Prezidentka Zuzana Čaputová ani dočasne poverený premiér Eduard Heger (Demokrati) už nemajú modré fajočky na Twitteri, ktoré slúžili ako symbol overenia pravosti profilu. Dôvodom je nová obchodná politika americkej spoločnosti. Pôvodne bol takýto odznak bezplatný a garantoval, že daný účet naozaj vlastní a prevádzkuje daná osoba. No po tom, ako sociálnu sieť odkúpil miliardár Elon Musk, nastúpili výrazné zmeny.
Po novom modrá fajočka nesymbolizuje len overený účet známej osobnosti, ale svedčí aj o používaní predplatného balíčku Twitter Blue. Znamená to, že tento odznak teraz môže získať prakticky ktokoľvek len tým, že zaplatí necelých 8 eur mesačne.
Kiska stále má nad 100 tisíc fanúšikov, Fico napísal iba päť tweetov, Pellegrini naposledy blahoželal Bidenovi
Prezidentka nezaplatí
Zmena zapríčinila vlnu kritiky voči vedeniu sociálnej sieti. Po spustení nových pravidiel sa na Twitteri objavili viaceré účty s modrým odznakom, ktoré sa tvárili ako populárne osoby či známe firmy. Vedenie spoločnosti preto muselo ohlásiť sprísnenie pravidiel verifikácie a zároveň rozšírilo portfólio overených účtov.
Politici a vládne organizácie po novom dostali vlastné označenie verifikácie, sivé fajočky. Profily Čaputovej a Hegera nateraz majú pravé tieto sivé odznaky, ktoré sprevádza aj oznámenie, že ide o overený profil patriacej vládnej organizácii.
Tlačový odbor Zuzany Čaputovej pre Pravdu uviedol, že kancelária prezidentky bude naďalej používať účet na Twitteri pre komunikáciu s medzinárodným publikom, aj po strate modrého odznaku. "Prezidentka nepoužíva žiadne platené služby na sociálnych sieťach a preto určite naplánuje využiť ani predplatný program spoločnosti Twitter,” uzavreli. Tlačová služba premiéra Hegera nereagovala na otázky o tom, či majú na pláne sa pripojiť na predplatný program a vrátiť účtu modrú fajočku.

Podľa odborníčky na politický marketing a riaditeľky agentúry CD-Kreativ Simony Bubánovej, pre slovenských politikov je Twitter prakticky bezvýznamný, na Slovensku má iba malo užívateľov a teda jeho vplyv na smerovanie k masám nie je veľký. „Cez túto sociálnu sieť hovoria k omnoho menšej a hlavne úplne inej cieľovej skupine. Komunikácia je v prostredí Twitteru omnoho formálnejšia a menej emotívna,“ priblížila odborníčka.
Pre našich politických predstaviteľov je táto sociálna sieť zaujímavá skôr pre informovanie o svojich aktivitách smerom k zahraničným užívateľom, vysvetlil social media manager pre vydavateľstvo OUR MEDIA SR Martin Rinčo. "Pokiaľ našim politickým predstaviteľom záleží na tom, ako vystupujú pred zahraničnými kolegami, má pre nich určite význam investovať do symbolu overeného účtu na Twitteri,” zdôraznil expert. "Zaplatiť si verifikáciu svojho účtu je pre politikov jednak vec dôveryhodnosti, ale aj bezpečnosti,” doplnila Bubánová.
Muskovej sociálnej sieti už niekoľko rokov za sebou globálne klesá počet užívateľov a na Slovensku je stále záujem veľmi nízky, upozornil ďalej Rinčo. Okrem toho na Twitteri od roku 2019 platí zákaz politickej reklamy a táto platforma nie je vhodná na vedenie volebných kampaní. Preto niekoľko mesiacov pre parlamentnými voľbami politici sústreďujú svoje aktivity skôr na ostatné siete.
Zaľúbení do TikToku
Podľa prieskumu marketingovej agentúry PS:Digital, od začiatku roka rýchlo pribúda najmä počet politických profilov na čínskej sociálnej sieti TikTok. Síce viaceré krajiny a inštitúcie varujú pred tým, že táto platforma predstavuje bezpečnostnú hrozbu pre osobné dáta užívateľov, počet jej fanúšikov len narastá. Koncom minulého roka mal TikTok vyše 900-tisíc aktívnych profilov zo Slovenska.
Stúpa aj počet politikov, ktorí sa snažia cez populárnu sociálnu sieť osloviť nové publikum. Z marcového prieskumu totiž vyplýva, že najviac sa v TikTok darí strane Smer-SD. Spomedzi konkurentov má najväčší počet fanúšikov a lajkov. Druhú priečku obsadil profil podpredsedu Sme rodina Petra Pčolinského, hneď za ním sa umiestnila stránka jeho straníckeho šéfa Borisa Kollára.

Spomedzi desiatich najpopulárnejších účtov sú tiež Peter Pellegrini (Hlas-SD), strana Progresívne Slovensko či stránka podpredsedníčky novovzniknutej strany Domov-NS Janky Janýovej. Takmer polovica miest v rebríčku patrí predstaviteľom pravicovej strany Republika.
Popularita TikTok veľmi rýchlo rastie prevažne medzi mladou generáciou vo veku 18–24 rokov, vysvetlil Rinčo. "Preto je ideálnym miestom, kde dokáže akýkoľvek politický subjekt osloviť mladú generáciu. Veľkou výhodou z pohľadu politického marketingu je možnosť prostredníctvom moderných nástrojov vychovať si svojich budúcich voličov alebo ovplyvniť mladých, aktuálnych voličov,” vysvetlil.
Drahý Facebook
Ďalší marketingový prieskum ukazuje, že politické strany v posledných dňoch a týždňoch zvyšujú aj výdavky na platene príspevky na Facebooku. "Tie sú aktuálne nevyhnutným nástrojom pre zvýšenie dosahu nie len plateného príspevku, ale aj dosahu iných publikovaných príspevkov. Čím častejšie a čím vyššou sumou sú príspevky platené, tým viac sa zvyšuje ich dosah,” vysvetlil ich význam Rinčo.
Podľa dát platformy Politics.social, ktorá analyzuje aktivity politikov na Facebook, iba za posledný mesiac politické strany minuli desaťtisíce eur na reklamy svojich profilov. Najväčšou sumou prispel Smer, ktorý na platené príspevky poslal takmer 11-tisíc eur. Ročne výdavky strany na túto položku predstavujú 85-tisíc.

KDH a Progresívne Slovensko v apríli mali minúť na reklamy na Facebooku cez 9-tisíc eur. Štvrtú pozíciu rebríčku obsadila strana SaS, ktorá za platený obsah zaplatila 7,6-tisíca eur. Avšak teraz v máji má šancu stať sa lídrom výdavkov. Momentálne strana spustila na sociálnej sieti kampaň a v jej rámci platí za reklamy svojich príspevkov vyše 600 eur denne.
Podľa Rinča takéto investície do propagácie na Facebook sú opodstatnené. "Komunikácia na sociálnych sieťach zohráva dôležitú, priam kľúčovú úlohu v rámci politických kampaní a jej nevyhnutnosť z pohľadu politického subjektu stále rastie. Dôvodom je fakt, že sociálne siete sú miesto, kde sme dennodenne vystavovaní aj takému obsahu, ktorý aktuálne nevyhľadávame,” zhrnul expert.