Dočasne poverený minister vnútra Roman Mikulec (OĽaNO) odovzdal vo štvrtok policajtom 37 nových áut značky Kia Ceed. Policajné vozidlá už majú nový dizajn v žlto-modrých farbách a čoskoro sa objavia v uliciach Bratislavy, Nitry a Trnavy.
Vozový park rezortu vnútra je už dlhší čas v zanedbanom stave, priznal Mikulec počas odovzdania nových vozidiel. Policajné autá majú priemerne desať rokov a vyše polovice z nich má za sebou najazdených viac ako 200-tisíc kilometrov.
V rámci modernizácie automobilového parku chce ministerstvo znížiť ich priemerný vek na šesť a pol roka. Vďaka tomu sa zvýši bezpečnosť posádok, klesnú náklady na servis a údržbu a má sa tiež usporiť na pohonných látkach.
VIDEO: Vozidlá pre políciu v novom dizajne.
Stovky áut ešte prídu
Mikulcov rezort sa zacielil na naozaj rozsiahlu obnovu vozového parku. Vlani obstaral takmer tisíc nových vozidiel, ktoré mali uviesť do prevádzky už tento rok. Väčšina z nich, konkrétne 752 kusov, bude na ekologický pohon. Príslušníci zložiek rezortu vnútra tak budú mať k dispozícii stovku elektromobilov a vyše 600 plug-in hybridov.
Zmluvy o nákupe prvých nízkoemisných áut ministerstvo podpísalo ešte vlani v októbri. Podľa nich by tak polícii v garážach malo pribudnúť 400 vozidiel značky Toyota RAV4 PHEV, 120 kusov BMW X3 a 101 áut Kia Sportage PHEV.
Obstarali ich síce vlani na jeseň, no k dispozícii strážcom zákona budú až v druhej polovici tohto roku.
„Harmonogram postupuje v zmysle plánovania, nie je v omeškaní. S jednotlivými dodávateľmi boli dohodnuté rôzne lehoty. Vozidlá sa upravujú v automobilových opravovniach MV SR a budú dodávané už v policajnom vyhotovení a s novým žlto-modrým polepom,” uviedlo pre Pravdu tlačové oddelenie ministerstva vnútra.
Nútení do ekovariantov
Nákup ekologických áut stál ministerstvo vnútra asi 40 miliónov eur. Všetky náklady sa hradia z prostriedkov plánu obnovy. Rezort si síce týmto tendrom pomohol splniť cieľ obnovenia vozového parku, policajný prezident Štefan Hamran však vlani nebol úplne spokojný s voľbou hybridov pre policajtov.
„Peniaze, ktoré sme dostali z plánu obnovy, mali byť minuté na nákup takýchto vozidiel. Bolo to tak, že berieš – neberieš, my sme si povedali, že teda 600 nových vozidiel pre Policajný zbor sa zíde,” posťažoval sa Hamran v septembri.
Čítajte viac Polícia bude mať nové eko-autá za takmer 40 miliónovElektromobily a plug-in hybridy si totiž vyžiadajú vlastnú infraštruktúru na nabíjanie batérií. Rezort vnútra má tak okrem nákupu áut zaobstarať aj rozsiahlu sieť nabíjačiek. Pre potreby polície by malo vzniknúť 130 nabíjacích miest po celom Slovensku a predpríprava na ich vybudovanie sa už skončila, informoval rezort.
„Financovanie nabíjacích staníc sa realizuje zo štátneho rozpočtu s prípadnou možnosťou požiadania o refundáciu z plánu obnovy. Celkové náklady na realizáciu, náhradné diely a servis a sú 1,15 milióna eur,” uviedlo ministerstvo s tým, že rámcová dohoda na montáž nabíjačiek je už uzavretá.
Nebudú úsporné ani ekologické
Nákup hybridných áut nie je pre policajné hliadky prirodzenou voľbou, súhlasí automobilový redaktor Pravdy Tomáš Andrejčák. Hlavným problémom podľa neho bude nabíjanie batérií.
„Nanešťastie, plug-in hybridy nepodporujú rýchle nabíjanie jednosmerným prúdom. Takže nabíjanie bude trvať minimálne tri hodiny. Aj to len za podmienky, že polícia nakúpi nástenné nabíjačky. Nabíjanie z bežnej siete môže totiž trvať aj šesť hodín,” upozornil Andrejčák.
Reálny dojazd v elektrickom režime pritom bude najviac 50 kilometrov a v zime možno len polovičný. To rozhodne nezodpovedá potrebám polície, ktorej autá majú byť ustavične v pohotovosti. Otázna tak je aj nižšia emisná zaťaž policajných plug-in hybridov, pripomenul expert. Ekologický efekt podľa neho zostane len na papieri a polícia bude prevádzkovať nabíjateľné hybridy s prázdnymi batériami.
„Potom však môže rátať so spotrebou ešte vyššou, ako keby si zadovážila klasické hybridy, pretože tie nabíjateľné si so sebou musia voziť ťažkú batériu, často ťažšiu ako 200 či 300 kilogramov, čo logicky zvyšuje konzumáciu paliva,” porovnal Andrejčák.
Klasické autá so spaľovacími motormi by podľa neho preto pre políciu boli vhodnejšie, lebo sú lacnejšie a vyžadujú nižšie servisné náklady.