VIDEO: CV90 – nové transportéry pre slovenskú armádu.
Tie boli z troch finálových ponúk vyhodnotené ako najvýhodnejšie pre slovenské ozbrojené sily. Za 152 kusov pásových bojových obrnených vozidiel a pásových obrnených vozidiel (PBOV a POV) chce rezort obrany zaplatiť necelých 1,7 miliardy eur.
„Som veľmi rád, že potom čo sa nám podarilo schváliť akvizíciu kolesových bojových obrnených vozidiel, sme urobili aj ďalší zásadný krok. Na základe analýz ministerstva obrany vláda súhlasila, že rezort obrany bude uzatvárať zmluvu so Švédskym kráľovskom na pásové obrnené vozidlá CV90 s 35 mm kanónom,“ vyhlásil minister obrany Jaroslav Naď (OĽaNO) počas utorňajšieho zasadnutia vlády.
„Zároveň by som chcel oznámiť, že schválená cena je nižšia ako očakávaná. Pôvodne sme predpokladali náklady na úrovni 1,739 miliardy eur, ale môžem potvrdiť, že schválená suma je 1,688 miliardy eur, vrátane vozidiel, výcviku, munície a potrebnej infraštruktúry, ktorú ešte bude treba vybudovať,“ doplnil Naď.
Prvé kusy nových pásových vozidiel chce ministerstvo obrany získať už začiatkom roku 2024. Spolu so 76 kusmi fínskych osemkolesových transportérov Patria AMVXP v hodnote 447 miliónov eur majú pásové obrnené vozidlá tvoriť základ pozemných síl. Hlavným subkontraktorom na Slovensku bude štátna spoločnosť ZŤS Špeciál, pričom celkovo sa do výroby a dodávok zapoja desiatky slovenských firiem.
„Budovať ťažkú mechanizovanú brigádu nie je len dlhodobý záväzok, ktorý predchádzajúce vlády neboli schopné naplniť. Je to reálna potreba ozbrojených síl. Aj na základe skúseností z Ukrajiny vidíme, že pozemné sily sú alfou a omegou v prípade obrany proti útočníkovi,“ zdôraznil Naď.
Tender na obstaranie nových pásových obrnených transportérov oznámilo ministerstvo obrany ešte vlani na jeseň. Niekoľko mesiacov prebiehalo vyhodnocovanie zaslaných ponúk od výrobcov a do predvýberu postúpili už len traja najlepší uchádzači – nemecké vozidlo LYNX, španielske ASCOD a švédske CV90.
Systém vyhodnotenia spočíval vo vyhodnotení štyroch hlavných oblastí, z ktorých boli vytvorené čiastkové vyhodnotenia. Čiastkové vyhodnotenia jednotlivých skupín určili poradie krajín s dosiahnutými bodmi, podľa modelu v každej zo štyroch oblastí – finančná, ktorá tvorila 35 percent, technická predstavovala 30 percent, logistická 10, a zapojenie slovenského priemyslu tvorilo 25 percent hodnotenia. Napokon uspeli Švédi, ktorí podľa ministerstva obrany predložili najvýhodnejšiu ponuku, ktorá navyše obstála najlepšie vo všetkých hodnotených kategóriách.
CV90 najlepšie vo všetkom
Naď upozornil, že obstarávaný transportér CV90 dostane Slovensko v najnovšej verzii, teda v 4. generácii tohto vozidla, pričom tento transportér spĺňa technické predpoklady ozbrojených síl najlepšie zo všetkých ponúk.
„Na základe vyhodnotenia všetkých týchto parametrov, sme sa s útvarom ministerstva financií Hodnota za peniaze aj ministerstvom hospodárstva zhodli, že uvedená ponuka je zo všetkých týchto aspektov najlepšia. V najbližších dňoch preto začneme konkrétne rokovania so Švédskym kráľovskom na podpísanie kontraktu na akvizíciu týchto vozidiel,“ zdôraznil Naď.
Transportér CV90 v 4. generácii je síce moderné vozidlo, ale spoločnosť BAE System tiež opakovane vyzdvihuje skutočnosť, že ich vozidlo je zároveň dobre overené. Transportérov CV90 už bolo vyrobených viac ako 1 300. Okrem Švédska ich používa aj Nórsko, Fínsko, Švajčiarsko, Dánsko, Holandsko a Estónsko. Tri z týchto krajín so svojimi transportérmi roky pôsobili aj v Afganistane či africkej Libérii.
Čítajte viac Výrobca švédskych obrnených vozidiel: Robíme čisté obchody„Najlepšie bojové vozidlo pechoty na svete,“ reagoval generálny riaditeľ BAE Systems Hägglunds Tommy Gustafsson-Rask na otázku Pravdy, čo Slovensko kúpou CV90 získa. „Bude disponovať schopnosťami moderných bojových vozidiel pechoty, so systémami aktívnej ochrany, s modernými senzormi s dobrou úrovňou ochrany pre vojakov,“ vysvetlil Gustafsson-Rask v nedávnom rozhovore pre Pravdu.
„Slovenskému priemyslu, ktorý bude súčasťou tohto biznisu, tiež poskytne viac ako 40 percent hodnoty kontraktu. Technológiu, výrobu, subsystémy a montáž prenesieme na Slovensko. Naši partneri tiež budú súčasťou celého dodávateľského reťazca Hägglunds pre CV90 a Slovensko získa hlavné jadro podpory pre svoju armádu počas životnosti vozidiel, ktorá je 30 až 40 rokov. Myslím si, že je to skvelá hodnota za peniaze, dáva vojakom to, čo chcú, rovnako aj slovenskému priemyslu,“ dodal Gustafsson-Rask.
Sporné?
Nemecká spoločnosť Rheinmetall tvrdí, že v zverejnenej štúdii sú nezrovnalosti. Tie jej predstavitelia našli najmä vo vyhodnotení priemyselnej spolupráce. Tvrdia, že benefity pre Slovensko neboli do štúdie zapracované dostatočne jasne. Rheinmetall deklaruje, že na Slovensku preinvestuje 55 percent z 1,7 miliardovej hodnoty kontraktu a navyše sľubuje 130 miliónov z ďalších exportných príležitostí.
„Zvažovali sa v štúdii uskutočniteľnosti slovenská ekonomika, zamestnanosť a sociálne výhody pre obyvateľov Slovenska, alebo bola ponuka spoločnosti BAE preferovaná z iných dôvodov?“ pýtajú sa zástupcovia spoločnosti Rheinmetall.
Tvrdia, že ostatní dvaja uchádzači takéto vysoké čísla nikdy verejne nedeklarovali a je preto sporné, či dokážu ponúknuť lepší prínos pre slovenskú ekonomiku. Zároveň Rheinmetall tvrdí, že po započítaní exportného potenciálu ich ponuky sú výsledky štúdie uskutočniteľnosti ešte viac pochybné.
„Ponuky švédskej spoločnosti BAE Hägglunds s ich vozidlom CV90 a španielskej spoločnosti GDELS s ich vozidlom ASCOD tiež obsahovali vlastné priemyselné koncepcie. V ich prípadoch ale bolo zverejnených oveľa menej informácií, čo vzbudzuje otázku, či sú tieto ponuky natoľko výhodné pre slovenskú ekonomiku a či ich finančná návratnosť pre Slovensko môže byť rovnako vysoká. Paradoxne, priemyselná koncepcia spoločnosti BAE, vrátane zapojenia slovenského obranného priemyslu, je pritom hodnotená lepšie, ako ponuka Rheinmetallu,“ sťažuje sa nemecká spoločnosť.
Okrem pásových transportérov schválila vláda 30. marca aj nákup 76 kusov fínskych osemkolesových transportérov Patria AMVXP v hodnote 447 miliónov. Súčasťou kontraktu je aj uzatvorenie opcie na dodávky vozidiel v ďalších fázach projektu. Dokopy tak môže ministerstvo v budúcnosti od Fínov nakúpiť až 500 osemkolesových vozidiel v odhadovanej hodnote 2,7 miliardy eur.