Na slovenských letiskách chýbajú ľudia. Nemá kto nakladať a vykladať batožinu

Začiatok dovolenkovej sezóny sťažuje na letiskách nedostatok personálu.

28.06.2022 12:43
Letisko M. R. Štefánika Foto: ,
Letisko M. R. Štefánika v Bratislave
debata (3)

Aj bratislavské Letisko M. R. Štefánika upozorňuje, že sa cestujúci môžu zdržať pri vybavovaní na registrácii na let, bezpečnostnej kontrole, či výdaji batožín po prílete. Generálny riaditeľ letiska Dušan Keketi podotýka, že zatiaľ takýto problém v Bratislave nemajú.

„Avšak v čase odletov viacerých letov to nie je vylúčené,“ hovorí s tým, že tak ako na iných letiskách, aj na Slovensku cítiť nedostatok personálu. „Počas leta sme prijali zhruba 120 brigádnikov a súčasní zamestnanci pracujú aj nadčasy, aby sa zdržania cestujúcich eliminovali,“ tvrdí Keketi.

Dôvodom chýbajúcich ľudí je pandémia. V čase, keď bolo zakázané pristávanie lietadiel, niektorí zamestnanci zmenili povolanie a už sa na letiská nevrátili.

Ako upozorňuje hovorkyňa letiska Veronika Demovičová, noví zamestnanci musia prejsť posúdením pre prácu v civilnom letectve. To robí Dopravný úrad, udelenie previerky pritom môže trvať mesiace. Ďalšie mesiace trvá zaučenie nového personálu.

Letisko M. R. Štefánika počas pandemických vĺn neprepúšťalo, čerpalo tzv. Prvú pomoc. Nepredlžovalo však zmluvy, ktoré boli uzatvorené na dobu určitú a odchádzali zamestnanci v skúšobnej dobe.

Demovičová dodala, že na bratislavskom letisku v súčasnosti pracuje 518 zamestnancov. V období pred krízou, v roku 2019, keď boli zaznamenané historicky najvyššie počty odbavených cestujúcich, pracovalo v letiskovej spoločnosti 631 osôb.

Počet vybavených cestujúcich poklesol z 2,3 milióna v roku 2019 na približne 1 milión cestujúcich odhadom vybavených v roku 2022, čo predstavuje pokles cestujúcich o 60 percent. Letisko hľadá zamestnancov bezpečnostnej kontroly, ochrany letiska, check-in agentov, nakladačov batožiny, mechanikov, hasičov, dispečerov a iné.

Kým počas zimy vybavovalo letisko 20 pravidelných letov týždenne, v letnej sezóne je to 35 pravidelných liniek a 30 charterových letov cestovných kancelárií.

Zatiaľ čo v zimnej sezóne na pravidelných linkách nízkonákladových dopravcov väčšina cestujúcich cestuje len s príručnou batožinou, dovolenkári charterových letov majú podané batožiny v podpalubí. To si vyžaduje viac zamestnancov pre nakladanie batožín, avšak len sezónne, čo komplikuje hľadanie zamestnancov, keďže ide aj o ťažkú manuálnu prácu.

Demovičová hovorí, že aktuálne občasné meškania letov na bratislavskom letisku sú hlavne z dôvodu rotácie lietadiel počas dňa a zdržaniu lietadiel na jednotlivých letiskách, najmä v Dubline či vo Veľkej Británii, ale už aj v Európe. Vyloženie batožiny jedného charterového lietadla nie je fyzicky možné pod 30 minút. Preto prosíme cestujúcich, aby po prílete počítali s minimálne takýmto časom pri batožinových pásoch.

Spresňuje, že zatiaľ neboli zaznamenané rušenia odletov a príletov z Bratislavy z dôvodu štrajku leteckého personálu v zahraničí s výnimkou jednej rotácie letu na Malorku a z nej s dopravcom Ryanair dňa 25. júna 2022 – prílet aj odlet boli zrušené pre štrajk riadiacich letovej prevádzky vo Francúzsku, ktorého vzdušným priestorom mala linka letieť.

3 debata chyba
Viac na túto tému: #letiská