Naď na ministerstve predstavil nový slovenský transportér CV90

Minister obrany Jaroslav Naď (OĽaNO) napriek politicky ťažkým časom predstavil budúcnosť slovenských pozemných ozbrojených síl. Na jeho rezorte sa uskutočnila prehliadka nového pásového obrneného transportéra CV90 zo Švédska. Podľa zmluvy uzatvorenej len tesne pred vyvrcholením vládnej krízy Slovensko za 152 vozidiel zaplatí Švédsku 1,68 miliardy eur.

14.12.2022 14:15 , aktualizované: 15:00
debata (26)
VIDEO: Naď ukázal nový slovenský transportér CV90
Video

„Tento určite najväčší modernizačný projekt pozemných síl a druhý najväčší v rámci ozbrojených síl sme úspešne dotiahli do konca a verím, že v horizonte niekoľkých rokov budú tieto vozidlá na Slovensku,“ vyhlásil Naď po stretnutí so švédskym ministrom obrany Pålom Jonsonom.

Priblížil, že prvé kusy pásových obrnených vozidiel CV90 MkIV s 35 mm kanónom pre slovenské ozbrojené sily budú dodané v roku 2025, pričom postupne nahradia až polstoročnú dosluhujúcu techniku pozemných síl.

„Tieto pásové obrnené vozidlá sú zásadným predpokladom na to, aby Slovensko dosiahlo svoj cieľ – vybudovať ťažkú mechanizovanú brigádu. Urobili sme k tomu zásadný krok a veľmi sa teším, že tieto špičkové vozidlá budú súčasťou výzbroje Ozbrojených síl SR. Proces bol dlhý, viac ako dva roky, ale bol transparentný a dosiahli sme za stanovené peniaze naozaj tú najlepšiu kvalitu, ktorá bola na trhu,“ zdôraznil Naď.

Ministerstvo obrany uzavrelo zmluvu so Švédskom...
Ministerstvo obrany uzavrelo zmluvu so Švédskom...
+4Ministerstvo obrany uzavrelo zmluvu so Švédskom...

Osvedčili sa aj v Afganistane

Vzájomnú spoluprácu ocenil aj šéf švédskeho rezortu obrany. „Som veľmi rád, že ste sa rozhodli kúpiť vozidlá CV90. Pripojíte sa tak k ďalším krajinám, ktoré používajú tieto vozidlá. Osvedčili sa už v Afganistane aj v ďalších krajinách. So Slovenskom okrem hodnôt máme aj podobné podmienky, vozidlá musia byť schopné jazdiť v horách či v snehu. Týmto sa stávame strategickými partnermi,“ zdôraznil Pål Jonson.

Naď v tejto súvislosti pripomenul aj blížiaci sa vstup doteraz neutrálneho Švédska do NATO. „Po tom, čo sa nám podarilo podpísať medzivládnu dohodu na veľkom modernizačnom projekte medzi Švédskom a Slovenskom a ďalšie súvisiace kontrakty, môžem povedať, že spolupráca medzi našimi krajinami bude ešte intenzívnejšia. Slovensko je veľkým podporovateľom členstva Švédska v NATO a verím, že ho už čoskoro privítame medzi spojencami. Bude to veľmi dobrá správa pre bezpečnosť všetkých ľudí v rámci aliancie,“ zdôraznil Naď.

VIDEO: Tento švédsky transportér CV90 bude mať slovenská armáda vo výzbroji
Video

Transportéry zo Švédska sú vo všeobecnosti oceňované ako moderné stroje a určite lepšie ako zastarané sovietske bojové vozidlá pechoty (BVP-2), ktoré Slovensko používa v súčasnosti.

„Určite sú to dobré stroje, ktoré sú o generáciu vyššie ako obrnené transportéry BVP-2. Balistická ochrana je výrazne vyššia, rovnako ako systém riadenia paľby či komfort pre posádku. To vozidlo je určite dobré a má veľkú bojovú hodnotu,“ zhodnotil Ján Kofroň z inštitútu politologických štúdií Fakulty sociálnych vied Karlovej univerzity.

Konflikt na Ukrajine podľa neho jasne ukázal, že nie je rozumné spoliehať sa na starú sovietsku bojovú techniku. „Jednoducho, pokiaľ sme v NATO, tak je naivné si myslieť, že v budúcnosti budú k dispozícii náhradné diely a nezostávalo by nič iné, než tú techniku kanibalizovať. Nehovoriac o tom, že tá bojová hodnota je nižšia,“ dodal Kofroň.

Vypočujte si podcast k téme:

Podcast si môžete vypočuť aj cez obľúbené aplikácie.

Vyrokovali aj možnú zľavu

Medzivládnu dohodu na nákup transportérov podpísal vo Švédskom kráľovstve štátny tajomník rezortu obrany Marian Majer ešte v pondelok. Súčasťou tejto veľkej dodávky zbraní je aj zapojenie slovenského obranného priemyslu, ktorý by sa mal podieľať na výrobe minimálne 40 percentami. Preto boli spolu s medzivládnou dohodou podpísané aj ďalšie zmluvy medzi švédskym výrobcom – spoločnosťou BAE System – a jej slovenským partnerom – štátnou firmou ZTS – Špeciál.

„Ide o dôležitý krok k modernizácii našich ozbrojených síl a zvyšovaniu obranyschopnosti Slovenskej republiky. Zároveň ide konečne o reálny posun k vybudovaniu ťažkej mechanizovanej brigády, ktorý Slovensku vyplýva v zmysle medzinárodných záväzkov voči kolektívnej obrane NATO. V neposlednom rade sme zabezpečili významný a dlhodobý profit pre desiatky spoločností slovenského obranného priemyslu. Presne tak, ako sme to sľúbili,” dodal štátny tajomník ministerstva obrany Marian Majer.

Rovnaký kontrakt by navyše rado uzavrelo aj Česko. Česká vláda v lete informovala, že začala rokovať so Švédskym kráľovstvom o nákupe pásových bojových vozidiel pechoty. Získať by ich chcela až 210. „Vláda rozhodla o zrušení tendra na nákup pásových bojových vozidiel pechoty a poverila ministerku obrany Janu Černochovú, aby začala rokovanie so švédskou vládou o obstaraní vozidiel CV90,“ informovalo ešte v júli ministerstvo obrany Českej republiky na sociálnej sieti.

Slovenské ministerstvo obrany to vníma ako výhodu. Tvrdí, že obstaranie transportérov Českom môže mať pozitívny vplyv aj na konečnú cenu slovenského kontraktu. „Súčasťou kontraktu je aj klauzula odkazujúca na možnú zmenu finálnej sumy v zmysle množstevnej zľavy,“ uviedol ešte v auguste Naď v nadväznosti na dohodu o spolupráci pri obstaraní a prevádzkovaní pásových bojových obrnených vozidiel, ktorú podpísal s českou ministerkou obrany Janou Černochovou.

Najlepšie vo všetkom

„Zhrnutím všetkých dostupných podkladov sa švédska ponuka vozidiel CV9030 a CV9035 od výrobcu BAE Hägglunds AB javí ako ponuka, ktorá v najväčšej miere spĺňa požiadavky Ozbrojených síl SR na pásové bojové obrnené vozidlo. Spĺňa všetky požadované technické parametre vrátane tých, ktoré boli stanovené ako kľúčové/prioritné z hľadiska použitia pre potreby Ozbrojených síl SR,“ uviedlo slovenské ministerstvo obrany v štúdii uskutočniteľnosti.

Podobne ako Česi, aj slovenské ozbrojené sily ocenili vyskúšanosť tohto vozidla. „Výhodou týchto vozidiel je aj fakt, že väčšina súčasných užívateľov a zároveň členov klubu CV90 stále zlepšuje a vyvíja nové technologické riešenia subsystémov,“ vysvetlilo svoj výber ministerstvo.

Tender na obstaranie nových pásových obrnených transportérov oznámilo slovenské ministerstvo obrany ešte vlani na jeseň. Niekoľko mesiacov prebiehalo vyhodnocovanie zaslaných ponúk od výrobcov a napokon uspeli Švédi, ktorí podľa ministerstva obrany predložili najvýhodnejšiu ponuku. Tá navyše obstála najlepšie vo všetkých hodnotených kategóriách.

Transportérov CV90 už bolo vyrobených viac ako 1 300. Okrem Švédska ich používa aj Nórsko, Fínsko, Švajčiarsko, Dánsko, Holandsko a Estónsko. Tri z týchto krajín so svojimi transportérmi roky pôsobili aj v Afganistane či africkej Libérii.

Za 152 kusov pásových bojových obrnených vozidiel a pásových obrnených vozidiel (PBOV a POV) chce slovenská vláda zaplatiť necelých 1,7 miliardy eur. Spolu so 76 kusmi fínskych osemkolesových transportérov Patria AMVXP v hodnote 447 miliónov eur majú pásové obrnené vozidlá tvoriť základ pozemných síl.

Zo štúdie uskutočniteľnosti

Obrnený transportér CV 90 Foto: BAE SYSTEMS
BAE SYSTEMS CV 90 Obrnený transportér CV 90

„Zhrnutím všetkých dostupných podkladov sa švédska ponuka s vozidlami CV9030 a CV9035 od výrobcu BAE Hägglunds AB javí ako ponuka, ktorá v najväčšej miere spĺňa požiadavky Ozbrojených síl na pásové bojové obrnené vozidlo. Vozidlo spĺňa všetky požadované technické parametre, vrátane tých, ktoré boli stanovené ako kľúčové/prioritné z hľadiska použitia pre potreby Ozbrojených síl,“ uvádza ministerstvo obrany v štúdii uskutočniteľnosti.

„Výhodou týchto vozidiel je aj fakt, že väčšina súčasných užívateľov a zároveň členov klubu CV90 neustále zlepšuje a vyvíja nové technologické riešenia subsystémov,“ uvádza ministerstvo. Tieto skutočnosti ponúkajú široký záber možností pri špecifikácii podsystémov a stanovovania najefektívnejších a ekonomicky najvýhodnejších riešení.

„Vozidlo svojimi technologickými parametrami vytvára rezervu výkonu pre zaťažovanie konštrukcie pre ostatné požadované varianty vozidiel a v dohľadnej dobe by nebolo nutné zásadne meniť výkonové parametre. Ponuka švédskej strany s 30 mm kanónom bola zároveň vyhodnotená na prvom mieste v bodovom hodnotení všetkých jednotlivých častí,“ vysvetľuje rezort obrany.

Celkové predpokladané náklady na obstaranie PBOV a POV v prvej fáze s odhadovanými nákladmi na infraštruktúru v sume 35 miliónov eur sú v závislosti od vybranej ponuky v rozmedzí od 1 669 093 939 eur s DPH do 1 854 089 739 eur s DPH.

© Autorské práva vyhradené

26 debata chyba
Viac na túto tému: #Jaroslav Naď #BAE Systems #obrnený transportér #obrnené transportéry