Záchranné zložky zasahovali v sobotu v noci viackrát. Polícii ohlásili najskôr sériu požiarov áut. V areáli jednej z firiem na Pestovateľskej ulici v Bratislave neznámy páchateľ zapálil šesť vozidiel a pred areálom ďalších osem. Bezpečnostné zložky neskôr privolali k požiaru budovy školy na Skalickej ceste. Hasiči potvrdili, že išlo o úmyselne založený požiar na prvom poschodí budovy.
Médiá informovali, že požiare áut aj školy mal založil jeden zo študentov gymnázia. Medzi areálom firmy a vzdelávacou inštitúciou sa mal pohybovať na skútri.
Čítajte viac Žiak podpálil školu, pri požiari zahynul. Horeli tiež autá. Do školy pre nadaných chodil aj vrah zo ZámockejPolícia bližšie informácie neposkytla. „Presné príčiny a okolnosti uvedených udalostí sú predmetom vyšetrovania. Vzhľadom k prebiehajúcim úkonom nie je možné poskytnúť bližšie informácie,“ informovala na svojom Facebooku.
Školu navštevoval aj vrah zo Zámockej
Za uplynulý rok ide už o druhú tragickú udalosť, ktorá sa so školou spája. Inštitúciu navštevoval aj 19-ročný vrah Juraj Krajčík, ktorý zastrelil Juraja († 27) a Matúša († 23) pred podnikom Tepláreň na Zámockej ulici.
Ako podpora pre vedenie školy prišli na miesto zástupcovia Bratislavského samosprávneho kraja (BSK), ktorý je zriaďovateľom školy. Riaditeľka odboru školstva Jana Zápalová novinárom povedala, že situáciu budú riešiť s vedením školy, no nechce robiť predčasné závery. Vicežupan BSK pre oblasť zdravotníctva Juraj Štekláč uviedol, že v budove školy vznikli rozsiahlejšie škody, ale pre túto chvíľu sú nepodstatné.
Vyťažené linky pomoci
Učiteľom a vedeniu poskytovali v sobotu psychologickú pomoc aj odborníci z poradne IPčko. „Sú z toho v šoku. Samozrejme, je to pre všetkých veľmi dramatické a veľmi tragické,“ povedala o pedagógoch Zápalová.
Psychológ a zakladateľ poradne IPčko Marek Madro pre Pravdu uviedol, že ich linky pomoci sú celý deň vyťažené. „Kolegovia mi hlásia zo všetkých klubov, že tam prichádzajú rodičia a mladí ľudia, ktorí sa boja o to, či je ich škola bezpečná, či majú kam vrátiť. Ako je možné, že ich spolužiaci, sú zrazu pre nich potenciálnym rizikom a ohrozením života, či to tak naozaj je.“
Oporou pre deti by v týchto chvíľach mali byť rodičia. „Teraz je nesmierne dôležité, aby rodičia prišli za svojimi deťmi, objali ich a povedali, že sú tu pre nich,“ hovorí psychológ.
Školu, na ktorej sa tragédia stala, navštevujú mimoriadne nadané deti. Aj zo samotného názvu podľa Madra vyplýva, že na jej študentov je kladený väčší tlak. „Som presvedčený, že určite to súvisí s tlakom. Tie deti nemôžu zlyhať, v ničom nemôžu byť slabšie, lebo ony sú tie nadané, ktoré musia byť vo všetkom najlepšie a super. Majú to ťažké,“ doplnil.
Madro ďalej vysvetlil, že tlak na mladých ľudí podčiarkujú krízové situácie v spoločnosti. Vnímajú, v akom stave je spoločnosť a ako je rozdelená. „Mladí ľudia to vnímajú, prežívajú, ale nemajú to možnosť ovplyvňovať. Majú pocit frustrácie z toho, že dospelí nekonajú a dospelí nedokážu riešiť každodenné výzvy, ktoré krízy prinášajú. Zároveň majú pocit, že dospelí vajatajú a nerobia dosť,“ zdôraznil.
Polícia zatiaľ nepotvrdila, či telo mŕtveho muža, patrilo žiakovi školy. Podľa denníka Štandard, má ísť o 18-ročného bezproblémového mladíka, ktorému zostával na gymnáziu ešte jeden rok štúdia.
Psychologička: Všímajte si nálady dieťaťa
Psychologička Mária Jančiarová hovorí, že hraničným situáciám u tínedžerov sa dá predchádzať prevenciou. Formuje ich nielen rodinné prostredie a priatelia, dôležitým prvkom je samotná škola. Práve tu vzniká priestor na rozvíjanie kritického myslenia. Jančiarová odporúča z hľadiska prevencie deti nechať pýtať sa a trpezlivo im odpovedať. Ak im nezodpovieme otázky v škole, odpovede budú hľadať všade inde.
Užitočné je podľa nej nemať zvýšené nároky na výkon, vnímať potreby žiakov a študentov. „A tiež nebrať na ľahkú váhu šikanu medzi tínedžermi, nakoľko to tiež môže byť jeden z rizikových faktorov,“ vysvetľuje.
Povinnosti, výkon, škola – to sú podľa psychologičky veci, z ktorých majú dnes tínedžeri primárne najväčší stres. Niektorí sú výkonovo nastavení niekedy aj na úkor kvality svojho života. V niektorých prípadoch to môžu byť aj rodičia, ktorí tlačia na výkon dieťaťa. Stres môže vytvárať aj túžba zapadnúť medzi skupinu rovesníkov.
„Tínedžeri majú veľmi podobné stresogénne faktory ako väčšina populácie, rozdiel je však v tom, že vplyvom vývinového obdobia ich vnímajú a spracúvajú veľmi senzitívne,“ vysvetlila psychologička.
Prázdniny znamenajú pre žiakov nielen prestávku od školského režimu, ale aj viac voľného času bez dohľadu rodičov. Ani počas leta sa netreba prestať zaujímať o to, čomu sa deti venovali cez deň a s kým ho prežili. Všímať si treba náladu dieťaťa. Zbystriť, keď sa izoluje, nechce komunikovať a odmieta aktivity, ktorým sa predtým venovalo. „Ale aj v opačnom prípade, ak trávi veľa času preč z domu a rodič nevie s kým je dieťa a kde,“ uzavrela Jančiarová.
Ministerstvo: Nie je to zlyhaním učiteľov
Nočná tragédia v Bratislave pripomína, že oblasť duševného zdravia, mentálnej vyrovnanosti či emočnej inteligencie nesmieme prehliadať. Ministerstvo vyjadrilo pozostalým úprimnú sústrasť. Cíti tiež hlboký zármutok a spolupatričnosť so školou, ktorú táto udalosť postihla.
„Uvedomujeme si, že to nie je výsledkom zlyhania učiteľov. Stojíme na ich strane. V takýchto situáciách si viac ako inokedy uvedomujeme, aké dôležité je sa intenzívne zamerať na oblasť duševnej pohody. Je potrebné vedieť, čo naše deti, žiakov trápi a ako im s tým pomôcť,“ uviedol šéf rezortu školstva Daniel Bútora.
Ministerstvo školstva považuje oblasť duševného zdravia za jednu zo svojich priorít. Spolu s priamo riadenými organizáciami pripravilo množstvo materiálov a usmernení, ako krízové situácie zvládať. „Či už formou zmeny obsahu vzdelávania, ktorá je obsiahnutá v pripravovanej kurikulárnej reforme, ale napríklad aj podporou aktivít v rámci neformálneho vzdelávania, liniek pomoci, nízkoprahových programov pre mládež, informačných a poradenských služieb pre mládež, alebo aj podporou dobrovoľníckych príležitostí pre mládež,“ načrtlo.
Pozrite si tiež: Reláciu Ide o nás z októbra 2022, ktorá vznikla po streľbe na Zámockej ulici
VIDEO: S psychológom Marekom Madrom o náraste agresívneho správania, radikalizácie, ale aj frustrácie medzi mladou generáciou. O tom, aké môžu byť príčiny, ale tiež aké riešenia by sme mali skúsiť presadiť.