Pokračovanie článku: Policajti kupujú elektroautá za 29 miliónov. Praktický nezmysel ušitý na mieru, tvrdia experti

Polícia: prispôsobili sme sa trhu

Denník Pravda preto požiadal o reakciu na výhrady automobilistov Úrad verejného obstarávania (ÚVO), ako aj priamo Policajný zbor.

Janka Zvončeková, riaditeľka tlačového odboru ÚVO, uviedla, že doteraz daná zákazka nebola predmetom kontroly, pretože súťaž ešte stále prebieha. „Nakoľko v danej zákazke stále môžu byť potenciálne uplatnené revízne postupy, úrad bude svoj ďalší postup vyhodnocovať v závislosti od stavu verejného obstarávania,” povedala Zvončeková.

Prezídium Policajného zboru (PPZ) v detailnej odpovedi pripustilo, že nejde o klasický spôsob súťaže. Hovorkyňa Denisa Bárdyová to ale zdôvodnila povahou obstarávania, teda náročnejšími požiadavkami na policajné vozidlá oproti iným tendrom vo verejnej správe. Napriek tomu však podľa PPZ ide o dostupné parametre sériovo vyrábaných vozidiel, ktoré spĺňajú viacerí výrobcovia.

„Vzhľadom na situáciu na trhu s automobilmi odborní zamestnanci odboru dopravy a odboru verejného obstarávania navrhli inovatívny spôsob verejného obstarávania. Dospeli totiž k záveru, že bežný postup spočívajúci v požiadavke na povinné nacenenie celého množstva automobilov by bol s veľkou pravdepodobnosťou márny, bez akejkoľvek ponuky. Preto sme uchádzačom dali možnosť, aby sami zvážili svoje možnosti a ponúkli taký počet, aký sú schopní v požadovanej lehote dodať,” uviedla Bárdyová.

Policajná hovorkyňa ďalej dodáva, že aj keď sa opis predmetu zákazky môže na prvý pohľad javiť ako obsiahly, už zbežným preštudovaním musí aj laik dospieť k záveru, že drvivá väčšina požiadaviek patrí k bežným súčastiam moderných automobilov. „Istú výnimku v porovnaní s bežnými civilnými automobilmi predstavujú naozaj len požiadavky súvisiace s montážou špeciálneho policajného vybavenia. A napriek tomu, že podklady k verejnému obstarávaniu sú zverejnené od 29. 7. 2022, zatiaľ sme k požiadavkám na výbavu vozidiel nedostali od záujemcov žiadne výhrady,” pripomenula.

Ušité na mieru dvom modelom

Automotive expert František Pisarovič po analýze kritérií skonštatoval, že na mieru sedia na dva konkrétne modely áut. „Aby som bol konkrétny, zďaleka najlepšie kritériám vyhovuje Toyota RAV4 Plug-In Hybrid, respektíve jej sesterský model Suzuki Across,” uviedol.

7. miesto: Toyota RAV4 Plug-in Hybrid
Toyota RAV4 Plug-in Hybrid - 2020
+23Toyota RAV4 Plug-in Hybrid - 2020

Ich konkurenčná výhoda vyniká o to viac, keď do úvahy zoberieme aj cenu. „Konkrétne cenové možnosti automobiliek nepoznáme, no pochybujem, že by zástupcovia nemeckých prémiových automobiliek dokázali cenám Toyoty a Suzuki konkurovať. Lenže ako človek z automotive musím jedným dychom dodať aj ďalšiu vec – ešteže tak. Problémom samotného tendra je totiž úplne iná vec,” poznamenal Pisarovič.

Konkrétne ide o nutnosť samotnej plug-in hybridnej pohonnej jednotky. Plug-in hybrid totiž funguje tak, že nahrádza veľký spaľovací motor malým spaľovacím s pomocou jedného či dvoch malých elektrických motorov, ktoré vyžadujú aj batériu.

Suzuki Across - 2021
Suzuki Across - 2021
+43Suzuki Across - 2021

„Lenže, keďže spaľovací motor s nádržou a potrebnými komponentmi z auta zhltne priveľa miesta, z výsledného produktu je v 80 percentách prípadov paškvil, ktorý je dynamicky plne využiteľný len asi prvých 40 kilometrov, teda než sa vybije batéria. Po jej vybití získame auto s malým slabým spaľovákom a s ťažkou vybitou batériou, ktorá je nám len na príťaž,” vysvetlil. Plná pripravenosť do akcie v každom momente je podľa neho pri hybridoch ešte stále pri väčšine dostupných modelov nereálna, preto by sa mali využívať skôr na domáce jazdenie, kde v noci môžu dobíjať batérie napojené v garáži.

V rámci tendra samotného sú však podmienky nastavené na mieru modelu RAV4/Across v rámci možností najlepším riešením. Majú totiž podstatne väčšiu batériu a stále silný benzínový motor s prepracovaným systémom dobíjania batérie počas jazdy, ktorý ju drží v dostatočnej hodnote na to, aby sa nikdy nevybila úplne. „Keď už to teda silou-mocou musel byť plug-in hybrid, tender je očividne osekaný na ten najpoužiteľnejší z nich,” uzavrel Pisarovič.

Dovážať 550 vozidiel z japonského závodu na trajekte, ktorý spaľuje tony mazutu za minútu, cez pol planéty kvôli ekologickým cieľom, je však v závere slovami technického redaktora „úsmevné pokrytectvo". Menšiu uhlíkovú stopu by sme spravili napríklad aj vtedy, ak by štát nakúpil 550 Touaregov v základnej výbave zo závodu v Devínskej Novej Vsi. Policajti by totiž získali vozidlo s lepšími jazdnými vlastnosťami v teréne a za lepšiu cenu. To však už nie je chybné konanie rezortu vnútra, ale tvorcov samotnej dotačnej schémy v Bruseli.

Volkswagen Touareg Edition 20 - 2022
Volkswagen Touareg Edition 20 - 2022
+7Volkswagen Touareg Edition 20 - 2022

© Autorské práva vyhradené

130 debata chyba
Viac na túto tému: #autá #policajné autá #polícia SR