Historik umenia Barczi momentálne pôsobí ako riaditeľ aukčnej spoločnosti Soga. Vlani v júni sa tiež zapojil do Umeleckej rady Slovenského národného divadla (SND). Jej generálnemu riaditeľovi Matejovi Drličkovi radil v otázkach vizuálnej stránky SND. V novembri z tohto miesta odišiel v reakcii na odvolanie Drličku z funkcie riaditeľa národnej divadelnej inštitúcie.
VIDEO: Ministerka Milanová o svojej politickej budúcnostiProfesionálne sa venuje umeniu 19. storočia, otázke modernizmu v strednej Európe, dejinám zberateľstva a zberateľským aktivitám uhorskej šľachty. Barczi tiež v minulosti viedol Múzeum Betliar v rokoch 2014 až 2018. S inštitúciou spolupracoval aj neskôr, najmä na príprave stálych expozícií, keďže sa ako historik umenia sa zaoberá zbierkami a sídlami rodu Andrássy. Okrem toho bol zástupcom riaditeľa Slovenského národného múzea pre úsek hradov, zámkov a kaštieľov.
Dočasná ministerka Milanová však svojho možného nástupcu vníma kriticky. „Je veľké umenie nájsť, spomedzi desiatok tisíc ľudí zamestnaných v kultúrno-kreatívnom priemysle, človeka, ktorý je spojený s dvoma najväčšími škodami moderného Slovenska, a to kauza Bernini a Kráska Hôrka,“ povedala ministerka kultúry.

Vzácna busta
Škandál so sochou pápeža Pavla V. talianskeho barokového sochára Giana Lorenza Berniniho vypukol v roku 2015. Vzácne umelecké dielo bolo na Slovensku ukryté desiatky rokov v súkromnej zbierke výtvarníka Ernesta Zmetáka.
Pozostalí sa rozhodli dať sochu do dražby mysliac si, že ide o dielo neznámeho talianskeho sochára vytvorené podľa Berniniho. Po dvoch neúspešných dražbách sa o bustu zaujal zahraničný obchodník Clément Guenebeaud, ktorý ju kúpil za 24-tisíc eur.
Keď žiadal o vývoz busty do zahraničia na ministerstve kultúry, uviedol, že ide o sochu od Berniniho s možnou hodnotou vyše 7-miliónov eur. Tak vyšlo najavo, že aukčná spoločnosť predala za zlomkovú cenu pravdepodobne originálne dielo talianskeho majstra, ktoré považovala za kópiu.
Po medializácii prípadu z funkcie odvolali generálneho riaditeľa sekcie kultúrneho dedičstva Pavla Šimuniča a taktiež boli odvolaní členovia komisie, ktorí odporučili vývoz busty bez vykonania znaleckého posudku. O miesto prišla aj štátna radkyňa, ktorej náplňou práce bolo spracúvať žiadosti o povolenie na vývoz predmetov kultúrnej hodnoty.
„Svojvoľne zmenila v liste, ktorým sa ministerstvo obracia na komisiu, aby bustu posúdila, že ide o bustu podľa Berniniho a nie od Berniniho, ako uviedol žiadateľ,“ informovalo vtedajší hovorca ministerstva kultúry Jozef Bednár.

Nesprávne hodnotenie
Budúci minister Barczi v tejto kauze sa zúčastnil ako historik, ktorý v aukčnej spoločnosti SOGA katalogizoval zbierku Ernesta Zmetáka po jeho smrti. Bustu pápeža vyhodnotil ako dielo podľa Berniniho a navrhol ju predať za cenu 8-tisíc eur. Chybu mal spraviť najmä tým, že nepreveril možnú originalitu busty talianskeho majstra.
Historik v tom čase obvinenia poprel s tým, že nikdy bustu Pavla V. odborne neposudzoval. “Videl som ju, aj to len na päť minút, zabalenú, v ateliéri zosnulého. Bola súčasťou kolekcie diel z pozostalosti Zmetáka a popisoval som ju pre účel aukčného katalógu. Výskyt diela takéhoto charakteru je u nás veľmi nepravdepodobný. Preto som zvolil jej slabšiu atribúciu,“ vysvetľoval Barczi pre portál InfoRožňava.

V rozhovore pre Plus 7 dní vtedy tiež uviedol, že pôvodný majiteľ sochy Zmeták o buste ako o Berniniho tvorbe nikdy nehovoril. Barczi preto pri katalogizácii sochy vychádzal z toho, že ide o dobovú kópiu originálu. Nenachádzal totiž žiadnu indíciu, ktorá by viedla k inému záveru.
“Socha totiž nebola známa ako dielo Giana Lorenza Berniniho, ale ako dielo Alessandra Algardiho," povedal s tým, že na svete sú len zopár odborníkov, schopných povedať, že konkrétna socha je dielo talianskeho umelca.
Skončila v USA
Berniniho busta Pavla V. putovala zo Slovenska do londýnskej pobočky aukčnej spoločnosti Sotheby’s. Tá neskôr kontaktovala Gettyho múzeum v Los Angeles, ktoré dielo odkúpilo. Suma, ktorú múzeum bolo ochotné zaplatiť za Berniniho sochu, nie je známa, keďže bol obchod uskutočnený priamym spôsobom.
Vtedajší minister kultúry Marek Maďarič v roku 2015 podal trestné oznámenie s podozrením, že osoby posudzujúce pamiatkovú hodnotu diela mohli konať v rozpore s príslušnými predpismi. Situáciu sa tiež snažil zvrátiť tým, že zrušil povolenie na vývoz sochy. Obchodník Guenebeaud napadol postup ministra. Bratislavský krajský súd v novembri 2016 rozhodol v jeho prospech a zrušil Maďaričov verdikt.