Pokračovanie článku: Kandidáti na post šéfa RTVS predstavili svoje projekty

Badač: Z RTVS treba urobiť inštitúciu 21. storočia

Peter Badač počas verejného vypočutia... Foto: SITA, Brano Bibel
peter badač Peter Badač počas verejného vypočutia kandidátov na generálneho riaditeľa RTVS 13. júna 2022.

Súčasťou vízie kandidáta Petra Badača je urobiť z RTVS inštitúciu 21. storočia, posilniť jej postavenie na internete, budovať v nej silný a kvalitný tím. Počas vypočutia uchádzačov skonštatoval, že RTVS má byť moderným médiom verejnej služby. Zabúdať podľa neho netreba na jej produkčný potenciál či potenciál práce s deťmi a mládežou.

Čo sa týka personálneho zabezpečenia RTVS, vníma frustráciu zamestnancov a spolupracovníkov. Nemajú podľa neho vhodné podmienky na prácu. Problém vidí v neadekvátnom ohodnotení či pracovnom pomere na dobu určitú. Treba podľa neho zmapovať jednotlivé pozície, dôkladne zanalyzovať odmeňovací systému, rozpočet a následne systém zefektívniť. V otázke ochrany zamestnancov si vie predstaviť zavedenie inštitútu ombudsmana, ktorý by mohol fungovať napríklad pod Radou RTVS.

V súvislosti s organizačnou štruktúrou vidí Badač výhodu RTVS v disponovaní viacerými platformami. Poznamenal, že napríklad filmový dokument môže byť vyrobený aj ako podcast, prípadne sa dá prepísať do knižnej podoby a vydať. Preto chce zaviesť producentské centrá, aby sa potenciál produktov rozvíjal na viaceré platformy. Obmedziť nechce externú spoluprácu, no za primárne považuje vyťažiť interné kapacity.

Badač súhlasí so súčasným počtom programových služieb, upravil by však profiláciu ich okruhov. Pri televízii by Dvojku rozdelil na programovú službu pre rodiny a pre deti a mládež, pri Trojke by preformátoval program aj na špecifické cieľové skupiny. RTVS by mala byť podľa neho výraznejšie prítomná na internete, pričom by mohla byť prístupná okrem iného aj Slovákom žijúcim v zahraničí.

Podčiarkol, že RTVS musí byť otvorená verejnosti, transparentná, nezávislá, národná a spoľahlivá. „Nemala by sa naháňať len za sledovanosťou,“ podotkol. Potenciál inštitúcie vidí aj v boji s dezinformáciami. Začať by sa podľa neho dalo napríklad s podporou kritického myslenia pri detskom divákovi a pri mládeži. Vie si predstaviť tiež aktivity pre školy.

Rovnako si myslí, že moderné technológie nahrávajú zvyšovaniu kvality a množstva obsahu prístupného pre ľudí so zdravotným znevýhodnením, ale i národnostným menšinám. Napríklad systémy na automatický prepis by podľa neho mohli výrazne priblížiť rozhlasové vysielanie nepočujúcim.

Peter Badač

V roku 2007 ukončil štúdiá na Katedre produkcie a manažmentu na Filmovej a televíznej fakulte Vysokej školy múzických umení (VŠMU) v Bratislave. Vzdelanie si rozšíril na Katedre produkcie na Filmovej a televíznej fakulte (FAMU) Akadémie múzických umení v Prahe. Titul PhD. získal v roku 2017 na VŠMU s témou dizertácie Trendy vo vývoji nových televíznych seriálov. Absolvoval aj zahraničné študijné pobyty v Argentíne a v USA.

Po skončení vysokej školy pracoval v rokoch 2007 – 2008 ako asistent projektu Soukromé pasti a Kriminálka Anděl, ktoré sa vyrábali pre českú komerčnú televíziu Nova, následne pôsobil v rokoch 2008 – 2010 ako projektový manažér v Českej filmovej a televíznej akadémii v Prahe a od roku 2010 pôsobí ako producent vo filmovej produkčnej spoločnosti BFILM so sídlom v Bratislave. V roku 2015 bol programovým riaditeľom filmového festivalu Finále Plzeň.

4 debata chyba
Viac na túto tému: #RTVS #Jaroslav Rezník