Pokračovanie článku: Drony sú budúcnosť vojenstva. Slovensko chce aj bojové, ktoré budú likvidovať protivníka

Aké možnosti má Slovensko

Slovensko už drony v minulosti obstarávalo. Stalo sa tak v roku 2007 za ministra Jaroslava Bašku, ktorý tajne nakúpil malé, prieskumné, diaľkovo ovládané lietadlá typu Skylark (Škovránok) od izraelskej firmy Elbit Systems. Pravdepodobne päť kusov mal dostať 5. pluk špeciálneho určenia zo Žiliny a dva získalo aj ministerstvo vnútra na stráženie východnej hranice. Typ tohto dronu ani jeho presné schopnosti s odvolaním sa na obranné záujmy NATO však rezorty špecifikovať nechceli.

Izraelské noviny Israeldefense.co.il ale informovali, že išlo o dron Skylark I-LEX. Toto malé bezpilotné lietadlo s hmotnosťou do 10 kg a elektrickým pohonom je vybavené dennou a nočnou kamerou, je teda určené len na sledovanie a prieskum. Dokáže letieť tri hodiny, za ktoré prekoná zhruba 40 km. Vypúšťa sa z ruky a pristáva na zabudovaný vankúš, ktorý si samo nafúkne.

Štart izraelského dronu Skylark I. Foto: lbit Systems
Skylark I OD lbit Systems Štart izraelského dronu Skylark I.

Rovnako ako Česko majú aj slovenské ozbrojené sily bližšie nešpecifikovaný počet malých prieskumných dronov RQ-11 Raven. Na monitorovanie hranice Slovensko používa aj české malé bezpilotné lietadlo spoločnosti Primoco. Rozpätie krídel má päť metrov a váži 150 kilogramov. Cena stroja sa pohybuje okolo jedného milióna eur.

„Aj minister Naď sa už v minulosti vyjadril, že Bayraktar TB2 je tiež jedna z možností pre Slovensko, ale sú aj iné možnosti z Izraela a USA. Tých dronov je viac, a ak hovoríme, že drony sú súčasťou budúcnosti vojenstva, trh s nimi sa bude ešte rozširovať. Alternatív je do budúcnosti dosť, ale zatiaľ nie je jasné, po ktorých typoch Slovensko siahne. Podľa doterajších informácií by malo ísť o prieskumné aj bojové drony, ale o konkrétnych typoch je zatiaľ predčasné sa rozprávať,“ hovorí Potočňák.

Český dron spoločnosti Primoco. Foto: Primoco
primoco-uav-dron-bezpilotne-lietadlo Český dron spoločnosti Primoco.

Aj Slovensko však chce výkonnejšie drony, ktoré by boli schopné niesť aj zbraňové systémy. Ešte v polovici mája minister Naď uviedol, že rokovania o nákupe bezpilotných lietadiel pokročili a na rokovanie vlády by chcel prísť s návrhom na ich obstaranie o niekoľko mesiacov. „S nákupom dronov sme sa pohli aj vďaka tomu, že zástupcovia spoločností, ktoré ich vyrábajú, prišli aj na medzinárodný veľtrh IDEB do Bratislavy, takže sme mali ďalšie rokovania,“ povedal Naď 11. mája po rokovaní vlády.

Na veľtrhu IDEB sa v máji Naď sa zoznámil aj s vrtuľníkovým (quadrocopter) dronom VIMA (Virtual Mast) od slovenskej spoločnosti Aliter Technologies, ktorý sa používa ako nosič kamier, antén, rádií a prípadne aj iných zariadení a senzorov pri ich taktickom nasadení.

USA Afganistan Biden Zawahrí zabitie potvrdenie Čítajte aj Pekelná strela. Pozrite si, čím USA zabili šéfa al-Káidy

Favoritom Izrael

Svoju ponuku dronov prezentovala aj izraelská spoločnosť Elbit Systems s lietadlom Hermes 900, ktoré má aj certifikát na lety v civilnom vzdušnom priestore. Tieto stroje tvoria zhruba 85 percent dronovej letky Izraela. Stredne veľké bezpilotné lietadlo Hermes 900 vzlietlo prvýkrát ešte v roku 2009 a odvtedy je považované na jedno z najlepších bezpilotných lietadiel strednej veľkosti na svete.

Hermes (v starogréckej mytológii okrídlený posol bohov) má podľa výrobcu dĺžku viac ako osem metrov a rozpätie krídel až 17 metrov. Maximálna hmotnosť pre vzlet je 1 600 kg. Môže vystúpať až do 8-kilometrovej výšky. Dokáže letieť rýchlosťou 220 km za hodinu, prekonať 2 500 km a vo vzduchu vydržať až 40 hodín. Toto lietadlo ovládané dvoma osobami je schopné uniesť až štyri rakety vzduch-zem Hellfire alebo protilietadlové rakety vzduch-vzduch Singer či dve laserom navádzané bomby Fiveway.

Izraelský Hermes 900 v službách brazílskych... Foto: Forca Aerea Brasileira
WP-Elbit-Systems-Hermes-900-UAS credit-picture-Forca-Aerea-Brasileira Izraelský Hermes 900 v službách brazílskych ozbrojených síl.

V zbrojárskej komunite je obľúbené aj bezpilotné lietadlo Watchkeeper WK450, ktoré vyvinula britská spoločnosť Thales v spolupráci s izraelskou firmou Elbit. Jeho konštrukcia je totiž postavená na lietadle Hermes 450, predchodcovi dronu Hermes 900. Thales Watchkeeper WK450 (Strážnik) má podobné parametre ako turecký Bayraktar TB2. Najzásadnejší rozdiel je však v tom, že Watchkeeper nemôže niesť žiadne zbrane a používa sa preto len na prieskumné úlohy.

Britské bezpilotné lietadlo Watchkeeper WK 450. Foto: Thales group
Watchkeeper Britské bezpilotné lietadlo Watchkeeper WK 450.

Za vrchol dronov väčšej veľkosti sa považuje lietadlo MQ-9 Reaper od americkej spoločnosti General Atomics Aeronautical Systems. Tieto stroje chce vo väčšom množstve nakúpiť aj Poľsko, ako oznámilo ešte v marci. Viacúčelové bezpilotné lietadlo je okrem prieskumnej činnosti určené aj na ničenie mobilných pozemných cieľov.

Americké lietadlo MQ-9 Reaper v službách... Foto: General Atomics Aeronautical Systems
Italian MQ9 reaper Americké lietadlo MQ-9 Reaper v službách talianskych ozbrojených síl.

Je dlhé až 11 metrov, pričom rozpätie krídel dosahuje viac ako 20 metrov. Reaper (Žnec) vie vzlietnuť aj pri hmotnosti až takmer 4 800 kg a dokáže sa dostať do výšky 15 kilometrov nad zemou. Tento dron je schopný dosiahnuť rýchlosť takmer 500 kilometrov za hodinu, doletieť takmer 2 000 kilometrov, pričom vo vzduchu dokáže vydržať aj 30 hodín. Pri plnej výzbroji sa tento čas skracuje na menej ako polovicu. V bežnej bojovej konfigurácii sa dá vyzbrojiť štyrmi strelami vzduch-zem Hellfire a dvoma pumami Paveway.

© Autorské práva vyhradené

43 debata chyba
Viac na túto tému: #Ozbrojené sily SR #dron #bezpilotné lietadlo #drony #dron Bayraktar