Drahý benzín? Cestujte vlakom, odkazoval Doležal. Pri katastrofálnom stave železníc ukazuje prstom na predchodcov

Cesta vlakom po Slovensku už nie je len o chronickom meškaní, chýbajúcich moderných rušňoch, či zrušených reštauračných vozňoch. Už známe horiace vlaky striedajú takmer čelné zrážky, staré výhybky a havarijný stav dôležitých tratí ohrozujú cestujúcich v medzinárodných vlakoch.

25.04.2023 08:00
8449157 625x Foto:
Minulý týždeň sa vykoľajil vlak na košickej stanici.
debata (78)

VIDEO: Andrej Doležal v Ide o pravdu: Nechceme vyšachovať Útvar hodnoty za peniaze, ale všetci sa pýtajú, kde sú diaľnice.

Video

„Železnice sú dlhodobo podfinancované, nestíhajú udržiavať svoju infraštruktúru,“ povedal dočasne poverený minister dopravy Andrej Doležal. Zároveň kritizoval všetkých predchodcov, ktorí sa podľa neho nevenovali železničnej infraštruktúre a neudržiavali ju. „Tým pádom sa údržbový dlh len nabaľuje. Predstavili sme aj plán, ako ukrajovať z odloženej údržby, ktorá bola hodnotená medzi 300 až 500 miliónmi eur. Navrhovali sme každý rok z toho ukrajovať 50 miliónov eur, ale v rozpočtoch sa to neprejavilo,“ podotkol minister.

vlak Čítajte viac Stretnutie vlakov na jednej koľaji vo Vrútkach vyšetrujú ako priestupok

V porovnaní investícií v miliónoch eur Slovenska s Českom od roku 1995, teda krátko od rozdelenia republiky, do roku 2016, má Česko podľa údajov z ministerstva dopravy trikrát viac tratí. Kým na modernizáciu tratí Slovensko investovalo rádovo v jednotkách miliónov eur, Česko sa pohybovalo v stovkách miliónov eur ročne.

VIDEO: Nový vlakový grafikon nahneval cestujúcich

Video

Železnice Slovenskej republiky od roku 2011 rozpočtujú na úrovni 250 miliónov eur. Aj tento rok dostali pôvodne 250 miliónov eur, čo podľa Doležala zďaleka nestačí, pretože len pri zohľadnení inflácie za jedenásť, dvanásť rokov by táto suma mala byť aspoň 370 miliónov eur.

Pre ilustráciu prestavba a modernizácia celkovo 7,85 kilometra železníc stojí 190 miliónov eur. Európska komisia v pondelok oznámila, že Európska únia (EÚ) z Kohézneho fondu na roky 2014 až 2020 poskytne viac ako 190 miliónov eur na lepšiu železničnú infraštruktúru na Slovensku. Na trase Žilina-Teplička by sa mali dobudovať dve nástupištia a vysunuté protihlukové steny a postaví sa alebo prebuduje šesť železničných mostov, štyri cestné mosty, ako aj jeden nový cestný most a šesť podchodov.

opustené vozne, železničná stanica, Fiľakovo Čítajte viac Vozne na opustenej historickej stanici sú pre zlodejov rajom. Cenné úlovky si odnášajú za bieleho dňa

Odborové združenie železničiarov vzhľadom na dezolátny stav železníc žiada vládu a rezorty dopravy a financií, aby riešili problémy celého železničného sektora. Odborári upozorňujú na technický stav infraštruktúry, ktorý je podľa nich dlhodobo neriešený na požadovanej úrovni. Tvrdia, že ak štát nezačne viac investovať do rekonštrukcie koľají a ďalšej infraštruktúry, železniční odborári nevylučujú štrajk. Železnice Slovenskej republiky majú tento rok k dispozícii takmer 1,2 miliardy eur. Pôvodne to malo byť o 250 miliónov eur menej. Aj napriek tomu železniciam neostávajú peniaze na rekonštrukciu tra­tí.

vlak, nehoda Čítajte viac Pri Prešove sa zrazil vlak s kamiónom, vodič zrejme ignoroval svetlá

© Autorské práva vyhradené

78 debata chyba
Viac na túto tému: #železnice #vlak #ŽSR