníka Pravda v súvislosti s článkom na nemeckom portáli zareagovalo stručne. „Projekt je síce vo svojej finálnej fáze, no ako sme informovali, návrh vláde na začatie procesu obstarávania pôjde až koncom júna," napísala hovorkyňa Kovaľ Kakaščíková. „Informácia sa teda nezakladá na oficiálnych vyjadreniach. A kým nebude proces sfinalizovaný, ide o špekuláciu," dodala.

Rezort však v čase, keď odpovedal na otázky Pravdy, uverejnil na svojej webovej stránke štúdiu uskutočniteľnosti, z ktorej vyplýva, že po vyhodnotení všetkých kritérií najlepšie obstálo vozidlo CV90 švédskeho výrobcu.

Prvé kusy nových pásových vozidiel chce ministerstvo obrany získať už začiatkom roku 2024. Spolu so 76 kusmi fínskych osemkolesových transportérov Patria AMVXP v hodnote 447 miliónov eur majú pásové obrnené vozidlá tvoriť základ pozemných síl. Súčasťou kontraktu na fínske transportéry 8×8, ktorý 30. marca schválila vláda, je aj uzatvorenie opcie na dodávky vozidiel v ďalších fázach projektu. Dokopy tak môže ministerstvo od Fínov nakúpiť až 500 osemkolesových vozidiel v odhadovanej hodnote 2,7 miliardy eur.

„Takéto vozidlá sú základom Ozbrojených síl akejkoľvek armády NATO alebo Európskej únie. Keď nemáme toto, nemáme základ Ozbrojených síl,“ vysvetlil štátny tajomník ministerstva obrany Marian Majer vlani pri vyhlásení obstarávania. „Tieto dva modernizačné projekty vytvoria kostru ťažkej mechanizovanej brigády ako nášho najdôležitejšieho cieľa spôsobilostí v rámci NATO,“ zdôrazňuje ministerstvo obrany.

VIDEO: Pásove bojové vozidlo LYNX nemeckého koncernu Rheinmettal na výstave IDEB.

Najskúsenejší

V projekte pásových bojových obrnených vozidiel do konca januára predložilo ponuky Maďarsko, Švédsko, Poľsko a Španielsko. Ministerstvo obrany ich vyhodnocovalo z pohľadu štyroch kritérií. Samotná cena predstavuje 35 percent z hodnotenia, technické špecifikácie 30 percent a logistická podpora, teda kalkulácia životného cyklu techniky, bude mať pri vyhodnocovaní ponúk váhu 10 percent. Zapojenie domáceho zbrojárskeho priemyslu má tvoriť 25 percent hodnotenia.

V tomto projekte mali od začiatku najväčšiu šancu Nemci s vozidlom LYNX KF41 od spoločnosti Rheinmetall (prihlásená maďarskou vládou), vozidlo Ascod rakúskej zbrojovky Steyr a španielskej firmy Santa Bárbara Sistemas vyrábané spoločnosťou General Dynamics (GDELS) a napokon Švédi s vozidlom CV90 od spoločnosti BAE Systems.

Jednoznačne najväčšie skúsenosti majú švédske transportéry CV90, ktorých už bolo vyrobených viac ako 1 300. Okrem Švédska ich používa aj Nórsko, Fínsko, Švajčiarsko, Dánsko, Holandsko a Estónsko. Tri z týchto krajín so svojimi transportérmi roky pôsobili aj v Afganistane či africkej Libérii.

Naopak, konkurencia síce nemá také veľké skúsenosti, ale deklarujú, že ponúkajú vozidlá 21. storočia. Na rakúsko-španielskej platforme Ascod v súčasnosti funguje 112 vozidiel Ulan v Rakúsku a 261 vozidiel pod názvom Pizarro a vôbec prvým používateľom vozidla LYNX od Rheinmetallu by malo byť Maďarsko. To pritom podpísalo zmluvu na 218 vozidiel len v auguste 2020. Rheinmetall preto momentálne stavia v maďarskom meste Zalaegerszeg aj nové výrobné centrum.

Švédsky výrobca BAE Systems sa chystá v piatok vydať tlačovú správu, v ktorej bude reagovať na výsledky štúdie uskutočniteľnosti.

Zo štúdie uskutočniteľnosti

„Zhrnutím všetkých dostupných podkladov sa švédska ponuka s vozidlami CV9030 a CV9035 od výrobcu BAE Hägglunds AB javí ako ponuka, ktorá v najväčšej miere spĺňa požiadavky Ozbrojených síl na pásové bojové obrnené vozidlo. Vozidlo spĺňa všetky požadované technické parametre, vrátane tých, ktoré boli stanovené ako kľúčové/prioritné z hľadiska použitia pre potreby Ozbrojených síl,“ uvádza ministerstvo obrany v štúdii uskutočniteľnosti.

„Výhodou týchto vozidiel je aj fakt, že väčšina súčasných užívateľov a zároveň členov klubu CV90 neustále zlepšuje a vyvíja nové technologické riešenia subsystémov,“ uvádza ministerstvo. Tieto skutočnosti ponúkajú široký záber možností pri špecifikácii podsystémov a stanovovania najefektívnejších a ekonomicky najvýhodnejších riešení.

„Vozidlo svojimi technologickými parametrami vytvára rezervu výkonu pre zaťažovanie konštrukcie pre ostatné požadované varianty vozidiel a v dohľadnej dobe by nebolo nutné zásadne meniť výkonové parametre. Ponuka švédskej strany s 30 mm kanónom bola zároveň vyhodnotená na prvom mieste v bodovom hodnotení všetkých jednotlivých častí,“ vysvetľuje rezort obrany.

Celkové predpokladané náklady na obstaranie PBOV a POV v prvej fáze s odhadovanými nákladmi na infraštruktúru v sume 35 miliónov eur sú v závislosti od vybranej ponuky v rozmedzí od 1 669 093 939 eur s DPH do 1 854 089 739 eur s DPH.

© Autorské práva vyhradené

11 debata chyba
Viac na túto tému: #armáda SR #obrnené transportéry #Rheinmetall
Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy