Keď pred takmer piatimi rokmi vyberalo Slovensko vyberalo stíhacie lietadlá, ktoré nahradia sovietske MiG-29, vo finále sa rozhodovalo medzi švédskymi lietadlami JAS 39 Gripen a americkými F-16. Kým v prospech amerického riešenie hrala lojalita k najmocnejšiemu členovi NATO a bojová výkonnosť lietadla, v prospech Švédska zas oveľa nižšia cena životných nákladov, jednoduchšia obsluha ako aj celková efektívnosť týchto ich stíhačiek.
VIDEO: Porovnanie stíhačiek F-16 a F-35.
Napokon si ministerstvo obrany pod vedením SNS a 11. júla 2018 definitívne aj vláda vybrali 14 taktických nadzvukových stíhacích lietadiel F 16 Block 70/72 za zhruba 1,8 miliardy eur od USA. Nákup spečatilo Slovensko 12. decembra podpisom zmluvy s americkými predstaviteľmi na Úrade vlády.
Podobné strategické rozhodnutie začala tento rok riešiť aj Česká republika. Tá si v roku 2007 za 19,65 miliardy Kč (0,8 miliardy eur) na 10 rokov prenajala práve 14 kusov švédskych stíhačov JAS 39 Gripen. V roku 2014 nájom predĺžili na ďalšiu dekádu za 1,7 miliardy Kč (70 miliónov eur) ročne. Tento prenájom ale v roku 2027, resp. 2029 v prípade uplatnenia opcie skončí.
„Lietadlá 5. generace sú riešením pre budúcnosť. Máme viac než rok na vyjednávanie a potom sa finálne rozhodne o samotnom nákupe,“ uviedla 20. júla česká ministerka obrany Jana Černochová, ktorá zároveň informovala, že vláda rozhodla o rokovaniach s vládou USA o nákupe stíhačiek F-35. „Posilňujeme našu obranyschopnosť pre nadchádzajúce desiatky rokov a plníme záväzky vyplývajúce z nášho členstva v NATO,“ zdôraznil aj český premiér Petr Fiala.
Omeškanie bez refundácie
Vláda o rokovaniach o nákupe stíhačiek F-35 rozhodla na odporúčanie Armády Českej republiky. „Vieme, čo chceme. Vždy sme to vedeli,“ potešilo sa rozhodnutiu vlády vedenie armády na sociálnej sieti. Česko sa navyše v dramaticky zmenenej bezpečnostnej situácii rozhodlo zvýšiť aj počet letiek. Kým doteraz mali 14 stíhačiek, 12 bojových a dve dvojmiestne tréningové, po novom chcú mať až 24, čo znamená, že budú disponovať rovno dvoma letkami.
Prvé štyri kusy mali byť síce pôvodne dodané v roku 2022 a ďalších desať v roku 2023, napriek tomu, že Slovensko zmluvy podpísalo ešte v roku 2018, žiadne lietadlá dodnes nemá. Do fabriky spoločnosti Lockheed Martin v americkom meste Greenville v Južnej Karolíne na konci vlaňajšieho októbra zavítal osobne aj minister obrany Jaroslav Naď. Ani to však nepomohlo.