Vozidlo CV90 bolo vyvinuté v 90. rokoch vo Švédsku. Odvtedy sme už pri 5. generácii, na ktorej sme odpracovali viac ako dva milióny inžinierskych hodín. Dnes je CV90 plne digitalizované. Vo vozidle je infraštruktúra, ktorej súčasťou je 15 rôznych denných a nočných senzorov, radary, automatická zbraň s programovateľnou muníciou, takže môžete poraziť bezpilotné prostriedky. K dispozícii je systém aktívnej ochrany, ktorý vás ochráni pred ručnými protitankovými granátometmi alebo ručnými tankovými riadenými strelami. Ste tiež vybavení protitankovými riadenými strelami, ktoré dokážu poraziť ťažké pancierovanie ako na tankoch. Je veľký rozdiel medzi modernými obrnenými bojovými vozidlami a staršími, ktoré sa v súčasnosti na Slovensku nahrádzajú.
Prečo len vaša spoločnosť predložila dve ponuky?
Dôvodom bolo, že ministerstvo obrany ako zákazník určilo minimálnu hlavnú výzbroj na 30 mm kanón. Dnes máme CV90 s 30 mm kanónom, ale aj CV90 s 35 mm kanónom. Chceli sme, aby sa zákazník mohol rozhodnúť, aký kaliber si zvolí, takže sme ponúkli dve možnosti. S 35 mm kanónom stačí menej nábojov na zničenie cieľa. Slovensko si zrejme vyberie 30 mm delo pre 8 × 8 kolesový transportér. Takže je na zákazníkovi, aby sa rozhodol, akú zbraň chce. To je jediný rozdiel v našich dvoch ponukách.
Pomohlo vám to?
V hodnotení sme obsadili prvé a zároveň druhé miesto. Takže si myslím si, že to pomohlo. Počas rokovaní sa dozvieme rozhodnutie vlády, či chce 30 alebo 35 mm kanón.
Ako vnímate celú súťaž slovenského ministerstva obrany?
Zákazník ukázal obrovskú transparentnosť. Je to profesionálny zákazník zameraný na požiadavky, na ktorých záleží. Bolo teda menej požiadaviek ako pri iných obstarávaniach vo všeobecnosti. Boli to len základné požiadavky, ktoré ponechali dodávateľov, aby prišli s riešeniami a prezentovali to, čo majú. Zákazník sa zameral na správne požiadavky, čo znamená, že tam mohli ušetriť aj určitý čas v celom procese. Bolo to užitočné. Boli veľmi profesionálni. Aj v štúdii uskutočniteľnosti sme videli, že si urobili analýzu citlivosti a som rád, že sme vyšli ako víťazi.
Je v dôsledku týchto otvorených požiadaviek niečo špeciálne na ponúkaných vozidlách CV90 v porovnaní s inými krajinami?
Bude to najmodernejšie vozidlo CV90 s označením MarkIV. Má teda zlepšenia oproti predávanej verzii s označením III. Robili sme dôležité zlepšenia pre holandskú armádu, ktoré prinesieme so sebou aj na Slovensko.
Analýza ministerstva obrany dospela k záveru, že CV90 je najlepšie vo všetkých hodnotených kategóriách. Prekvapilo vás to?
Nebol som prekvapený. Vieme, na čom sme. To, čo ma možno prekvapilo, bol rozdiel v konečnom hodnotení, kde sme dosiahli až 99,67 percenta bodov, zatiaľ čo napríklad Lynx dostal len 90,50 percenta. Ten veľký rozdiel bol trochu prekvapením. Myslím, že naše vozidlo je jednoducho dobré. Vždy ide o kompromis medzi rôznymi aspektmi. Ale tiež sme sa veľmi sústredili na dobré priemyselné nastavenie spolupráce na Slovensku, na získanie dobrých partnerov a rozdelenie práce medzi viac spoločností namiesto zakladania jedného spoločného podniku. Za posledné roky sme sa naučili, že na Slovensku sú veľmi kompetentné a kvalifikované priemyselné podniky, ktoré dokážu veľmi dobre podporovať výrobu CV90.