Pokračovanie článku: Kandidáti na post šéfa RTVS predstavili svoje projekty

Záujem RTVS vidí Machaj v čo najširšom dosahu, no bez bulvarizácie

Ľuboš Machaj počas verejného vypočutia... Foto: SITA, Brano Bibel
ľuboš machaj Ľuboš Machaj počas verejného vypočutia kandidátov na funkciu generálneho riaditeľa RTVS. 13. jún 2022

Koncesionárske poplatky platia všetci, verejnoprávne médium by preto malo dostať obsah k čo najširšiemu okruhu odberateľov. Skonštatoval to kandidát na generálneho riaditeľa RTVS Ľuboš Machaj počas pondelkového verejného vypočúvania uchádzačov. Nejde podľa neho o to, aby RTVS vyhovovala dopytu verejnosti, a teda išla cestou bulvarizácie, ale aby poskytovala hodnotový program, ktorý diváci a poslucháči nemôžu nájsť inde.

Machaj skonštatoval, že rozhlas zažíva odliv poslucháčov. Ako príklad uviedol počúvanosť Rádia Slovensko, kde vidí problém najmä v odchode vo všetkých vekových kategóriách. Televízne spravodajstva RTVS podľa neho dosahuje sledovanosť len jednej štvrtiny konkurencie. Poznamenal, že práve verejnoprávne vysielanie by malo byť garanciou informácií a v súčasnej dobe aj najviac vyhľadávané. V online priestore je podľa neho RTVS takmer neschopná konkurencie.

Cestu do budúcna vidí v podpore kreatívnych produktov RTVS. K téme blížiaceho sa 100. výročia rozhlasu by sa podľa neho malo urobiť všetko pre vznik informačného spravodajského rádia s 24-hodinovým vysielaním. Pri televízii vidí viacero problémov. Nebola podľa neho dostatočne pripravená na spustenie spravodajskej :24. V rámci svojej vízie chce dosiahnuť, aby sa tento program stal spravodajským pilierom na Slovensku.

Pri športovom programe považuje za potrebné vyplniť vysielanie. Detský divák podľa neho patrí na všetky programové služby. Ako príklad uviedol prepojenie so športom, pretože deti podľa neho treba k športu motivovať. Priestor pre posilnenie vníma napríklad aj pri vysielaní pre rómsku menšinu a ďalšie.

Za dôležité označil Machaj hľadanie možností vyššieho príjmu RTVS a zefektívnenia výdavkov. Všetky financie v rozpočte sa podľa neho aktuálne využili na spustenie nových programov, no ohrozilo to stabilitu inštitúcie. Obáva sa vykrytia nákladov aj platov v závere roka. Financovanie RTVS ostane podľa neho najbližšie roky zrejme trojzložkové, teda cez koncesionárske poplatky, zmluvu so štátom a prostredníctvom reklamy.

Machaj tiež poznamenal, že rozhlas by mal byť lídrom nových technológií. Zabezpečiť terestriálne aj digitálne vysielanie považuje za pomerne nákladné. Myslí si, že proces prestupu na digitálne vysielanie bude na Slovensku trvať dlhšie.

Ľuboš Machaj

Po absolvovaní Filozofickej fakulty Univerzity Komenského (FiF UK), kde študoval na Katedre estetická výchova a slovenčina, nastúpil v roku 1978 do Československého rozhlasu v Bratislave. Začínal ako dramaturg v Hlavnej redakcii hier pre deti a mládež, potom pôsobil ako redaktor a moderátor relácie Pozor, zákruta!. V roku 1984 sa vrátil na pozíciu dramaturga rozprávkových hier, v ktorej pôsobil do roku 1990.

V rokoch 1990 až 1993 bol riaditeľom Bibiany, medzinárodného domu umenia pre deti v Bratislave, odkiaľ odišiel do Radia Twist, kde zastával post programového riaditeľa. V rokoch 2003 – 2006 bol šéfdramaturgom druhého programu Slovenskej televízie (STV). V roku 2006 zamieril opäť do Slovenského rozhlasu (SRo) na pozíciu riaditeľa sekcie programu.

Po spojení SRo a STV zastával v roku 2011 v RTVS post riaditeľa programu v STV. Od roku 2011 externe spolupracuje s RTVS na príprave programov ako napríklad Čo sa stalo s Robom Rothom, Bola raz jedna povesť alebo SK Dejiny.

4 debata chyba
Viac na túto tému: #RTVS #Jaroslav Rezník